Probleem met 4-jarige pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marrjjollein

Probleem met 4-jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 10:10

Hallo :D

Bij ons op de manege is een pony (4 jaar) genaamd Fleur, maar nu gaat het met rijden behoorlijk achteruit. Ze pakt aldoor het bit vast en gaat er dan vandoor, ik draafde gister aan en toen ging ze er van door.. Daar knalde ik met mijn hoofd tegen de bakrand... Voor mij was er trouwens ook al iemand afgevallen. Daarna hebben we haar aan de longe gehad en nog even weer gereden, even met zadel en ook nog even zonder. Ze blijft alleen verschikkelijk gespannen. Ook hebben we al 10 verschillende zadels geprobeerd ook met gelpad oid..
Iemand tips/advies?

Groetjes Marjolein

esmee_stip

Re: Probleem met 4-jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:17

Is ze wel goed ingereden? Ze is pas 4, ik kan me ook wel voorstellen dat ze ergens bang voor is in de bak of aan andere paarden ofzo. Mijn paard is ook 4, en die kan nog niet zo goed onder het zadel galoperen, als er een ander paard in de bak aan het galoperen is vind hij dat ook heel eng!

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 10:22

esmee_stip schreef:
Is ze wel goed ingereden? Ze is pas 4, ik kan me ook wel voorstellen dat ze ergens bang voor is in de bak of aan andere paarden ofzo. Mijn paard is ook 4, en die kan nog niet zo goed onder het zadel galoperen, als er een ander paard in de bak aan het galoperen is vind hij dat ook heel eng!

Het komt niet door andere paarden, als ik alleen met haar in de bak zit doet ze precies hetzelfde. Of ze goed is ingereden vraag ik me ook af, ze is heel angstig en ik denk wel dat ze overhaast is ingereden.
Ze heeft ondertussen ook een veulen gehad (ongelukje), toen ze 3 jaar en een maand ofzo was kreeg ze die, toen een tijd rust. Voor die tijd was er trouwens niets aan de hand (okee, niet niets maar niet zo erg als nu) Ze is ook niet bang of angstig als je het zadel op doet en ik stap doet ze niets fout. Maar wanneer het moeilijker word raakt ze in paniek lijkt het.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:25

tandjes?

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 10:27

kynshiri schreef:
tandjes?

Het zou kunnen, maar ze eet wel goed (ik weet zo niet wat de rest van de symptonen zijn)
Maar alsnog ben ik bang dat dat niet de oplossing is, het lijkt niet op pijn, meer angst ofzoiets..

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:37

Dan denk ik dat het komt door overhaast inrijden, ik zou het paard dan aanleren dat het niet bang hoeft te zijn voor het rijden, zadel en hoofdstel ;)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:38

rugklachten?
want dat blijf je houden, met allerlei verschillende zadels :) .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:49

Klinkt alsof ze zwaar overvraagt wordt. Een vierjarige hoort nog helemaal niet hele manegelessen mee te lopen, die rij je een paar keer in de week een half uurtje waarbij je haar duidelijk uitlegt wat je van haar wil in plaats van dat mensen erop zitten die ook nog moeten leren hoe het moet. Eventueel zet je er in dat halve uurtje een goede manegeruiter op die duidelijke aanwijzingen krijgt wat er wel kan en wat niet.
Eerlijk gezegd denk ik dat dit voorlopig geen geschikte manegepony gaat worden, dus als de manege verstandig is verkopen ze haar aan iemand die haar wat meer tijd en geduld kan bieden.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:54

Waratje schreef:
Klinkt alsof ze zwaar overvraagt wordt. Een vierjarige hoort nog helemaal niet hele manegelessen mee te lopen, die rij je een paar keer in de week een half uurtje waarbij je haar duidelijk uitlegt wat je van haar wil in plaats van dat mensen erop zitten die ook nog moeten leren hoe het moet. Eventueel zet je er in dat halve uurtje een goede manegeruiter op die duidelijke aanwijzingen krijgt wat er wel kan en wat niet.
Eerlijk gezegd denk ik dat dit voorlopig geen geschikte manegepony gaat worden, dus als de manege verstandig is verkopen ze haar aan iemand die haar wat meer tijd en geduld kan bieden.

Eens :j
Blijkbaar rijden er ook al meerdere mensen op deze pony? Dat vind ik ook niet erg slim, helemaal niet als ze nog zo druk is. Waarschijnlijk geeft iedereen haar andere hulpen en snapt ze er nu echt niks meer van.
Maar goed, daar kan de TS niks aan doen. Je kunt wel zeggen dat het jou niet zo slim lijkt om op deze pony te gaan rijden en dat je liever een ander wilt. :)

abc12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:06

Ik reageer even (TS is mijn zusje).
Vandaag gaan we haar weer eventjes longeren en stappen/draven.
Zonder zadel doet de pony echt heel erg braaf, en met zadel longeren gaat ook netjes (niet te snel, maar gewoon voorwaarts).
Er rijden inderdaad meer mensen op, maar geen beginners. Over dat ze te veel gevraagd wordt, daar ben ik het mee eens, alleen kan ik daar niets aan doen...

Edit: Ze wordt niet heel veel als manegepony gebruikt, zoveel mensen willen er niet op...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:12

Je pony is 4, nog een beetje in de groei en een puber.
Misschien rugklachten, wisselen?

julspin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:57

bij ons staat er ook eentje van 4 en die is al even erg !!!

Mischien kun je opnieuw beginnen .
zoals bij het inrijden maar deze keer dan zonder die haast.
stap voor stap wieweet ondervind je dan waar de fout zit.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:11

caroolienn schreef:
Ik reageer even (TS is mijn zusje).
Vandaag gaan we haar weer eventjes longeren en stappen/draven.
Zonder zadel doet de pony echt heel erg braaf, en met zadel longeren gaat ook netjes (niet te snel, maar gewoon voorwaarts).
Er rijden inderdaad meer mensen op, maar geen beginners. Over dat ze te veel gevraagd wordt, daar ben ik het mee eens, alleen kan ik daar niets aan doen...

Edit: Ze wordt niet heel veel als manegepony gebruikt, zoveel mensen willen er niet op...

Je kunt er zeker wel wat aan doen, namelijk zelf zeggen dat je niks meer met haar doet. :)
En er zit een verschil tussen een gevorderde (manege) ruiter en een jong paard in/door rijden. No offence naar jullie toe, maar ik denk toch echt dat deze manege hier niet echt goed aan doet. De pony zou netjes door gereden moeten worden door een proffessioneel en ervaren iemand, en dan pas richting manege met gevorderde ruiters.

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:51

misschien moet je een tijdje helemaal niet rijden, alleen maar (bijgezet) longeren.

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 17:52

Ze heeft ondertussen alweer een half jaar rust gehad, en wel een beetje longeer werk..

Vandaag hebben we haar aan de longe gehad daarna rustig beetje stap en draf. En daarna een stuk gewandeld.

Professioneel word hem niet, ze is 1.30 ongeveer, word volgens mij een beetje zielig...

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 17:53

Aangezien we hier weinig mee opschieten, dit is zeg maar niet wat ik bedoelde..

Slotje