Wijken voor druk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Salt_Pepper

Wijken voor druk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 15:58

Hallo,
Mijn paard kan niet zo goed wijken.
Sturen met mijn benen gaat wel redelijk, maar hget wijken niet echt.
Dan is het meer beetje rechtuit en af en toe opzij lopen, en hij neemt zijn kont ook niet mee.
Als ik hem met zijn neus naar de muur zet, en zonder de teugels te gebruiken en met mijn been probeer om hem opzij te krijgen, reageert hij daar niet op.
Hij blijft lekker op zijn plekje staan.
Wat voor oefeningen kan ik doen om hem te laten wijken voor druk.

Op stal, als hij even in de weg staat, en ik druk hem om, prik ik met m'n vingers in zijn kont, dan gaat hij wel om.
Dat kon hij eerst ook niet, maar het gaat daarmee wel een stuk beter.

Stravero

Re: Wijken voor druk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:00

Heb je het wijken al eens uit een wat kleinere volte geprobeerd? Welk niveau rij je? Heb je les? ;)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:03

Sommige paarden begrijpen het niet, die kun je het m.i. het beste vanaf de grond aanleren.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 16:05

Neej dat heb ik nog niet proberen, maar dat ga ik vandaag zeker doen.
Ik weet eigenlijk niet wat voor niveau ik rij.... :?
Ja, ik heb wel les, en soms oefen ik ook met wijken.
Maar mijn paard is eerst bereden door iemand, die is een stuk sterker dan mij, en ze geeft ook echt hardere hulpen, maar het lukt mij niet om ook zo hard me been eraan te leggen.
Soms lukt het hem wel, maar soms ook niet.
Net als met achteruit gaan, soms doet hij het, soms niet.
Raar

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:08

Remy schreef:
Sommige paarden begrijpen het niet, die kun je het m.i. het beste vanaf de grond aanleren.

Priscies..

Ik heb er ook best moeite meegehad.
Toen hebben we het via de grond gedaan.
En het zat er zo in..

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:08

Wijken en paardrijden heeft NIKS te maken met sterk of minder sterk zijn. ;)

Je rijdt dus blijkbaar geen wedstrijd dus niveau B.

Ennuh, als het soms wel lukt, kun je nagaan dat het aan jezelf ligt en niet aan het paard. Als hij soms achterwaarts gaat en soms niet kun je ook nagaan dat het aan jezelf ligt en niet aan het paard.

Succes met oefenen!!

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 16:14

Ja, ik weet het, het ligt altijd aan mezelf.
Maar diegene die hem eerst reed, die was dus sterker, en zij kreeg hem wel aan het wijken.
Maarja, ik ga het eerst wel vanaf de grond leren.
Volgens mij snapt hij mijn hulpen blijkbaar niet, en ik snap hem niet helemaal.
ik moet even de goede manier vinden.

Maar ik geef altijd dezelfde hulpen, en de ene keer gaat hij wel, de andere keer niet.
Hij ging bij mij altijd achteruit, en ik heb deze week in de buitenbak gereden, ik wou achteruit, en hij bleef staan.
Me vriendin zei dat het door de drukte kwam, veel auto's enzo.
Hij raakt snel afgeleid.
En nu wil hij het binnen ook niet meer zo goed doen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:20

Je moet ook niet met je vinger in zijn kont prikken, maar op de plaats waar jij je been aanlegt om hem te laten wijken. Hoe moet hij nou weten dat die prik in zijn kont hetzelfde betekent als een duw van je been in zijn flank.
Verder moet je er op letten dat je alleen been geeft om te wijken op het moment dat jij staat. Dan gaat namelijk zijn buitenachterbeen naar voren en dat is het moment dat hij opzij kan stappen. (Met je hoeven aan de grond gaat dat zo lastig)
Dan nog een ding let goed op je buitenteugel en leg je handen uit het midden van de manenkam naar binnen. Oefen kleine stukjes, drie pasjes is in het begin al heel wat, en uitbundig belonen natuurlijk sdat snap je wel.
Succes.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 16:23

Die prik in zijn kont, is niet het zelfde als wijken
Ja is wel hetzelfde, maar die prik in zijn kont, is alleen voor het om gaan met zijn achterhand, en wijken is gewoon helemaal.
Maar ik snap wat je bedoelt.

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:59

hoi, heb even snel de reakties doorgelezen, en denk dat ik nog wel een tip heb.

Beginnen met wijken zowiezo niet te ver van de hoefslag, beging met een meter van de hoefslag af tot hij dit door heeft en er moed op krijgt, dit kun je langzaam uitbouwen en voor je het weet zit je op de a-c lijn.

Wijken je wend een meter voor de hoeflag af (korte zijde) je zet allebij je handen naar rechts(niet te overdreven) en je helpt je paard een beetje door je gewicht te verplaatsen naar de richting die je gaat.
Het been waar hij voor moet weken leg je iets naar achteren en je geeft been in het ritme dat hij zij loopt, Als hij niet opzij gaat moet je hem een keer aanprikken en met je gewicht helpen om hem om te krijgen, zodat hij begrijpt wat je bedoelt. Deze manier is bedoelt om het paard aan te leren wat jij met je hulpen bedoelt,
als hij het eenmaal snapt kun je veel kleinere hulpen toepassen en gaat hij voor een beetje been al opzij.
Ik raad wel aan om dit in het bij zijn van een instructeur(trice) te doen. zodat hij zij je hierin kan begeleiden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:13

Salt_Pepper schreef:
Hallo,
Mijn paard kan niet zo goed wijken.
Sturen met mijn benen gaat wel redelijk, maar hget wijken niet echt.
Dan is het meer beetje rechtuit en af en toe opzij lopen, en hij neemt zijn kont ook niet mee.
Als ik hem met zijn neus naar de muur zet, en zonder de teugels te gebruiken en met mijn been probeer om hem opzij te krijgen, reageert hij daar niet op.
Hij blijft lekker op zijn plekje staan.
Wat voor oefeningen kan ik doen om hem te laten wijken voor druk.

Op stal, als hij even in de weg staat, en ik druk hem om, prik ik met m'n vingers in zijn kont, dan gaat hij wel om.
Dat kon hij eerst ook niet, maar het gaat daarmee wel een stuk beter.

Als jij hem met zijn hoofd richting de muur rijdt is dit al een groot probleem want dat is geen wijken. Begin eens met 2 meter uit de hoefslag te wijken naar de hoefslag, doe dit vanuit een volte is voor je paard en voor jou veel makkelijk, begin met 2 passen. Let er wel op dat je hem rechtstelt want dat moet bij wijken, en zorg dat je stopt als hij het goed doet en ga niet te lang door. Succes

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:46

daffie1986 schreef:
Als jij hem met zijn hoofd richting de muur rijdt is dit al een groot probleem want dat is geen wijken. Begin eens met 2 meter uit de hoefslag te wijken naar de hoefslag, doe dit vanuit een volte is voor je paard en voor jou veel makkelijk, begin met 2 passen. Let er wel op dat je hem rechtstelt want dat moet bij wijken, en zorg dat je stopt als hij het goed doet en ga niet te lang door. Succes

FOUT. Je moet lichte binnenstelling hebben met het wijken en niet je paard recht laten kijken, zo gaat hij/zij 't nooit doen := . ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:01

Leer je paard eerst wijken voor druk vanaf de grond,
Leer hem wijken voor de teugel en let ook erg geod op je eigen houding, als jij op de volte naar buiten wil en je gaat naar de binnenkant vam je paard zitten kijken geef jee een tegengestelde hulp, kijk naar buiten , zet de schouder om met je teugel (niet aan het bit komen) geef de ruimte waar hij heen moet , dus trek niet aan je buiten teugel, is ook een tegengestelde hulp en zet de achter kan om met je been, of met b.v een aanwijzing met een stokje/zweepje.
Wijken heeft niets met kracht te maken wat al eerder gezegt is, maar met technike, weet je paard wel waar hij naartoe moet met zijn benen, weet jij welke houding je moet aan nemen en zorg ook dat je hem de ruimte geeft om weg te kunnen , ook met zijn rug spier, als jij precies fout zit heeft het paard er ook moeite mee.
Ik weet niet of je les hebt, maar zou eens een tijdje aan de slag gaan om vanaf de grond te werken en voorla ernaast aan de teugel, zo kun je ook zien wat je paard doet met zijn benen als jij wil wijken en wat jij fout doet in je hulpen, zo kun ej het je paard leren en scheelt een hoop geduw en gepluk als je op de rug zit,span zo ie zo nooit je spieren, probeer het ook een puur op houding.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 14:37

Maar Daffie1986, dat met zijn neus tegen de muur zetten, heb ik ergens hier op bokt gelezen, en dat leek mij wel een goede manier om te kijken of hij wijkt voor druk.
Alleen dat hij een stap opzij zet, zodat hij weret wat ik bedoel als ik me been aanleg.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:15

Salt_Pepper schreef:
Maar mijn paard is eerst bereden door iemand, die is een stuk sterker dan mij, en ze geeft ook echt hardere hulpen, maar het lukt mij niet om ook zo hard me been eraan te leggen.

Waarschijnlijk snapt je paard het niet helemaal en is hij gewent aan stevigere hulpen.
Ga niet zelf ook stevige hulpen hebben, maar probeer het je paard meteen op lichte hulpen aan te leren.
Je paard moet het werk doen; niet jij! ;)

Probeer inderdaad een meter voor de hoefslag of hij wil wijken. Als dit goed gaat kun je de afstand steeds een pasje vergroten. En doe het nooit alleen; altijd met begleiding! Succes ermee!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:20

Stravero schreef:
daffie1986 schreef:

FOUT. Je moet lichte binnenstelling hebben met het wijken en niet je paard recht laten kijken, zo gaat hij/zij 't nooit doen := . ;)

Ik bedoelde dat je m eerst recht moet stellen als je van uit de volte komt, sommige paarden beginnen nogal te slingeren.