Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Alicia2u schreef:In princiepe moet het paard zelf de gang aanhouden die jij in eerste instantie aangegeven hebt. Als hij galopeerd op het tempo wat jij wil, is je been stil. Valt hij terug in draf, corrigeer je hem. MAAR: je kunt je paard niet corrigeren voor een fout die hij nog niet gemaakt heeft. Láát hem dus terugvallen in draf en zet hem dan metteen weer in de galop.
Als je paard dit concept heeft geleerd kun je het ook toepassen op tempowisselingen binnen de gangen. Uiteindelijk zul je je benen helemaal niet meer nodig hebben om het tempo aan te geven, dan kun je namelijk alles op je zit en met de energie in je lijf regelen.
teve schreef:Alicia2u schreef:In princiepe moet het paard zelf de gang aanhouden die jij in eerste instantie aangegeven hebt. Als hij galopeerd op het tempo wat jij wil, is je been stil. Valt hij terug in draf, corrigeer je hem. MAAR: je kunt je paard niet corrigeren voor een fout die hij nog niet gemaakt heeft. Láát hem dus terugvallen in draf en zet hem dan metteen weer in de galop.
Als je paard dit concept heeft geleerd kun je het ook toepassen op tempowisselingen binnen de gangen. Uiteindelijk zul je je benen helemaal niet meer nodig hebben om het tempo aan te geven, dan kun je namelijk alles op je zit en met de energie in je lijf regelen.
Dit is ook wat mijn instructrice zegt, maar ik hoor van andere instructrices dus juist wat anders (bij iedere pas aansporen). Aangezien ik samen met iemand anders mijn paard heb moet ik hierover met haar in overeenstemming komen. Daarom wil ik graag weten wat op de lange termijn het beste is. Mijn idee is dat een paard wat steeds been krijgt hierdoor afstompt en niet meer reageert op welk been dan ook?!
Joceline schreef:Nee zeker niet steeds aansporen, dan snapt je paardje niet wat je wilt. Ik ben het eens met Alicia2u, maar je kunt je paardje ook corrigeren als je voelt dat hij terug gaat vallen in draf dan snapt het paard wel wat je bedoelt..maar niet van tevoren al hameren zo van niet terugvallen! Je mag best een keer flink duidelijk zijn maar daarna benen stil en niet hameren. Verder lekker veel schakelen en kijken of de reactie op jouw been wel voldoende en snel genoeg is.