Protesteren zodra ik de teugels op maat pak...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Protesteren zodra ik de teugels op maat pak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 10:36

Ja, ik heb woensdag weer les hoor, maar ik wou het toch vragen, mischien zijn er mensen die er ervaring mee hebben, dan zou ik in overleg met m'n instructie mischien iets met de tips kunnen. (Ik ga dus niet zomaar zelf wat aan lopen klooien met tips van internet.)

Sinds een week of 2 is dit probleem aan de gang.
Ik had vrijdag en zaterdag heerlijk gereden op mijn verzorgpaard.
Een springgefokte kwpn, van een jaar of 16. Hele holle rug, zwakke, stijve achterhand.
Is het gewend om gewoon in de krul getrokken te worden, gebruikt zijn rug nooit echt goed.
Ik had de laatste tijd last van een gespannen en bokkerige galop, dat heb ik opgelost door eerst te zorgen dat de draf in orde is, daarna pas de galop. Dat werkt erg goed!

Ik had dus zowiezo anderhalf uur gereden, zijganetje meegepakt, ging super. Ik had zo een wedstrijd willen starten.
Zondag had een van de eigenaren een stapritje gemaakt, maandagavond had de andere les.
Nou, dinsdag ging ik zitten, vol goede moed.
Lekker aan een lang teugeltje losgedraafd, en toen wou ik mijn teugels op maat gaan maken. Net zoals vrijdag en zaterdag.
Alleen nu... Spant paard zijn rug aan, begint te dreigen. Ik denk, hij zal wel een beetje sjagerijnig zijn, nog niet wakker. Dus been geven, lekker doordraven hoor. Nou, gewoon bokken, aangaloperen, op de plaats galoperen. Toen dacht ik, mischien gewoon even laten gaan, dus handen naar voor. Wie weet wil hij eerst lekker galoperen tegen de stijfheid. (Dat was mij aangeraden door de eigenaar.) Hij galopeert op de lange zijde lekker door, remt in de hoek af, en bokt een aantal keer achter elkaar. Ik lag er echt bijna naast, had het niet verwacht. :n Het ging immers juist zo goed.
Heb daarna nog gelongeerd, lekker laten lopen, ik hoopte dat 'ie gewoon z'n ei kwijt moest. Nou totaal geen verbetering.
Volgende dag hetzelfde liedje, iets minder erg.

Sinds dien heb ik niet meer fijn kunnen rijden. :n Zonder zadel een beetje rondjes sukkelen vind hij wel oké, maar als ik dus serieus ga dressuren niet. Zadel ligt goed, goed merk ook, is een kieffer.
Ik heb het idee dat er maandagavond in die les iets niet lekker is gegaan, maar ik ga niet doorvragen...
Hoop dat morgen in de les vanaf de grond wel duidelijk is wat er fout zit. Want ik ben er gewoon kwaad van, en eigenlijk ook verdrietig. Ik geloof niet dat een paard wakker word met de gedachte, ik heb hiervoor 2 keer mijn best gedaan, en nu kap ik er weer lekker mee. Ik kon gewoon aan hem merken dat 'ie het lekker vond, hij was helemaal los, kon opeens aan een lang teugeltje galoperen. Super zijn best doen, als ik 2 keer schouder binnenwaarts vraag, het volgende rondje uit zichzelf even laten zien dat 'ie ook travers kan. (Vond ik niet zo'n goed plan, maar vooruit. :Y) )

Iemand enig idee wat hier aan de hand is? Als ik 'm in stap naar beneden rijd, dan aandraf, ga doorzitten, en 'm aan de teugel (of eigenlijk meer een valse knik, maar in elk geval naar beneden) rijd, dan is alles prima? Heel erg bedankt in elk geval...

_Marianne

Re: Protesteren zodra ik de teugels op maat pak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:44

Wat ik zo merk.. is dat het paard zijn rug niet wil aanspannen en niet wil buigen > niet door de hoeken willen maar wel oké op de lange zijden.
Het zou kunnen zijn dat hij spierpijn heeft, of dat hij maandag flink in de verkeerde krul is getrokken.. Misschien kun je proberen om hem lekker lang te laten? Dus lekker neusje naar beneden proberen te rijden, halsstrekken zeg maar. Dan moet hij ook zijn rug gebruiken, maar wel op een ontspannen manier!

Succes met je les vast!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 10:47

Dat heb ik ook gedaan, en idd, neusje laag op sommige stukken, dan weer wat versnellen, maar over het algemeen ontspannen.

Buigen op zich wel? Maar dat doet hij gewoon erg makkelijk.
Maar spierpijn zou toch wel over moeten zijn inmiddels. Normaal heb ik nergenst last van als zij gereden hebben. (Hoewel ik het erg prettig vind als ik zelf de dag ervoor gereden heb, dan is hij toch sneller los.)

Thx!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 08:34

Jammer genoeg niet veel reacties gehad, maar ik wil toch nog even het resultaat van mijn les neerzetten.

Ik heb van te voren 20 minuutjes losgereden aan een lange teugel, heb niet aan de voorkant gezeten.
Daarna even stappen, teugels op maat, niet direct op z'n aller kortst. Toen aangedraaft, en iedere keer als hij ging dreigen of z'n hoofd omhoog gooide, teugels gewoon strak blijven houden. Dat hielp, dus ik ben blij. Zelf gooi ik altijd snel mijn handen naar voren, zo van als je maar voorwaarts blijft is het goed. Maar ik denk dat hij daar dan gewoon slecht op reageerd.

In elk geval, mijn probleem is opgelost, bedankt _Marianne! :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 08:43

Misschien een gekke vraag, maar is het een idee om zijn tanden even na te laten kijken? Een paard dat zo abrupt van de ene op de andere dag in de staak gaat lijkt mij dat daar lichamelijk wellicht iets aan schroeft... Ik zou beginnen de tanden en rug te laten controleren ipv dit op te lossen met een strakke teugel. Dat kan tenslotte altijd nog nadat je andere mogelijkheden hebt uitgesloten.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 08:54

Kan er wel eens naar kijken, maar als hij echt ergenst last van had, dan had ik het denk ik toch wel gemerkt.

Zowiezo die eerste keer denk ik dat het kwam omdat hij de dag ervoor niet fijn gereden was. En als je bedenkt dat hij voor enkel spierpijn al zo van zich laat horen, dan zeker voor echte problemen.

Maar ik zal eens kijken. ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:24

Goed dat je toch even kijkt, je weet tenslotte maar nooit en het kan geen kwaad :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 09:29

Mas schreef:
Goed dat je toch even kijkt, je weet tenslotte maar nooit en het kan geen kwaad :)

Ja, dat was ook de reden dat ik niet doorgepakt had tot de les. Vind het fijn als er iemand vanaf de grond kan kijken of er echt iets mis is.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:43

Is het paard gevoelig op de rug bij het poetsen? Mij lijkt hij eerder last van zijn rug te hebben. Dat hoeft niet persee door het zadel te komen, dus als een zadel goed past kan een paard nog steeds last van zijn rug hebben.
Misschien eens goed zijn rug bevoelen. Probeer of hij zijn rug hol wil maken als je met je vingertoppen op zijn rug duwt. Probeer ook eens met je vingertoppen onder zijn buik (waaar de singel ligt of iets daar achter) te drukken, kijk of hij dan zijn rug bol wil maken. Vaak komen paarden die last van hun rug hebben dan in verzet (pas op ze kunnen dus slaan).
Een paard moet zijn rug kunnen bollen en hollen op deze manier kun je dat dus testen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 09:48

Nee, absoluut niet. Hij heeft wel een hele holle rug, maar voor de rest niets mee aan de hand.
Maar dat onder de buik prikken zal ik eens proberen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:54

Ja zou toch even de tandarts laten kijken, zelf kun je daar niet veel aan zien.
Is het zadel nagekeken door iemand die er verstand van heeft?
Ik zou lekker gaan gymmen met het paard, echt aan het rechtrichten gaan om de achterhand te leren gebruiken wat erg lastig is voor een paard met een holle rug, die hebbe vaak moeite met het zakken van achtere, maar daan zijn hele goeie oefeningen voor die je ook aan d ehand kan doen, train kort en niet 1.5 uur achtereen, dat is vaak te veel, kort trainen en technisch trainen, b.v 2 x een kwartiertje op een dag , dat houd het voor het paard ook leuk en houd hij het met zijn spieren ook beter vol, het is erg meoilijk om 1.5 uur in een houding moeten lopen als je lichaam daar niet klaar voor is.
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 10:31

Wat ik op het moment doe, is eerst lang en laag , neusje over de grond, dan oppakken in stap, wat naar beneden vragen, voorwaarts in draf, en dan ook weer laten nageven. Zo ontspant hij zijn rug in elk geval. Want het echte tillen lukt hem gewoon niet. Soms drukt hij heel even zijn rug omhoog, als ik echt alleen voorwaarts rijd, aan een lang teugeltje, maar dat is 2 seconden en dan ben ik hem alweer kwijt.

Aan een uur rijden heb ik op het moment gewoon niet voldoende, als ik ook nog die oefening voor zijn achterhand mee wil pakken. (schouderbinnenwaarts.)

Ja, zadel is echt oké.
Hij heeft op het moment gewoon veel moeite met wat ik van hem vraag, hij is zijn hele leven op een bepaalde manier gereden, en dan kom ik hem even vertellen hoe het moet. Dus kan me voorstellen dat hij af en toe even een bok geeft van, hallo, dat is moeilijk hoor! Ik vraag dus niet meer als dat ontspannen, en dingen als voorwaarts galoperen en sb. Dat is al moeilijk zat. Ik heb ook niet de verwachting dat we ooit veel verder zullen komen.

Oja, ik doe ook veel voltes en achtjes.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:42

Bij paarden met een hele hole rug komt nog wel eens kissing spines voor. Ik zeg niet dat jou paard dat heeft, maar ik zie wel symptomen die je ook vaak ziet met paarden die kissing spines hebben. Dus misschien toc verstandig om serieus rekening te houden met (lichte) rug problemen.