Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Misskaren schreef:Ga terug naar de basis, begin met stappen aan een lange teugel (maar wel alert/voorwaarts). En probeer het paard te laten ontspannen. Maak de teugels op maat (kort) en laat het paard met lichte druk halthouden. Direct teugel ontspannen en wegstappen. Na een paar pasjes halthouden, teugel ontspannen en wegrijden. Dit een aantal keren herhalen. Daarna even stappen aan de lange teugel en bovenstaande oefening herhalen. Je zal merken dat het paard zich meer en meer ontspant !
Coot schreef:Misskaren schreef:Ga terug naar de basis, begin met stappen aan een lange teugel (maar wel alert/voorwaarts). En probeer het paard te laten ontspannen. Maak de teugels op maat (kort) en laat het paard met lichte druk halthouden. Direct teugel ontspannen en wegstappen. Na een paar pasjes halthouden, teugel ontspannen en wegrijden. Dit een aantal keren herhalen. Daarna even stappen aan de lange teugel en bovenstaande oefening herhalen. Je zal merken dat het paard zich meer en meer ontspant !
Zodra ik de teugels kort maak gaat ze lopen met zijn hoofd in de lucht. Misschien is het ook wel haar mond. Maar het blijft altijd lastig he, als je paard niet van jezelf is!
Ik hoop toch ooit mijn eigen paard te kunnen kopen
Citaat:Ik weet echt een super instructrice maar ligt eraan waar je woont.
Ik ben door haar stukken voor uitgegaan en gegroeit.
Eerst voor dat ik bij haar ging rijden liep mijn pony regelmatig 202 punten in de B.
Maar de L1 (het wijken) kreeg ik er niet op.
Toen ik bij haar ging rijden leerde ze me op een hele andere manier paardrijden.
Wennen maar naar een paar lessen ging het supe mijn pony wijkte voor een 7 of 8.
Nu na 10 lessen ong. te hebben gehad lopen mijn pony en ik L2 met winstpunten.
En mischien nog een tip voor jou probleem:
Probeer hem met tiedeman te rijden en hoe beter het gaat hoe strakker je hem iedere keer zet,
loop die dan via de tiedeman goed aan de teugel ga het afbouwen door hem steed losser te maken en hem uiteindelijk op je hand te gaan rijden.
Je gaat toch een paard niet dwingen om nagefelijk te lopen met een tiedemann??? nagefelijkheid komt vanzelf, niet doordat een paard wordt gedwongen totdat ie t uit zichzelf doet.
Citaat:Probeer hem met tiedeman te rijden en hoe beter het gaat hoe strakker je hem iedere keer zet,
loop die dan via de tiedeman goed aan de teugel ga het afbouwen door hem steed losser te maken en hem uiteindelijk op je hand te gaan rijden.
)
Coot schreef:Waar de kennis van de ruiter eindigt, beginnen de hulpteugels, toch?
Nee, ik ga absoluut niet met een slof, tiedeman, of wat voor hulpteugel beginnen. Ik ben ervan overtuigd dat je alles voor elkaar krijgt als je maar geduld hebt.. Daar heb je geen hulpteugel voor nodig..
Succes!