Stelling naar binnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rhendera

Stelling naar binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 17:57

Hallo allemaal!

Tijdje geleden dat ik hier wat heb geplaatst, Het was niet nodig :D
maar ik en Nynke lopen nu toch samen weer tegen een punt aan :=

Stelling naar Binnen

Mijn instructrice zegt dat ik meer stelling naar binnen moet gaan vragen, wat voor mij zeer moeilijk is. := Nynke gaat errug graag van de hoefslag af, en dan ben ik dr weer naar buiten aan het sturen met mn buitenteugel, binnenteugel en natuurlijk kuitdruk. Dan loopt ze eindelijk weer op de hoefslag, probeer ik stelling te vragen en daar gaat ze weer :Y)

Dit komt omdat ze de beendruk nog niet ervaart als 'oh daar druk, dan moet ik rechtdoor!' nee ze ervaart beendruk als 'Yes! CROSSEN!' We zijn ook heel erg bezig met tempocontrole en dat gaat Eindelijk (jawel *D ) Goed! maar als ik nu stellingvraag dan gaan we eigenlijk altijd de volte op en door de kuitdruk buigt ze om mijn been heen. Dus zodra ik iets probeer zijn we gewoon mini volte's aan het maken. Nou ben ik zelf bezig om haar dan te proberen rechtdoor te laten lopen vanaf die volte, wat soms een paar pasjes lukt en dan prijs ik haar de hemel in. Maar ik heb het idee dat ik het toch echtniet goed doe..

Wat voor hulpen ik geef Die zeer waarschijnlijk fout zijn!

Teugels eerst aangenomen en gelijk. Als ik dan stelling vraag (= binnenteugel iets korter nemen en naar binnen 'vragen' ) Daarbij binnenbeen op de singel houden en lichtjes 'duwen' om haar op de hoefslag te houden, zelf rechtdoor kijken en recht blijven zitten.

Geen idee wat ik fout doe, ik krijg 1x per 2weken les (ben maar een arme studente ;) ) en rij 3 a 4keer per week.

hints tips etc zijn zeer welkom! Blijf wel aardig alsjeblieft :)

xx.

essie_blue

Re: Stelling naar binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:04

vervelend probleem, lijkt me best lastig op te lossen
maar probeer nog niet teveel op stelling te letten. Heel veel slangevoltes rijden, kleine voltes, grote voltes tig gebroken lijnen. Oftewel, recht links rechts links. En probeer goed je buitenteugel eraan te houden. Hoe gaat het wijken? anders kan je proberen haar de hoek in te laten wijken, zodat ze stelling geeft. Dus bij elke hoek een beetje proberen te wijken. Mijn pony had er eerst ook beetje problemen mee, wij hebben dus eerst goed gelet dat zacht in de hand was, en dat ik ook los kon laten zeg maar. En dat hij mijn hand dan ook helemaal volgt. Dat ze zo hard gaat lopen is om onder het werk uit te lopen. En omdat ze het ook moeilijk vind. Geef haar die kans niet! Als zij harder gaat gelijk afwenden en allerlei figuren maken. Doet ze het in stap wel goed? En in galop?
Veel succes ermee :)

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 18:08

essie_blue schreef:
vervelend probleem, lijkt me best lastig op te lossen
maar probeer nog niet teveel op stelling te letten. Heel veel slangevoltes rijden, kleine voltes, grote voltes tig gebroken lijnen. Oftewel, recht links rechts links. En probeer goed je buitenteugel eraan te houden. Hoe gaat het wijken? anders kan je proberen haar de hoek in te laten wijken, zodat ze stelling geeft. Dus bij elke hoek een beetje proberen te wijken. Mijn pony had er eerst ook beetje problemen mee, wij hebben dus eerst goed gelet dat zacht in de hand was, en dat ik ook los kon laten zeg maar. En dat hij mijn hand dan ook helemaal volgt. Dat ze zo hard gaat lopen is om onder het werk uit te lopen. En omdat ze het ook moeilijk vind. Geef haar die kans niet! Als zij harder gaat gelijk afwenden en allerlei figuren maken. Doet ze het in stap wel goed? En in galop?
Veel succes ermee :)

Hey dankjewel voor de uitgebreide reactie :j

Wijken zijn we nog niet eens aan begonnen maar heb dr al wel eens een paar passen laten wijken door haar van de volte af te 'duwen' was wel mooi om haar een paar pasjes te voelen wijken *D maar voorderest niet.

Dat van het harde lopen is inderdaad omdat ze het supermoeilijk vind, maar ze doet het niet meer zo vaak als in het begin (dat was bakcrossen, nu probeerd ze het alleen als ze moe is maar dat is voor mij ook het teken om nog heel even door te gaan zodat ze snapt dat het geen zin heeft, en zodra ze dan weer luisterd kap ik ermee voor die dag ;) )

Ik vind vooral die tips van volte's en gebroken lijnen heel erg handig. Ze heeft nog veel moeite met gebroken lijnen, vooral het 'omstellen'. Ik zal ook proberen watmeer slangenvolte's te gaan maken!

Dankjewel :j

X.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:44

komt wel goed met je merrie :)
inderdaad dat omstellen is heel belangrijk, en dan mag je ook best een keertje streng zijn. en belonden als ze het goed doet :)
als je maar eerst ervoor zorgt dat ze licht in de hand is, en dat ze goed op het been is. komt wel goed! Je hebt les, dus dat zit wel goed. En trouwens die hulpen die je geeft zijn wel goed hoor :D Maar alleen niet teveel op de stelling letten, het is nu nog erg lastig voor haar. Stelling komt vanzelf, dan voel je dat ze een beetje in de hand vallen zegmaar. En ookal loopt ze met stelling naar buiten, toch buitenteugel er goed aanhouden. Daar rijd je op :)

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:02

essie_blue schreef:
komt wel goed met je merrie :)
inderdaad dat omstellen is heel belangrijk, en dan mag je ook best een keertje streng zijn. en belonden als ze het goed doet :)
als je maar eerst ervoor zorgt dat ze licht in de hand is, en dat ze goed op het been is. komt wel goed! Je hebt les, dus dat zit wel goed. En trouwens die hulpen die je geeft zijn wel goed hoor :D Maar alleen niet teveel op de stelling letten, het is nu nog erg lastig voor haar. Stelling komt vanzelf, dan voel je dat ze een beetje in de hand vallen zegmaar. En ookal loopt ze met stelling naar buiten, toch buitenteugel er goed aanhouden. Daar rijd je op :)

Nogmaals bedankt, steekt me toch weer een riem onder mn hart :j
Ik ben vandaag ook helemaal niet bezig geweest met de stelling; en een ietsiepietsiekleinbeetje stelling naar binnen had ze al, meteen de hemel ingeprijsd natuurlijk ;)

Maar ben inderdaad niet teveel bezig met stelling; ja in mn hoofd wel maar ik vertik het om het te lang aan haar te vragen; dit lijkt me veelste verwarrend. Zij heeft zoiets van 'ja maar dat vroeg je toch? #) ' en ik zit daar maar te proberen haar vooruit te krijgen, kvind het bijna oneerlijk voor haar :j

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:08

haha mooi dat ik enige hulp ben :D
ben ook pas 14, en rij eigenlijk pas een jaar echt dressuur :P
maar een klein beetje stelling is al goed! er hoeft niet heel veel stelling te zijn, waar je natuurlijk op uit gaat is dat het paard zoveel buigt als dat jij hem vraagt. Wat misschien ook wel werkt, om voor het rijden, of elke dag. met een koekje hoofd en hals te laten buigen. Dus laat haar een koekje zien en breng dat koekje een beetje richting dr billen. En dat beide kanten 2x. Maar zeker niet te veel! Anders doet ze zich pijn. haar nekspieren moeten natuurlijk ook een beetje rekken en strekken. Een paard is altijd scheef 1 kant op, dus ze doet het avst de kant waar zij naar gebogen is beter met rijden, dus oefen ook ectra veel op de andere hand, veel figuren is the key :+ Ik vind haar erg mooi!

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:12

essie_blue schreef:
haha mooi dat ik enige hulp ben :D
ben ook pas 14, en rij eigenlijk pas een jaar echt dressuur :P
maar een klein beetje stelling is al goed! er hoeft niet heel veel stelling te zijn, waar je natuurlijk op uit gaat is dat het paard zoveel buigt als dat jij hem vraagt. Wat misschien ook wel werkt, om voor het rijden, of elke dag. met een koekje hoofd en hals te laten buigen. Dus laat haar een koekje zien en breng dat koekje een beetje richting dr billen. En dat beide kanten 2x. Maar zeker niet te veel! Anders doet ze zich pijn. haar nekspieren moeten natuurlijk ook een beetje rekken en strekken. Een paard is altijd scheef 1 kant op, dus ze doet het avst de kant waar zij naar gebogen is beter met rijden, dus oefen ook ectra veel op de andere hand, veel figuren is the key :+ Ik vind haar erg mooi!

klopt, mn instructrice buigt haar ook altijd een beetje tijdens de les als ik erop zit. Zal het eens proberen!
dankjewel!

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:18

Zorg dat je paard op je buitenteugel komt te rijden, en niet op je binnenteugel.
Als jij druk geeft op je binnenteugel gaat ze gelijk naar binnen, maar pas als jij met je buitenteugel tegen de hals gaat om te begrenzen mag ze pas gaan.
Om haar op je buitenteugel te krijgen helpen voltes openen en sluiten heel goed, Je doet dan met je buitenbeen en buitenteugel begrensen dat ze naar binnengaat, met je binnenbeen zorg je voor de buiging, en met je binnenteugel, die je níet straker moet pakken want ze moet op je buitenteugel gereden worden, en niet met je binnenteugel omgetrokken worden, doe je klein kneepje, en weer ontspannen, en dan niet een heeeeeeele lange kneep gewoon knijp-los. knijp-los. en je binnenbeen erbij houden zodat ze niet daarvoor naar binnen valt.
Dan doe je de volte weer openen, binnenbeen wat naar achter leggen, en naar je buitenteugel toedrijven naar het wijken toe zegmaar zodat ze op je binnenbeen en buitenteugel weer op de hoefslag komt, en níet dus met je binnenteugel die is alleen maar voor de stelling, meer moet je daar niet mee doen.

edit; stommetypfout :o

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:23

DeniiSee schreef:
Zorg dat je paard op je buitenteugel komt te rijden, en niet op je binnenteugel.
Als jij druk geeft op je binnenteugel gaat ze gelijk naar binnen, maar pas als jij met je buitenteugel tegen de hals gaat om te begrenzen mag ze pas gaan.
Om haar op je buitenteugel te krijgen helpen voltes openen en sluiten heel goed, Je doet dan met je buitenbeen en buitenteugel begrensen dat ze naar binnengaat, met je binnenbeen zorg je voor de buiging, en met je binnenteugel, die je níet straker moet pakken want ze moet op je buitenteugel gereden worden, en niet met je binnenteugel omgetrokken worden, doe je klein kneepje, en weer ontspannen, en dan niet een heeeeeeele lange kneep gewoon knijp-los. knijp-los. en je binnenbeen erbij houden zodat ze niet daarvoor naar binnen valt.
Dan doe je de volte weer openen, binnenbeen wat naar achter leggen, en naar je buitenteugel toedrijven naar het wijken toe zegmaar zodat ze op je binnenbeen en buitenteugel weer op de hoefslag komt, en níet dus met je binnenteugel die is alleen maar voor de stelling, meer moet je daar niet mee doen.

edit; stommetypfout :o

Whoohaa! Nogmeer bruikbare informatie *Blij*

Dankjewelll ga het zeker proberen :j

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:29

Haha :D

Het is wel leuke fries, had je filmpje bekeken en het is iniedergeval geen trapzak, dat scheelt een heeeeele hoop haha!

Met mn ponytje Ashka had ik ook heel erg dat als ik rechtsom reed en daar stelling voor vroeg hij naar binnenviel. Hij was gewoon heel vast op rechts, maar ik rij 6 dagen per week, en heb 4x per week les ofzo. ene week elke dag en andere week 2x ofzo maar is gratis les omdat ik daar ook werk. En door die dingen en dan telkens ontspannen op je binnenteugel, en je dat dagelijks meeneemt merk je der zeker verschil in komen. En dan kan je op je overgangen aandacht besteden, en dan komt het wijken, schouderbinnenwaarts ed.

Ben benieuwd hoe het verder gaat! :D

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:31

DeniiSee schreef:
Haha :D

Het is wel leuke fries, had je filmpje bekeken en het is iniedergeval geen trapzak, dat scheelt een heeeeele hoop haha!

Met mn ponytje Ashka had ik ook heel erg dat als ik rechtsom reed en daar stelling voor vroeg hij naar binnenviel. Hij was gewoon heel vast op rechts, maar ik rij 6 dagen per week, en heb 4x per week les ofzo. ene week elke dag en andere week 2x ofzo maar is gratis les omdat ik daar ook werk. En door die dingen en dan telkens ontspannen op je binnenteugel, en je dat dagelijks meeneemt merk je der zeker verschil in komen. En dan kan je op je overgangen aandacht besteden, en dan komt het wijken, schouderbinnenwaarts ed.

Ben benieuwd hoe het verder gaat!:D

Dankjewel , en we komen er inderdaad uiteindelijk wel, vind dat we al ONTZETTEND vooruit gegaan zijn :j
Over een maand ofzo weer nieuwe filmpjes van alle voortgang, vind ik ook wel leuk voor mezelf!

x.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:33

Okee dat is ook mooi, dat je natuurlijk zelf je vooruitgang ook voelt :D
Let wel op goeie been lichtrijden, en soms lijkt het of ze over der tempo loopt, denk als der iets meer opvangt der wat meer rust in komt, niet sloom laten lopen want vlug zijn is alleen maar gunstig voor later, maar iets meer rust zegmaar in het draven krijgen

x

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:37

DeniiSee schreef:
Okee dat is ook mooi, dat je natuurlijk zelf je vooruitgang ook voelt :D
Let wel op goeie been lichtrijden, en soms lijkt het of ze over der tempo loopt, denk als der iets meer opvangt der wat meer rust in komt, niet sloom laten lopen want vlug zijn is alleen maar gunstig voor later, maar iets meer rust zegmaar in het draven krijgen

x

Goede been lichtrijden kwam toen echt niet in me op, die muts vond vanalles eng op het moment. We zijn al weer een stapje verder als het laatste filmpje, het gaat gewoon echt iedere dag beter :j Ben zeer trots op mn meisje en ook wel een beetje op mezelf. := Ik heb nu aan mn instructrice gevraagd of ze zitles wil geven zodat ik eindelijk eens leer mn poten stil te houden ipv al dat gewiebel, zal ook niet fijn voor nynke zijn denk ik zo.

Over dr tempo ging vandaag juist bijzonder zeer goed, normaal probeerd ze het echt 8 - 10keer per rijsessie , vandaag 2keer. 1keer om dr overtollige energie druit te gooien, en de 2e keer omdat ze moe was. :D Dus we komen dr wel *D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:37

Goede tips kreeg je al van DeniiSee!

Wat ik er even bij wil zeggen, als ik stelling ga vragen, zijn dit mijn hulpen: Buitenteugel, eventueel binnenbeen, en mijn binnenhand ook echt naar binnen. Is eigenlijk best logisch, als je hand niet naar binnen gaat, kan je paard toch ook niet naar binnen kijken? Dus, hand naar voren en naar binnen, gewoon in de hoeken. Op de lange zijdes natuurlijk rechtrichten. Werkt erg fijn, ook als je aan het nageven toe komt. Ik hoef enkel mijn binnenhand naar binnen te doen, vooral in galop, en hij denkt, oja, hand volgen > stelling > nageven. :)*

Het mag dus echt lekker overdreven, om je paardje los te maken in de hals. Op de volte, en die hand naar binnen. Af en toe wat vragen, en ze volgen vanzelf.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:29

probeer eens stelling naar buiten te nemen op dezelfde manier.

Dus je buitenteugel wordt dan in principe je binnenteugel en je binnenteugel de buitenteugel.

Dus je binnenteugel hou je netjes op druk, je legt je buitenbeen eraan en je buitenhand vraagt de stelling. Dan probeer je het door een stukje van de hoefslag af te gaan. En ook een keer op de andere hand, en een keer de stelling over proberen te nemen.

Ook wil het helpen als je wat wijk-oefeningen doet zodat je paardje wat mer respect krijgt voor het binnenbeen.

En eerst rechtstellen op de lange zijde, dus op de buitenteugel en je binnenbeen en dan licht stelling vragen, let er wel op dat je paard op 2 sporen blijft lopen dus recht.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:21

maak is een volte,en probeer de doormiddel van druk op het binnenbeen te vergroten.
pasje opzij/wijken helpt daar ook goed bij ;)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:30

FireScorpion schreef:
Als ik dan stelling vraag (= binnenteugel iets korter nemen en naar binnen 'vragen' ) Daarbij binnenbeen op de singel houden en lichtjes 'duwen' om haar op de hoefslag te houden, zelf rechtdoor kijken en recht blijven zitten.

je hoeft je binnen teugel ook niet korter te pakken als je stelling vraagt, je hand is licht van de hals af en 'vraagt' stelling, dus ook je hand niet vast zetten naar binnen toe. En ook belangrijk is je buitenteugel aangesloten houden. ;)