Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) paard is scheef!Woest schreef:Dit probleem heb ik ook (maar in mindere mate)
De oplossing is: Rechtrichten want jou (en mijn) paard is scheef!
De oplossing ligt in het meer rechtmaken van het paard. Probeer evenveel druk op beide teugels te nemen oftewel neem de slappe kant iets meer aan en probeer de sterke kant iets losser te laten. Dat het paard daardoor met zijn hoofd en hals scheefloopt is niet erg, dat komt later aan de beurt.
Ga het paard vanuit de achterhand rechtrichten door hem voorwaarts te rijden (niet weghollen, of drammerig of loperig!!) Waarbij je de voorhand VOOR de achterhand plaatst door je beiden handen iets op zij te doen. Het gaat om het activeren van de achterbenen. Een scheefgaand paard heeft de neiging om te blokkeren en terughoudend te zijn. In balans voorwaarts gaan lost meestal al een groot deel van het probleem op. Neem daarbij de zachte kant meer aan, terwijl je de hardere kant steeds probeert te ontspannen.
Jou paard is sterk op links en plaatst dus zijn achterhand naar rechts= rijd voorwaarts en breng met twee teugels de schouders naar rechts. Het gaat hier om de schouders , niet om zijn hoofd! De hals van een paard is reuze flexibel en kan alle kanten op buigen, zonder dat het invloed heeft op de houding van zijn lichaam. Voor het rechtrichten heeft het dus geen nut om zijn schouders in een bepaalde richting te trekken, het gaat om de schouders, die moet je VOOR de achterhand zetten. Door het paard op die manier recht te maken wordt de aanleuning aan de voorkant vanzelf meer gelijk en de hals rechtgereden.
(bron: Paardrijden met gevoel deel I)
ik ga er mee aan de slag!