een typische 'tinker streek' ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bOwieGeeske

een typische 'tinker streek' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 16:16

hey hallo!

Zo'n kleine 2 jaar verzorg ik een 4,5 jarige tinker, genaamd djupa.
Sinds een klein half jaartje mag ik ook op haar rijden, maar omdat de
bak in de winter een modder bende is, kan ik haar alleen longeren in een kraal.
ik wil er een beetje afwisseling in houden en ga er soms zonder zadel
opzitten, alleen met halster en touwtje. Als ik dan wil aandraven gaat mevrouw
gewoon stilstaan. als ik haar dan een tikje komt ze met haar hoofd omhoog.
Ik hoef maar mn been aan te leggen en mevrouw gaat stil staan, terwijl het juist
het tegenover gestelde zou moeten zijn :+
Ik weet dat het misschien aan haar rug kan liggen, of aan het zadel maar
ze doet het ook als ik zonder zadel erop zit. Ze heeft ook gewoon voor de winter
met een andere verzorgster gereden en toen kon ze ook gewoon draven..
De bak wordt nu wat droger en ik kan der weer gaan opbouwen met rijden,
vd lente ga ik beginnen met lessen..
Ik hoorde laatst, dat dit typische tinker streken zijn.. maar hoe krijg ik mijn lieve
vriendinnetje toch zo ver dat ze gewoon draaft zonder gelijk stil te staan? :+
Is dit een tinker streek en is ze gewoon eigenwijs, of denken jullie dat er misschien
iets anders aan de hand is?

Iemand tips?
Gr. Geeske

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:20

Ten eerste, het is echt géén tinkerstreek!

Misschien zou je eerst wat meer kunnen longeren op stem, zodat als je erop gaat zitten ze ook op je stem reageert. Dan gelijktijdig met je stem je kuit aanduwen en ze zal op gegeven moment snappen dat het aandrukken van je kuit voorwaarst is. Je moet ook niet verwachten dat ze na een winter stil staan in één keer alles doet wat je vraagt, ze is ook nog erg jong dus ik zou rustig aan opnieuw beginnen, en belangrijk is; Neem de tijd!!!

Succes

bOwieGeeske

Re: een typische 'tinker streek' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 16:29

bedankt voor je tip, het probleem is dat ik al de hele winter met haar bezig ben om op stem te trainen '' stap, draf, hoooo, galop''
stap zit er goed in, maar zodra ik draf zeg, gaan der oren naar achter, doet ze haar hoofd omhoog en staat ze stil.. verzet?

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:33

Verzet denk ik niet, als ze het op de stem wel goed doet dan is er na mijn mening iets anders mis.

Misschien iets in haar rug, of ze vind het moeilijk om geen begeleiding vanaf de grond te hebben, je kan iemand anders haar ook laten longeren en dat jij er alleen maar opzit. Als ze het dan nog doet denk ik eerder dat je maar eens naar haar rug moet laten kijken....

bOwieGeeske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 16:46

okee, dat van dat longeren en erop zitten vind ik wel een goeie tip! want met longeren luistert ze perfect naar mijn stem! bedankt!

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:49

Uhm, nou ja, tinkers kunnen best streken hebben hoor....

Mijn bijrijdpaard heeft soms geen zin in werken, en dan wordt iedere hulp opgevat als 'achteruit lopen' of 'Spaanse pas'.
Terwijl ze heel goed weet wat ze moet doen.

bOwieGeeske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 17:31

uhuh.. dat had ik dus ook gehoord.. maar ik kom er niet echt achter wat er aan de hand is..

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:33

Een echte Tinkerstreek is het in ieder geval niet.

Wat doet ze als je blijft aandrijven? Komt ze dan omhoog?
Het eerste wat in me opkomt is dat ze je aan het uitproberen is.

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:44

Een echte tinker streek vind ik een groot woord.

Er zijn vele oorzaken mogelijk in zo'n geval.

Ik heb zelf 3 Tinkers en ik heb daar ook heus wel dit soort trucs bij meegemaakt maar dat duurd geen hele winter! Dus in die zin ga ik me toch wel zorgen maken. Hoewel je wel aangeeft dat een ander er voor de winter geen enkel probleem mee had...

Mijn hengst vond het aan het begin leuk om gewoon de bak uit te gaan toen we nog geen afrastering hadden. Dat was voor hem puur een spelletje en best gevaarlijk. 1 heel streng optreden zorgde er op gegeven moment voor dat het einde was. Gelukkig had dit niks te maken met een lichamelijk mankement. Als je met hem gaat rijden en je haalt 1 voet uit een stijgbeugel staat hij ook direct stil. Bang dat je eraf valt denk ik... ;)

Streken/uitproberen duurdt toch geen hele winter!?

Als je het helemaal uit wilt sluiten kan je ook iemand vragen eens op het zadel te klimmen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:55

TI -> RT-P

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:06

Hee hee....hier ook even een tinkerliefhebster in de verdediging.

Een tinkerstreek die bestaat niet, paardenstreken wel. Mijns inziens gaat het hier om het aangeven van een signaal van het paard naar de ruiter. Draai het eens om, veel tinkers stellen zich open voor een band met hun verzorger/berijder/eigenaar, dat kost meestal wel even, maar dan zijn ze ook erg loyaal. Dat kom je bij andere paarden natuurlijk ook tegen. Wat wel typisch tinker is, is dat wanneer er iets is (niet lekker voelen, ziek, een verandering, pijn oid) dat ze dat heeeeeeel lang en behoorlijk goed kunnen (blijven) verbergen. Een beetje tinkerkenner weet hoe subtiel de signalen soms zijn die je uiteindelijk wel kunt leren zien als je je tinker goed kent.

En er is natuurlijk verschil tussen uitproberen en klieren of aangegeven dat er iets niet ok is. Zoals je dit beschrijft, vind ik geen staaltje van uitproberen...ik ken het dier niet maar ik zou als eerste naar haar gebit en rug laten kijken. Feit dat ze het ook doet zonder zadel, kan zeker de rug zijn omdat je dan nog meer puur op haar rug (wervels) contact hebt. Sommige tinkers/paarden met gebitsproblemen of scherpe haken gooien ook hun hoofd de lucht in..Ik denk wel dat je een tinker hebt die heeeeel duidelijk iets probeert aan te geven. Feit dat ze de winter door onder iemand anders wel heeft gedraafd kan ook wat zeggen over diegene, een paard kun je altijd dwingen ergens 'doorheen' te blijven lopen. En ook tinkers lenen zich daar weer snel voor, alhoewel ze ook weer lang(er) beledigd blijven...

Longeren met ruiter erop is een goed voorstel, geeft dat nog problemen dan zou ik toch aan iets fysieks denken. En helaas er zijn ook relatief veel tinkers met artrose of daaraan verwante aandoeningen. Wel iets om extra alert op te zijn. De leeftijd van je tinker doet dat niet meteen vermoeden, maar toch...(uit ervaring sprekend).

Kijk en luister goed naar het dier!
Succes

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:32

Het kunnen inderdaad wel streken zijn (en daar hebben heus niet alleen tinkers last van hoor!) Dat lijkt me het handigste om het in je les aan te pakken, zodat je het op de juiste manier doet.
Ik zou je wel willen adviseren om eerst uit te sluiten dat er lichamelijk iets niet goed is met je tinker.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:09

Nou, ik heb ook een tinker en die doet zoiets nooit.
Hij is wel eens lui als hij harder moet, maargoed.
Ik geloof niet dat het een tinkerstreek is.

bOwieGeeske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 20:09

heel erg bedankt voor jullie reacties, het heeft me heel anders naar haar laten kijken! .
Ik ga dit zeker aangeven bij de eigenaresse en probeer er met haar even uit te komen wat we gaan doen.
Ik heb na 2 jaar best wel een goeie band met haar opgebouwd, maar dit is het enige waar ik me een beetje zorgen over maak.. voor de rest kan ik alles met haar doen, het vertrouwen is er helemaal alleen het aandraven en dus het luisteren naar mijn been en stem als ik erop zit lukt niet..
nogmaals heel erg bedankt!