Doe ik het zo goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coot

Doe ik het zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 11:26

Sinds kort heb ik een verzorgpony. Het is een pony die nog ingereden moet worden, en ik mag in die tijd een andere pony rijden.
Nou is de pony altijd in de krul getrokken en durft niet te ontspannen. En zo loop dan ook met haar hoofd recht in de lucht (een beetje hertachtig)
Wat ik nu doe is haar met een iets langere teugel rijden en verder rijd ik haar met heel licht contact. Ook denk ik dat het zadel niet goed past omdat ze als ik zonder zadel rijd meer durft te zakken dan met.
Het is een 'tijdelijke' pony en zodra Kiona is ingereden ga ik haar berijden.

Ik ben opzoek naar een instructrice die me les wil en kan geven. Maar die heb ik nog niet gevonden dus eerst moet ik het zelf doen.

Volgens de eigenaar is het niets medisch omdat haar moeder het ook deed, maar ik betwijfel dat.

Hebben jullie tips?

mar_leen

Re: Doe ik het zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:45

Eerst zou ik zeggen laat ff naar het zadel kijken.
Het is idd wel goed dat je er met licht contact rijd... Zorg dat ze je gaat vertrouwen tijdens het rijden en ga er dan langzaam aan werken dat ze weer wat neter gaat lopen, maar veel geduld hebben is zkr belangrijk!!

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:13

Indd, wat mar_leen zegt. ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:20

Als aanvulling op bovenstaand;
Zorg er wel voor dat je een constante verbinding hebt. Het is namelijk heel erg vervelend voor de pony als de teugel soms los hangt en soms ineens vast is. Dus kies voor 1 van beiden. Of een constante verbinding vast, of constant los en alleen met zit/benen sturen. Zelf zou ik voor het laatste kiezen, dat is gemakkelijker. Als de pony straks leert ontspannen kun je voorzichtig een vaste verbinding zoeken. Maar je kunt er ook nu voor kiezen om een vaste verbinding te nemen, maar dit is wel erg lastig bij een pony die tegen de hand is.

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:22

Ga terug naar de basis, begin met stappen aan een lange teugel (maar wel alert/voorwaarts). En probeer het paard te laten ontspannen. Maak de teugels op maat (kort) en laat het paard met lichte druk halthouden. Direct teugel ontspannen en wegstappen. Na een paar pasjes halthouden, teugel ontspannen en wegrijden. Dit een aantal keren herhalen. Daarna even stappen aan de lange teugel en bovenstaande oefening herhalen. Je zal merken dat het paard zich meer en meer ontspant !

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:22

Als het zadel van de pony niet goed past, dan heeft dat een slechte invloed op de rug. Deze wil ze dan niet loslaten met als gevolg dat ze niet nagevelijk loopt. Lastig altijd als eigenaren er zelf niet naar willen laten kijken, je kunt zelf proberen te voelen of de pony gevoelig is op haar rug. En hoe loopt ze met longeren? Als het verder niks medisch is dan is het een kwestie van geduld hebben en vertrouwen winnen. Goed voorwaarts rijden met licht contact is goed. Veel figuurtjes en schakelingen kunnen ook helpen. En als ze het goed doet, goed belonen!

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 21:08

Sorry voor mijn late reactie. Ik had een drukke dag vandaag.
Ik heb er voor gekozen om zonder zadel te gaan rijden, beter zonder zadel dan met een slecht zadel. Het zadel gaat binnenkort wel naar de zadelmaker om de singelstoten te repareren, want die zijn geknapt.
Aan de longe loopt ze niet anders dan als ik er op zit. Op het moment heb ik constant licht contact, dus niet los vast, maar gewoon meegaan in de beweging van het paard.
Schakelen en schijnovergangen doe ik erg veel, figuren ook en verder probeer ik zoveel mogelijk op mijn zit te rijden.
Ik denk ook dat het een kwestie van geduld is. Maar misschien hadden jullie nog tips.

Ik ben op zoek naar iemand die mij les geeft, en die kan mij wellicht ook heel goed helpen. Maar tot die tijd heb ik het met mezelf te doen.
Ik heb wel les hoor, op de manege, maar daar rijd ik op een ander paard. En ieder paard is anders..

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 21:10

Misskaren schreef:
Ga terug naar de basis, begin met stappen aan een lange teugel (maar wel alert/voorwaarts). En probeer het paard te laten ontspannen. Maak de teugels op maat (kort) en laat het paard met lichte druk halthouden. Direct teugel ontspannen en wegstappen. Na een paar pasjes halthouden, teugel ontspannen en wegrijden. Dit een aantal keren herhalen. Daarna even stappen aan de lange teugel en bovenstaande oefening herhalen. Je zal merken dat het paard zich meer en meer ontspant !

Zodra ik de teugels kort maak gaat ze lopen met zijn hoofd in de lucht. Misschien is het ook wel haar mond. Maar het blijft altijd lastig he, als je paard niet van jezelf is!
Ik hoop toch ooit mijn eigen paard te kunnen kopen :Y)

Daylightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:58

Coot schreef:
Misskaren schreef:

Zodra ik de teugels kort maak gaat ze lopen met zijn hoofd in de lucht. Misschien is het ook wel haar mond. Maar het blijft altijd lastig he, als je paard niet van jezelf is!
Ik hoop toch ooit mijn eigen paard te kunnen kopen :Y)

Ik weet echt een super instructrice maar ligt eraan waar je woont.
Ik ben door haar stukken voor uitgegaan en gegroeit.
Eerst voor dat ik bij haar ging rijden liep mijn pony regelmatig 202 punten in de B.
Maar de L1 (het wijken) kreeg ik er niet op.
Toen ik bij haar ging rijden leerde ze me op een hele andere manier paardrijden.
Wennen maar naar een paar lessen ging het supe mijn pony wijkte voor een 7 of 8.
Nu na 10 lessen ong. te hebben gehad lopen mijn pony en ik L2 met winstpunten.
En mischien nog een tip voor jou probleem:
Probeer hem met tiedeman te rijden en hoe beter het gaat hoe strakker je hem iedere keer zet,
loop die dan via de tiedeman goed aan de teugel ga het afbouwen door hem steed losser te maken en hem uiteindelijk op je hand te gaan rijden.

Meggggyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:05

Citaat:
Ik weet echt een super instructrice maar ligt eraan waar je woont.
Ik ben door haar stukken voor uitgegaan en gegroeit.
Eerst voor dat ik bij haar ging rijden liep mijn pony regelmatig 202 punten in de B.
Maar de L1 (het wijken) kreeg ik er niet op.
Toen ik bij haar ging rijden leerde ze me op een hele andere manier paardrijden.
Wennen maar naar een paar lessen ging het supe mijn pony wijkte voor een 7 of 8.
Nu na 10 lessen ong. te hebben gehad lopen mijn pony en ik L2 met winstpunten.
En mischien nog een tip voor jou probleem:
Probeer hem met tiedeman te rijden en hoe beter het gaat hoe strakker je hem iedere keer zet,
loop die dan via de tiedeman goed aan de teugel ga het afbouwen door hem steed losser te maken en hem uiteindelijk op je hand te gaan rijden.

Dit meen je toch niet he? ;( Je gaat toch een paard niet dwingen om nagefelijk te lopen met een tiedemann??? nagefelijkheid komt vanzelf, niet doordat een paard wordt gedwongen totdat ie t uit zichzelf doet.

Even terug op het echte onderwerp, ik denk dat je harstikke goed bezig bent! het komt vanzelf vast en zeker goed, gewoon geduld hebben! :Y)

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:08

Citaat:

Moet een grapje zijn, toch?
(trouwens, wel welkom op bokt, zeg ik maar voordat hier de bom barst :D )
*Edit: kreeg die domme quote niet goed :Y)
heb ook ff in je profiel gespiekt, vind het een gewaagd advies voor een 11 jarige (ookal rij je L2)
Ontspannen kun je niet afdwingen, dat moet je maken, moet je aan werken. Denk dat je hem met de thieleman juist aardig vast gaat zetten.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 22:36

Waar de kennis van de ruiter eindigt, beginnen de hulpteugels, toch?
Nee, ik ga absoluut niet met een slof, tiedeman, of wat voor hulpteugel beginnen. Ik ben ervan overtuigd dat je alles voor elkaar krijgt als je maar geduld hebt.. Daar heb je geen hulpteugel voor nodig..

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:59

Coot schreef:
Waar de kennis van de ruiter eindigt, beginnen de hulpteugels, toch?
Nee, ik ga absoluut niet met een slof, tiedeman, of wat voor hulpteugel beginnen. Ik ben ervan overtuigd dat je alles voor elkaar krijgt als je maar geduld hebt.. Daar heb je geen hulpteugel voor nodig..

You go girl!
Succes, maar met een gezonde dosis geduld, moet je er uit komen!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 00:05

idd niet aan de hulpteugels gaan..

Gewoon lekker ontspannen met licht contact rijden, zorgen dat ze alert en voorwaarts en goed aan het been is, dan komt de ontspanning vanzelf :)

Zoals je zelf al zegt, je krijgt alles voor elkaar mat een flinke dosis geduld :D Succes!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 00:07

Hey Coot, goed bezig!
Misschien kun je eens een beetje op mijn site rondspeuren voor inspiratie. Je woont voor mij helaas te ver weg, maar ik denk dat er wel wat bruikbare tips voor je op staan! :D
Succes en hou ons op de hoogte!

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 16:47

Ik heb je site bekeken Puchje, ik ga de tips zeker toepassen! Dankje!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:41

Weet je wat het beste is; Net doen alsof je gek bent. Gewoon gaan rijden en niet doen alsof hij zijn kop helemaal niet in de lucht steekt. Doe desnoods maar je ogen dicht, kijk om je heen, of naar een andere combinatie in de bak. Hoe minder aandacht je hieraan besteedt en hoe meer je besteed aan de reactie op je been- en zithulpen, hoe sneller hij zich zal ontspannen en zijn hoofd zal laten zakken.

Al ben ik bang dat het iets lichamelijks is, als het paard aan de longe hetzelfde loopt.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 18:15

Om jullie even op de hoogte te houden. Vandaag kreeg ik het voorelkaar om Beau mijn hand te laten volgen in de draf. Goed teken dus!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:46

Super! Goed bezig :D

Olana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:08

super goed. Vergeet vooral niet heeeeeeeeeel erg te belonen als je paardje een stukje je hand volgt. ga misschien juist dan even stappen als beloning! zodat je paardje gaat begrijpen dat dat juist de bedoeling is....