Opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 20:17

Wat ik nu ga vertellen is eigenlijk ontzettend beschamend, maar ik moet er gewoon overheen komen!

Ik ben een niet-zo-lenig-meisje. Ik heb dus vrijwel altijd een probleem bij het opstijgen. Ik moet altijd 3 of 4 keer proberen voordat ik er echt op zit. Dit kan natuurlijk ook niet goed zijn voor de rug van mijn verzorgpaardje, daarom vraag ik jullie hulp.
Een trapje is voor mij en mijn verzorgpaardje no-go. Ze loopt namelijk constant weg (daar zijn we wel aan aan 't werken ;))

Hoe kan ik mijn benen zo trainen (buiten het opstijgen) dat het wat gemakkelijker gaat?

edit: ik moet er wel even bij zeggen dat mijn heup niet altijd even goed meewerkt.. misschien dat het MEDE daardoor komt.

Ilova

Re: Opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:20

Ik denk dat je je beenspieren sterker kan maken door telkens als je trappen loopt, twee trappen tegelijk te nemen. In het begin is dit lastig maar na een tijdje gaat het net zo makkelijk als één trap per keer. Ik denk wel dat dat helpt. En oefenen op een kleiner paard of op een pony oefenen helpt ook, succes ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:56

Je hoeft je nergens voor te schamen hoor er zijn er zat die niet soepel en lenig op hun paardje komen, heb ik zelf ook last van .

Ik stijg altijd op met een krukje/trapje
Niet alleen dat ik zo lenig ben als een hark, maar het belangrijkste vind ik de rug van mijn paard, ook al zou ik heel lenig zijn zou ik ook met krukje opstappen.
Bedenk wat er aan je rug van je paard komt te hangen, dat is 3 x jou gewicht , dus zou lekker gewoon opstappen met een krukje en daar hoef je je niet voor te schamen, vertel dat je het doet om je paarden rug te sparen dan heb je in elk geval een goed punt te pakken;-)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:57

Zo beschamend is het niet hoor (ligt eraan hoe groot het paard is)

Mijn eerste tip als je een broek met leren zitvlak draagt (ofzo) probeer het eens met een andere rijbroek (helpt meestal al een stuk).
En naast het paard een beetje je benen rekken, zoals Ilova al zei met 2 tredes en als dat goed gaat steeds meer of simpel rek en strek oefeningen.. :+

naomi109

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:10

Ik had daar ook altijd zo last van!!
Ik ga altijd een paar keer perdag onderaan de trap staan en dan mijn voeten op de 3e tree zetten, dan helemaal naar voren buigen en dan zo hoog mogelijk gaan :D

Wat ook help is voor dat je gaat paardrijden even touwtje springen! Klikt heel stom maar dan zijn je spieren wat warmer en dan gaat het net iets makkelijker!

Als het dan nog moeizaam gaat kan je ook gwn je beugels een paar gaten langer doen!

Groetjes

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:13

Als ik een rijbroek aan heb die net uit de was komt of als ik springles heb en mijn beugels dus korter zitten dan normaal dan stap ik ook altijd met een krukje op, lijkt me niets ergs aan.
Geeft alleen maar aan dat je denkt aan de rug van je paard.

Als hij (voorlopig) nog bang is voor een krukje zou je misschien kunnen vragen of iemand je een voetje geeft?
Moet er helaas wel steeds iemand in de buurt zijn, dus weet niet of dat een optie is voor je maar anders zou je dat in elk geval kunnen proberen zolang je paard nog niet aan het krukje gewend is.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 22:52

Het beschamende is juist dat mijn verzorgpaardje 1,48 is :o
Vrijwel iedereen stapt met een trapje op op de stalling waar ik sta, dus dat hoef ik sowieso niet te gaan verantwoorden daar als ik het doe. Het probleem is dus een beetje dat mijn paardje constant wegloopt als ik op probeer te stappen.. daar moet ècht aan gewerkt worden maar tussentijds natuurlijk ook gewoon gereden.. lastige kwestie!

Maar in ieder geval super bedankt voor jullie tips! :D

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:13

Stilstaan langs een trapje (of een hek waar je op kunt klimmen) is op zich in een uurtje of zo wel te leren hoor, dus daar zou ik me lekker op concentreren (leningheid verkrijgen ben je langer mee bezig, haha).

Als je je eerst even niet bezig houdt met het doel 'opstijgen' maar alleen maar met het doel 'stilstaan naast een opstapje' en daarin oefent dan is het laastste stapje (het opstijgen) niet zo moeilijk meer.

Ik zou je opstapje ergens neerzetten, dan met paard ernaar toe lopen, goed bij het opstapje plaatsen en belonen als ie op de goede plek staat. Dan beetje aaien, op verschillende plaatsen van het lijf aanraken, aan de andere kant gaan staan en hetzelfde doen. Telkens als ie een stapje doet moet je 'm weer dat stapje terug laten zetten (dit moet je zeer consequent en rustig doen). Zolang ie stilstaat goed belonen.
Als dat goed gaat dan op je opstapje gaan staan, aaien en belonen. Paar keer erop en er weer vanaf. Je kunt ook nog een paar keer met je paard van het opstapje weg stappen en hem er weer goed naast zettten en belonen etc.. Pas als je alle stappen hebt doorlopen en je ervan overtuigd bent dat je paardje goed stil blijft staan ga je opstappen. En dan niet direct weg laten stappen hè, hij moet eerst even stil blijven staan en mag pas weg als jij dat zegt.

Mijn ervaring is dat je hier hooguit een kwartiertje voor nodig hebt, maar het lijkt me dat het in een uurtje sowieso moet kunnen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 23:18

Geweldig, dankje :D
Ik ga dat zo snel mogelijk proberen! Ik neem aan dat ze bij het opstijgen zonder krukje (als ik dat daarna dan nog wil :P) ze net zo reageert als met het krukje...

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 04:43

hihihi Noa kennende vrees ik dat ze je gewoon in de maling neemt ;)

Ik stap bij haar op zonder krukje, inderdaad als ik dus het krukje er naast zet, blijft ze netjes staan. Tot dat ik op het krukje klim... Dan loopt ze dus opzij. Ze weet dus dondersgoed wat ze aan het doen is en tijdens de les is er meestal iemand aanwezig om naast haar te staan. Ze helpen dan het meisje wat moet rijden erop met krukje en dan blijft ze staan (als er iemand naast haar schouder staat).

Ik denk dat mevrouw gewoon haar werk wil ontvluchten ;) Ze is natuurlijk over zo'n 50 dagen uitgerekend en als ze een kans ziet om onder haar werk uit te komen dan probeert zij dat ook.

Het is gewoon een eigenwijze, luie maar o zo lieve tinker :P

(en ik ben haar baasje dus ;) )

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:20

ben ik dus niet de enigste die er last van heeft gehad!
Ik was toendertijd ook niet zo lenig en mijn Vz paard is 1,67 en ik 1,68! ik had ook altijd even tijd nodig om erop te komen!
Het heeft idd met je beenspieren te maken. Ik ben uit ellende op een stoel gaan staan (was ze eerst ook bang voor, maar heb haar "kennis laten maken" )
Daarna ging het eigenlijk vanzelf, ik wip er nu zo op zonder problemen. Tis gewoon een questie van oefenen!

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:17

Hier hetzelfde probleem hoor, opstappen is gewoon best moeilijk. Maar inderdaad voor de rug van je paard is het ook beter om via een opstapje op te stappen.

Fhryso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:26

idd wat er al gezegt word, als het paard het ook toelaat een krukje of trapje ernaast zetten en dan opstijgen. ik zelf heb ook wel eens problemen hoor :D

admiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:46

Zorg dat iemand het paard vasthoudt met opstappen dan kan je met of zonder trapje je beter concentreren op het opstappen ipv het weglopen van je paard.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:52

Hihi, het is wat Bianca zegt, ze probeert haar werk te ontvluchten. Natuurlijk is het veel beter om met een krukje of trapje op te stappen, maar het heeft niet zo veel zin om constant met dat krukje achter d'r kont aan te lopen. Dat gaat nog meer energie kosten. Ik ga er uiteraard wel een keertje de tijd voor nemen.
Ik loop nu trouwens altijd trappen met 2 trede tegelijk, dus ik hoop dat dat een beetje gaat lukken.

Heeft verder iemand nog tips om mijn spieren te trainen om het opstijgen sneller en soepeler te laten verlopen?

M_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:56

Been spier oefeningen doen ;)

verder als het niet werkt met een bankje iemand je mee helpen omhoog duwen met het opstappen.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:58

na mijn bevalling kom ik er ook niet meer op hoor, ik ben wel vrij klein en het paard wat ik rij vrij groot maar lang leven het krukje hoor...ik doe er niet moeilijk over

en voor de rest...veel oefenen....komt vanzelf

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:32

Om je beenspieren sterker te maken kun je met je benen uit elkaar gaan staan, iets breder nog dan je schouders, echt goed wijd, en dan met een rechte rug en je knieën boven je enkels met je kont naar beneden zakken. Gewoon elke ochtend en avond bijvoorbeeld 40 keer doen, en echt goed naar beneden, dat je bovenbenen horizontaal zijn. :)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 17:56

Nou, ik ben er weer opgekomen hoor. Ik heb d'r iedere keer dat ze stil bleef staan als ik d'rnaast stond beloond.. niet dat ze stil bleef staan hoor, iedere keer als ik een voet in mijn beugel had, begon ze weer te draaien. Dus ik denk.. misschien blijft ze staan als ik rechts opstap.. en jahoor, ze bleef staan en ik ben er met een beetje moeite opgekomen.
Nu blijven oefenen tot ze ook links stil blijft staan :P

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:51

Haha, goed idee. Enne, goed consequent volhouden want de aanhouder wint hè ;)

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:26

Lisa_Dries schreef:
Zo beschamend is het niet hoor (ligt eraan hoe groot het paard is)

Misschien moet ik me dan wel schamen :o Heb een E-pony en ben zelf 1.68 , maar zonder opstapje opstappen is
bij mij zowat onmogelijk....
Niet alleen is een betonnen paal flexibeler dan ik zelf, maar mijn linker knie is ook behoorlijk verrot, wat het fijn opstappen ook
niet bevoorderd.

Ik heb mijn pony ook geleerd keurig stil te staan naast een krukje/picknick tafel ed, zodat ik er makkelijk op kan zonder haar te hinderen. Dit was idd in een half uurtje gepiept, om haar dit te leren. Waarvan het 1e kwartier alleen maar haar ernaast zetten en
stil laten staan en uitvoerig belonen ;)

Nu moet ik zeggen dat het voor mijn pony ook veel fijner is met het opstapje, dan dat onlenige gebengel van mij
om erop te komen. Dus heb het opgegeven om mezelf "lenig" genoeg te maken en stap altijd met een opstapje op :D

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:55

Zoweiso is het verstandig met krukje op te stappen. Zoals zovelen al zeggen, spaar je hiermee de rug van het paard, hoe groot en lenig etc je ook bent.

Daarnaast om je lenigheid te bevorderen kan je (zo heb ik het geleerd) NA het rijden je lies spieren uitrekken. Op dit moment zijn ze namelijk warm en heeft dat het meeste effect. Ik hoop dat je weet hoe je die spiern beetje moet verlengen, want vind moeilijk uitleggen hoe je dat doet.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 18:28

Zoals al eerder gezegd is, Noa is niet bang voor het krukje, ze is te lui om te werken, daarom loopt ze weg, ook als ik vande grond op stap.
Ik denk dat het verstandiger is om haar eerst stil te laten staan met het opstijgen vanaf de grond, zodat ik daarna met een krukje aan de slag kan.

Ik schaam me overigens helemaal niet voor het opstappen met een krukje, het is gewoon vrijwel onmogelijk op het moment, hoe goed het voor m'n verzorgpaardje ook is.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:40

Kun je niet eens proberen op een kleine pony ? krukje kan ook echt niet ?? . datis wel jammer

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 18:54

Ik weet dat er niets aan me mankeert, behalve die heup dan. Dus het opstappen op een kleinere pony lukt wel. Het is puur dat kleine stukje vanaf de grond, m'n been strekken gaat gewoon heel lastig om het zo maar even te zeggen

En neen. Ze loopt al weg als ik naast naar ga staan (als ze d'r zadel op heeft en in de bak staat)! Dan ben ik minstens een uur bezig met achter d'r aan lopen met dat krukje.