Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
kynshiri schreef:begin bij rechte stukken galop zou ik denken... mss ook eens proberen om net niet te hard terug te nemen op je handen, maar hem in de eerste plaats een stuk in galop te houden
Puchje schreef:Ik zou voorstellen: veel overgangen van stap-galop maar ook heel veel verzameld draven en vanuit daar heel pittig wegrijden, evt naar een galopsprong. Als je lang doorgaloppeert, wordt je paard te lang en valt hij er makkelijker uit. Je kunt het best korte en krachtige passen gaan oefenen met hem.
Wat sowiezo belangrijk is bij een langgelijnd paard, is dat hij zijn achterhand echt heel goed erbij gaat gebruiken, dus ga werken aan zijn impuls. Houd hem met je zit onder je, dus niet met je teugels, anders gaat hij hier te veel op steunen en je wilt een zelfstandig, op eigen benen lopend paard. Dus zet hem met je zit op de rem, en probeer hem wel meer afdruk te laten krijgen, dus meer been te geven zonder dat het tempo omhoog gaat.
Hij moet dus meer gaan sluiten, meer gaan dragen.
Als zijn rug helemaal sterk is geworden door deze oefeningen en als zijn zelfvertrouwen weer een beetje is opgekalefaterd, dan zou je de galopstukken kunnen uitbreiden.
Heel veel succes!
Puchje schreef:Ik zou voorstellen: veel overgangen van stap-galop maar ook heel veel verzameld draven en vanuit daar heel pittig wegrijden, evt naar een galopsprong. Als je lang doorgaloppeert, wordt je paard te lang en valt hij er makkelijker uit. Je kunt het best korte en krachtige passen gaan oefenen met hem.
Wat sowiezo belangrijk is bij een langgelijnd paard, is dat hij zijn achterhand echt heel goed erbij gaat gebruiken, dus ga werken aan zijn impuls. Houd hem met je zit onder je, dus niet met je teugels, anders gaat hij hier te veel op steunen en je wilt een zelfstandig, op eigen benen lopend paard. Dus zet hem met je zit op de rem, en probeer hem wel meer afdruk te laten krijgen, dus meer been te geven zonder dat het tempo omhoog gaat.
Hij moet dus meer gaan sluiten, meer gaan dragen.
Als zijn rug helemaal sterk is geworden door deze oefeningen en als zijn zelfvertrouwen weer een beetje is opgekalefaterd, dan zou je de galopstukken kunnen uitbreiden.
Heel veel succes!
aerdenhout1 schreef:Hou je er dan wel rekening mee dat een handelsstal zo snel mogelijk hun paarden doorgereden willen hebben? En Z paard brengt meer op dan een B paard! En elke maand dat ze langer staan kost het meer geld.
Trouwens...je vw nw klopt al niet! Daar behoor je aanleuning te hebben en geen losse teugels!
Kath_ schreef:Juist een paard wat moeite heeft met galop omdat die er door zijn grote passen uitvalt kan je naar mijn idee juist meer ondersteunen met je hand dan '''normaal''
Ik rij momenteel ook een jong paard met een enorme pas. In het begin goed veel steun bieden, laten aanspringen en terug nemen. Ik probeer zo min mogelijk te sturen dus op dat gebied wel op eigen benen. (Wel hebben wij hier ene 30x60 bak) dus dat is wat meer ruimte. En dit stuk steeds verder uitbreiden. Ik ben pas na 4 maanden wat losser gaan laten in galop..
aerdenhout1 schreef:Hou je er dan wel rekening mee dat een handelsstal zo snel mogelijk hun paarden doorgereden willen hebben? En Z paard brengt meer op dan een B paard! En elke maand dat ze langer staan kost het meer geld.
Trouwens...je vw nw klopt al niet! Daar behoor je aanleuning te hebben en geen losse teugels!
AlicavR schreef:aerdenhout1 schreef:Hou je er dan wel rekening mee dat een handelsstal zo snel mogelijk hun paarden doorgereden willen hebben? En Z paard brengt meer op dan een B paard! En elke maand dat ze langer staan kost het meer geld.
Dat was het eerste wat ik ook dacht, gun het gewoon tijd.
aerdenhout1 schreef:Een mooie oefening is om over balkjes te galoperen, maar ik zou dat niet doen met een paard dat net onder het zadel is.
Aan de longe zou je het wel kunnen doen. Cavallati's op 1 sprong afstand...dus in/uitjes maken. Natuurlijk beginnen met de balken OP de grond en eerst eens 2 of 3 stuks voor je gaat uitbouwen.
als we gaan wandelen durft hij ook over plassen en takjes te springen.