Aanspringen vanuit stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Aanspringen vanuit stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 12:06

Vandaag had ik wedstrijd in de M2. Het ging wel goed, er zaten goede en minder goede onderdelen bij, had 177 punten. Maar hetgene wat me de winstpunt gekost heeft, is volgens mij toch het aanspringen in galop vanuit stap.
Zowel in de proef als in de training(maar hier wel minder) is mijn pony dan vaak verzetterig; het aanspringen gaat vaak gepaard met een bokje waardoor ze de aanleuning ook kwijt is. Ze springt wel 'netjes' aan zonder drafpassen ertussen, maar door het verzet had ik toch 2 x een 5.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? (Ik ben er in de training met m'n instructrice al wel mee bezig, maar dan doet ze het op gegeven moment wel goed, maar in de proef komt er toch weer een bokje bij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:13

Zorgen dat ie voorbereid is op de hulp en dus niet "schrikt", maar dat ie ook wacht op je hulp.. Veel paarden ontploffen al op het moment dat je ze voor gaat bereiden ;)
Ik maakte altijd even een kleine ophouding en op het moment van aanspringen gaf ik hem iets lucht aan de voorkant. Nou moet ik wel zeggen dat die van mij er nooit moeite mee heeft gehad :)

kazary

Re: Aanspringen vanuit stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:14

Ik denk dat ze je hulp op dat moment te groot vind. Kun je nu in het begin niet wat smokkelen met een kleine hulp en wat stem of klik geluidje erbij? Wat je later weg laat maar de hulp wel klein laat?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:22

Als het altijd in de les wel goed gaat, weet je dus wel hoe het moet.
Lijkt me dan eerder dat je paard wat meer opgewonden is door het wedstrijd gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:29

Stemhulp zou ik niet doen :n Ik zou dat alleen doen als ie echt nog niet snapt dat ie in galop moet.. Stemhulp (ook klikken!!) mag in de proef niet en het is lastig af te leren als je eraan gewend bent om stemhulpen te gebruiken..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:33

Die mening deel ik niet. Juist om conours waar een paard gespannen is kun je daat net iets wat niet goed genoeg bevestigd is even duidelijker maken. Want deze oefening is nog niet bevestigd want thuis doet hij het ook niet steeds goed.
Afleren is echt zo gedaan. Je merkt van zelf dat je paard het goed gaat doen en dan gebruik je die extra hulp niet meer.
In de proef mag het niet, maar ik heb ook wel eens stem gebruikt, zowel braaf als een klik. En nog nooit een opmerking op gehad. Je hoeft natuurlijk ook niet te gaan schreeuwen, zo ver zit je als het goed is niet bij je paard vandaan. :) Hij hoort je wel.

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:38

als het alleen in de proef fout gaat, zou ik inderdaad toch een paar keer een stemgeluidje maken. Als je het niet in je proef op lost (en dan misschien een keer minder punten krijgt) zal het paard gaan leren dat er in de proef nooit gecorrigeerd wordt. Dat kan wel eens heel vervelend worden als ze je dan net in de proef gaat uittesten. Ze hebben zo door of je dan wel of niet durft te corrigeren.
Mijn paard kon heel goed contra-galop, zelfs op cirkels van zo'n 8 meter. Maar in de proef van hand veranderen: altijd voor omspringen. Dus altijd minpunten. Uiteindelijk toch een keer stil gezet toen hij is omgesprongen. Opnieuw aangereden, tikje met het been (opletten nu) en sindsdien is hij nooit meer zomaar omgesprongen.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:49

Ik zou hem voorbereiden, of inderdaad een stemhulp.
Anders een keer goed corrigeren, dan maar een keer opnieuw :j.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:35

De meeste paarden die een bok geven in het aangalopperen doen dat omdat zich op het moment van de overgang vasthouden in de rug. Dat kan verschillende oorzaken hebben maar meestal is het het gevolg van natuurlijke/erin gereden stijfheid of spanning door het voorbereiden voor de overgang (of omdat je hem echt overvalt met je hulp). Of een combinatie van die 2: een paard met een van nature niet heel soepele rug die daar rijtechnisch aardig overheen is maar door de proefspanning zijn rug weer gaat vastzetten.

Als je thuis al hebt geoefend om je paard in verschillende trainingshoudingen te rijden is het meestal niet zo moeilijk om in de proef je paard net wat ronder te maken voor de overgang waardoor hij beter over de rug kan weggalopperen. Daarbij is het dan belangrijk dat hij zich niet zozeer meer opkrult maar dat hij ahw de hals wat wil laten vallen vanaf de schoft. Als je je paard van achteruit naar je hand toe hebt moet dat niet zo moeilijk zijn.

Bereid je overgang goed voor, maar zorg er wel voor dat je eventuele spanning kunt afvloeien voor je de daadwerkelijke overgang inzet.

Veel succes!

ilse1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:54

goed voor bereiden op de galop en lekker voorwaarts laten aanspringen. Dus niet teveel druk op de teugels. Misschien dat dat helpt

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:23

mijn paardje vond het ook moeilijk,
ik zou hem met de training
eerst goed voorbereiden en pas als hij netjes en mooi nagefelijk
en voorwaarts tegelijk loopt hem aansporen in galop, ik weet valt niet mee maar het zal je vast zeker lukken, als het mij lukt?

veel succes!

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:06

Vraagje; zit je wel rechtop met aanspringen? Het kan ook een vorm van protest zijn als je voorover valt; dan wil het paard omhoog, maar jij drukt hem met je gewicht naar beneden.
Zit je behalve rechtop ook ontspannen? Niet met je benen knijpen e.d.?
Succes!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:19

eerst voorzichtig voorbereiden voordat je de hulp geeft. het lijkt erop dat ze ervan schrikt. Daarnaast veel oefenen thuis zodat jij op een gegeven moment precies zult weten hoeveel hulp je moet geven voordat ze reageert. als het de goede dosering is zal ze waarschijnlijk ook niet meer bokken.

Ik zie het bokken gewoon als een soort schrikreactie