HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

satinet

HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 17:48

Hallo

Ik heb een paardje die erg onrustig is met rijden. Hij is nu 7 jaar ik heb hem sinds kort weer terug heb hem al eerder gehad en toen was hij nog niet bereden in de tijd dat hij weg is geweest hebben ze hem ingereden en god mag weten hoe?!?!?!?

Alles gaat goed totdat je er een paar rondjes opzit dan begint het.Hij is sowieze heeeel gevoelig op je zit en je been verzit je een beetje hup dan gaat ie voelt ie je been weg is ie hij schrikt zelfs soms van zn eigen benen.En als ie gaat wil je hem terug nemen nou gooit ie zn hoofd de lucht in stopt ie wilt ie omhoog komen wil je vooruit drijf je hem een beetje en ja dan gaat ie weer hij kan niet rustig stappen draven galloperen hij is zo gevoelig op alles.Tandarts is geweest DA 2 keer goedgekeurd en osteophaat(ook naar zadel gekeken) ik weet het niet meer,wie heeft er ook zoiets meegemaakt en hoe opgelost(als het op te lossen valt)

groetjes

mick75

Re: HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:30

Doet ie het ook aan de longe?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:46

Weet niet hoe ervaren je zelf bent met jonge net ingereden paarden, maar hoe reageert hij als er een ervaren iemand op gaat zitten? Heb je hem in laten rijden door een professional? Zo ja dan is het niet normaal als je een paard terugkrijgt zonder fatsoenlijke rem, lijkt mij een basis vereiste om te hebben. Maak uit je verhaal op dat je zelf niet op de stal geweest bent toen hij ingereden werd en ook geen fatsoenlijke overdracht hebt gekregen. Als hij met een ervaren ruiter dezelfde problemen heeft zit er denk ik maar 1 ding op en dat is hem wel naar een goede stal brengen om opnieuw in te laten rijden/de basis aan te leren. Als ik jou was zou ik nu even niet rijden tot je er hulp bij hebt, hetzij een hele goede instructeur of instructrice en liefst iemand die er zelf ook even op gaat zitten.

satinet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 18:55

Ik rij al zon 12 jaar en heb op diverse paarden gereden jong oud gek sloom en diverse paarden ingereden,ik weet wel aardig wat maar hij is gewoon een raadsel dus probeer nu hier wat ideeen op te doen.

En ik had hem 2 jaar geleden verkocht en nu heb ik hem weer gekocht dus ik heb hem niet naar een stal gebracht om hem in te laten rijden.Hij heeft ondertussen ook al diverse eigenaars gehad omdat het niet ging,hij is hoogstwaarschijnlijk wel in zijn jongere jaren mishandeld geweest.

Met longeren is hij af en toe nog wisselend dan gaat hij galloperen en je krijgt hem niet meer terug en loopt dan ook tegen de bijzet in toen ik hem net had was het ook een drama net als nu het rijden maar nu gaat het longeren wel beter.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:01

ik zou eerst gaan werken aan de band tussen jou en je beestje.. Hij is kennelijk hypersensitive/overgevoelig, dat is aangeboren en waarschijnlijk versterkt door slechte ervaringen.

Ga lekker veel wandelen, longeren, losgooien, grondwerk doen ed. of misschien zelfs eerst voor de wagen zetten. Als dit goed gaat, ga je er over een paar weekjes pas weer rustig op zitten. Begin gewoon opnieuw met alles, dus opnieuw zadelmak maken, opnieuw eerst gaan hangen en een rondje stappen. als dit goed gaat, braaf en weer stoppen. Dit herhaal je dan regelmatig met iedere keer een stapje verder. Zorg dat je goed eindigd en hem op stal kan zetten als die rustig is! Dit zal misschien 2 maandn in beslag nemen maar dan heb je er wel een wereldpaard aan!

geduld is een schone zaak zeggen ze altijd ;) succes!