geen conditie maar te veel energie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KwanyinJarig

geen conditie maar te veel energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 23:04

Ik heb tijdens de wintermaanden wegens allerlei omstandigheden niet echt de kans gehad om echt goed door te rijden, waardoor de conditie van mijn paard uiteraard een beetje de wensen overlaat.

Ze steekt echter barstenvol energie en het lijkt wel alsof ze die graag kwijt wilt, ookal weet ze bij wijze van spreken niet hoe ze haar adem moet vinden wanneer je al een tijdje aan een vlot tempo bezig bent. Het lijkt op jogger die ondanks hij de conditie niet heeft toch weigert op te geven en doorbijt om zijn grens te verleggen. Je voelt dat ze echt vooruit wil lopen, maar ze blijft zo hardnekkig doorlopen zonder ook maar een teken te geven te willen stoppen(vertragen,..) dat ik bang ben dat ze nog eens letterlijk neervalt als ik haar niet af en toe zeg dat ze even mag rusten :+ . Aan de longe is het net hetzelfde, ik heb zo het gevoel dat ze rondjes zou blijven galoperen totdat ze hartaanval krijgt als ik geen teken geef om te rusten.

Wat doen jullie met zo'n paard? Toch maar op tijd even een halt toe roepen voordat ze nog eens neervalt, ookal voelt ze als een tijdbom die het liefst nog een heel tijdje doordoet en bij de minste kans die ze krijgt haar tempo verhoogt. Of overdrijf ik en maar gewoon doorrijden en denken dat ze vanzelf wel zal aangeven wanneer ze het écht moeilijk krijgt?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:15

ik denk dat je naar jezelf moet luisteren en haar moet manen om rust te nemen of even een moment te ontspannen.
Als ik je verhaal zo lees, zou ik de oorzaak willen weten van haar gedrag, want om zo ver te gaan dat jij als ruiter/trainer zelfs denk dat ze letterlijk neer zou kunnen vallen is niet oke. Ik denk aan vluchtgedrag (of paniek ).
Toen mijn vorige paard bij ons afegeleverd werd heeft ze de eerste dag alleen maar lopen rennen, de tweede dag ook al werd het toen wat minder, maar het duurde wel een week voordat ze echt weer wat rustig was in het land waar ze 24/7 stond. Ik denk dat dit voor haar de manier was om met haar ? spanning om te gaan. Het blijven vluchtdieren.
Als het mijn paard was dat zou ik haar overdag buiten laten lopen als die mogelijkheid er is, zodat de energie eruit kan als dat nodig is en ik zou de nadruk met trainen leggen op ontspanning, desnoods eerst alleen stappen. En voer aanpassen. Veel hooi en weinig krachtvoer.

KwanyinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 23:28

Neervallen is maar bij wijze van hoor :+ . Maar het is altijd al een ontzettend goed voorwaarts paard geweest, en in die zin bedoel ik dus dat ze gewoon op een mooi tempo door blijft lopen zonder dat je ook maar iets moet aanmoedigen. Alleen had ze vroeger veel meer conditie, waardoor ze het werk gewoon aankon. Nu heeft ze die conditie niet, maar werken wil ze wel zoals vroeger en het lijkt wel alsof ze gewoon niet wilt aangeven wanneer het haar te veel wordt. Het is niet zo dat ze te hard rondrend, het is eerder dat ze gewoon blijft doorwerken en doorwerken (op het tempo dat je vraagt) ookal is ze helemaal buiten adem. Als ik naar haar ademhaling luister, heb ik de indruk dat ze een beetje aan het eind van haar latijn is. Maar als ik voel hoe vlotjes ze blijft doorlopen lijkt het alsof ze nog gemakkelijk kan blijven doorwerken. Ze staat overigens 24/7 buiten.

daffie1986

Re: geen conditie maar te veel energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:34

Luister naar je gevoel, wat je omschrijft valt onder het kopje doodlopers. Zo noemen wij paarden die graag voor je willen werken, of over de kop rijden. Bouw de conditie weer op door langzaam aan uittebreiden en een schema opte stellen. Sucses

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:01

Ik denk je je paard geestelijk moet uitdagen, daar kan hij zijn energie heel goed mee kwijtraken omdat hij goed moet opletten (héél vermoeiend :D ), zonder dat hij zich lichamelijk hoeft uit te putten. Dus heel veel afwisseling, lekker gymnastiseren, veel 'rare' lijntjes rijden ter afwisseling van de geëikte voltes, gebroken lijen e.d. overgangen en tempowisselingen, doe dingen die hij niet verwacht. Regelmatig een stappauze aan de lange teugel in de training, maar houd het paard daar ook geestelijk bij de les. Moet je zien hoe hard hij staat te gapen na een half uurtje werk. Langzaam kun je zo de conditie opbouwen en kun je weer echt aan het werk.
Laatst bijgewerkt door Pollux op 05-03-09 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:09

Inderdaad proberen mentaal af te leiden. Ipv als rustpauze gewoon aan een lang teugeltje te stappen, allerlei figuren, gebroken lijnen of combinaties, enkele passen wijken, binnen- en buitenstelling afgewisseld. Dan zijn ze toch aan het werk, maar hebben fysiek de tijd om op adem te komen. En dan kan je toch aan haar conditie werken zonder haar fysiek te overvragen.
Bij mijn merrie helpt het, want als zie om de een of andere reden een week heeft stilgestaan, wil die zelfs niet meer dan 15m stappen aan lange teugels, die gaat vanzelf wel weer in draf of galop als je niet reageert.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:45

wat hier bovenstaat,
ik sluit me er bij aan..

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:48

Pas je het rantsoen wel aan in de periodes dat ze niet werkt?Als ze stevig aan de energiebrok is en dat niet kwijt kan...