Hulp wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Hulp wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 14:32

Dit klinkt vast als een hele rare vraag, maar welke hulp geef jij bij het wijken?

Zal even toelichten waarom ik dt vraag. Ik heb altijd geleerd dat je bij wijken je been (tegenovergestelde van de kant waar je in wil) naar achter legt. Zo heb ik het aangeleerd en dit is door, ik denk minimaal 6 instructrices, altijd zo bevestigd. Idee van deze manier is dat je de achterhand goed meeneemt.
Nu heb ik echter een instructrice, die zegt dat je bij wijken je been naar voor moet leggen, zeg maar op de singel. Idee van deze manier is dat je een duidelijk onderscheid hebt tussen een zijwaartse hulp en een voorwaartse hulp. Ik heb veel vertrouwen in deze instructrice en ik vind haar erg kundig, maar bij deze instructie moest ik wel even raar opkijken.
Dus, wat is nu de 'goede' manier en waarom? Of is het gewoon maar op welke manier het paard het 'trucje' geleerd heeft?

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:43

Ik leg altijd mijn been iets naar achter, maar mijn ene pony heeft snel dat haar achterhand voor komt, dan leg ik me been dus minder ver naar achter.
Misschien dat jou pony snel zijn achterhand voor gooit? dan moet je dus je been minder ver naar achter moet leggen.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:49

Ik heb je een pm gestuurd.

Sjonniej

Re: Hulp wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:12

Ligt er net aan hoe je het je paard aanleert. Hetzelfde met galophulpen, er zijn zó veel verschillende galophulpen. En eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit wat voor hulp je geeft. Desnoods leer je hem aangaloperen als je 'appelmoes' roept, als je paard maar snapt wat de bedoeling is.

Je kunt eens overleggen met je juf. Waarom doet zij het zo? Probeer het ook gewoon bij je pony, misschien werkt het inderdaad beter. Misschien snapt hij de hulp dan niet. Misschien maakt het geen verschil (in dat geval zou ik mijn been op de singel laten liggen, zorgt voor minder storing en een stabieler beeld voor de jury).

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:44

Ik vraag me bij bovenstaande uitleg een beetje af waar je volgens jouw instructrice dan een been zou moeten leggen op het moment dat je een voorwaarts drijvende hulp geeft?

Op zich maakt het niet zo heel veel uit, voor beide manieren van hulpgeven is wel wat te zeggen. Wat belangrijker is (en daarom mijn opmerking over de uitleg van je instructrice) is dat je "pakket van hulpen geven" met elkaar overeen komt, zodat je geen onnodige en verwarrende hulpen geeft.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 08:12

Ik rij geen wedstrijden, dus over een jury hoef ik me geen zorgen te maken :)

Bij voorwaartse hulpen ligt mijn been iets achter de singel.
Ik heb het idee dat ze het niet zo begrijpt als ik mijn been verder naar voren leg. Als ik mijn been naar achter leg, doet ze het beter, maar dat ze dat niet goed doet heeft andere redenen :+
Ze komt ook niet eerst met haar achterhand. Als ze wijkt, doet ze dat wel heel netjes. Ik zal nog eens navragen wat nu precies de reden is dat ik mijn been voor moet leggen.

Olana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:05

ik zou de hulp gebruiken die je altijd hebt gebruikt. dat is vooral voor je paard het fijnste. Hij weet nu gewoon dat als je je been achter de singel legt, dat hij naar de zijkant moet. Het is ook maar net welke hulp je bij welke oefening gebruikt. bijna iedereen legt zijn been iets achter de singel. Door dezelfde hulpen te gebruiken wordt een paard door meerdere mensen te rijden.

lisetjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:36

i heb ook geleerd om je been naar achter te leggen maar wat al eerder is gezegt elk paard word zeg maar weer anders in gericht :P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:59

Je hebt idd 3 plekken waar je je been kan leggen;
_ net aan/achter de singel ( dit is de plaats om de voorhand te doen wijken )
_ één handbreedte achter de singel ( dit is de plaats waar je de ribben wegdrukt en dus eigenlijk heel het paard zou moeten wijken voor het been )
_ 2 handbreedtes achter de singel ( dat is de plaats om de achterhand te doen wijken )
Deze plaatsen liggen dus vrij dicht tegen elkaar aan, je paard moet het idd ook leren , dus heel consequent zijn en blijven.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:01

Als ik vanaf A rijd en na rechts wil wijken leg ik mijn linker been na achter en houd wat ''extra'' druk op mijn rechter teugel zodat hij rechter blijft.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 18:50

Bedankt voor de antwoorden. Ik ga gewoon eens ontdekken waar ze lekker op reageert en dan die hulp maar aanhouden.
Wat aeolusnr1 zegt klinkt in mijn hoofd erg logisch iig!

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:23

Afwenden op de korte zijde, dan been een klein beetje naar achter leggen en druk geven ;)
Mocht ze haar achterhand niet meenemen, schopje, of even aanraken met de zweep ;)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 18:05

Hm, lijkt mij dat als ze haar achterhand niet meeneemt, de hulp dus ergens niet correct is. Of kijk ik er dan wel heel makkelijk tegenaan? Ik zou zeggen dat mijn been dan juist verder naar achter zou moeten.

Riena-Romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:19

Als mijn vriendin wijkt met haar pony (mijn vriendin heeft een bijna 4-jarige pony die het ook geleerd heeft op deze manier) dan legt ze haar been inderdaad wat naar achteren, en dan werkt ze hem voorwaards met haar been naar de kant waar ze naartoe wil. Dus ik denk dat het zo moet.

Gr. Romy

Mijn vriendin is trouwens Jester_LeX hier op bokt.nl

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:24

We hebben hier al heel veel goede antwoorden gehoord.
Maar in de praktijk is het soms dat het idd niet altijd dadelijk werkt zoals je graag zou hebben.
Net om die redenen is dit een probleem dat je samen met je instructeur moet bekijken, die ziet dan jouw paard en zijn reakties op de hulpen die jij als ruiter dan geeft.
Soms snappen die paarden dat ook niet dadelijk en moet je even je oefening een beetje aanpassen , ik geef een klein vb; je rijd op een kleine volte links, en je wil nu proberen de achterhand meer naar binnen te brengen, dus je plaatst je buitenbeen rechterbeen dus 2 handbreedtes naar achter en tikt daar aan, is het voor het paard te moeilijk op dat moment dit zo uit te voeren, blijf op die cirkel maar maar zet je paard even een klein beetje in buitenstelling, en probeer opnieuw eventueel ook een zweepje in je buitenhand ver naar achter even erbij.
Maar nogmaals ook deze dingen kan je vanop je eigen paard slecht beoordelen, doe het dus samen met instructie.