pony maakt rare sprongen en doet moeilijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisaaaa

pony maakt rare sprongen en doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 11:29

Hallo,

zoals jullie in de titel al kunnen lezen doet mijn pony een beetje moeilijk af en toe. Ik heb haar nu dik een jaar en ook al is ze gekocht als rijpony ik heb er niet vaak op kunnen rijden. Steeds waren er wat kleine probleempjes zoals het niet accepteren van het bit, geen goed passend zadel en ook hoestte ze eerst best wel erg. Nou ben ik van al die problemen wel af (medicijnen tegen de hoest hoeven nog maar een week :D ) maar als ik alleen wil gaan rijden dan wil ze ten eerste niet stil staan als ik opstap. Als ik dan eindelijk zit nadat we heel wat rondjes hebben gedraait dan begint ze met haar hoofd te slaan en dan volgen een paar rare sprongen, dan draait ze zich om en wil weer naar huis lopen.

Ik rijd alleen buiten want de dichtsbijzijnde bak is een uur rijden. Maar ik vraag me af wat ik nou moet doen. Moet ik blijven zitten en de rare sprongen uitzitten en hopen dat ik niet op de grond knal? Ik geef haar nu steeds haar zin en loop weer verdrietig/boos naar huis. Ik wil zo graag op haar rijden en nu kan het eindelijk flikt ze me zoiets. Ik denk dat ze me heel erg uit probeert en ik ben al geen held dus dan is dit niet zo fijn.

Nu zal waarschijnlijk half bokt gaan zeggen dat ze ergens last van heeft maar ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat ze me uitprobeert en niet alleen naar buiten wil. Maar ik heb geen andere keus dan alleen naar buiten te gaan, want mijn bejaarde shet kan niet iedere keer mee, dat vind hij niet leuk en hij loopt nogal langzaam.

Ben niet zo goed om logisch in elkaar gezette verhalen te schrijven maar ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven en ik zal ook wel wat dingen zijn vergeten erbij te zetten maar dat hoor ik dan wel.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:33

Staat jouw pony aan huis? Wat is de situatie waar hij staat?
Eerlijk gezegd zou ik als ik je verhaal lees, je pony verplaatsen naar een pensionstal waar je veel begleiding krijgt. Lekker lessen, je pony goed leren kennen onder het zadel...

Dan met anderen samen naar buiten gaan en als dat goed gaat kun je eens proberen in je eentje naar buiten te gaan.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:38

Ik denk inderdaad dat ze je behoorlijk aan het uitproberen is. Logisch eigenlijk, steeds als ze het probeert krijgt ze haar zin, want jij stapt af en gaat naar huis. Nu weet ik precies hoe je je op dat moment voelt, dus ik neem het je niet kwalijk. Ik denk persoonlijk ook dat gewoon blijven zitten ook geen optie is. Ken je niet iemand in je omgeving die je kan helpen? Laat er eens iemand op die écht goed kan rijden. Diegene kan jou dan verder helpen.

Ik was eerst ook helemaal vastgelopen met mijn paard en nu rijdt er af en toe iemand anders op, en later als ik er zelf op zit, geeft zij mij tips. Nu gaat het rijden al een stuk beter!

Misschien een beetje overbodig om te zeggen, maar je moet dan wel eerst zeker weten dat er niets medisch is. Je kunt je pony nooit dwingen iets te doen, waarbij het pijn heeft. :)

Charlie_P

Re: pony maakt rare sprongen en doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:48

Hee, wat vervelend dat het zo gaat met je pony. Kan me voorstellen dat de lol er dan wel een beetje afgaat. Ik denk dat het toch het verstandigst is als er iemand met je meegaat als je gaat rijden. Lopend of op de fiets, die je kan helpen als je pony in de staak gaat. Of misschien kan er iemand te paard met je meerijden? Veel succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:02

Ineke2 schreef:
Staat jouw pony aan huis? Wat is de situatie waar hij staat?
Eerlijk gezegd zou ik als ik je verhaal lees, je pony verplaatsen naar een pensionstal waar je veel begleiding krijgt. Lekker lessen, je pony goed leren kennen onder het zadel...

Dan met anderen samen naar buiten gaan en als dat goed gaat kun je eens proberen in je eentje naar buiten te gaan.

Helemaal mee eens.
Er zullen genoeg pony's zijn die makkelijker zijn met buiten rijden, dus verkopen is misschien ook een optie.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 17:13

Jup ze staat aan huis. Zou dit ook helemaal niet anders willen hebben, dat zou niet eens gaan.

Ik weet dat het niet echt slim is om steeds naar huis te lopen. Iedere keer dat ik dat doe denk ik ohnee zo leert ze het nooit, dan loop ik eerst ook maar een rondje door de wijk en dan ga ik naar huis.

In de omgeving is er niet echt iemand die me kan helpen. Eigenlijk zou mijn zusje dan mee moeten gaan maar het probleem is dat we echt bijna iedere keer ruzie krijgen om de pony's en als fleurtje gek begint te doen dan word ze toch bang. Dat snap ik wel ik ben ook geen held maar om hulp hoef ik haar dan niet te vragen :+

Nou de lol gaat er bij mij niet echt af eigenlijk. Ik vind het jammer dat zeker, ik heb al een paar pony's moeten verkopen omdat het niet ging of geen klik of wat dan ook maar bij Fleurtje blijf ik het wel leuk vinden. Waarschijnlijk omdat ze toch een kleine pony is en zo knuffelig :+

Er kan niemand anders op rijden. Ze is maar klein 1.30m en heel slank. Ik ben zelf niet de grootste en pas er nog net op dus om iemand te vinden die er op past en echt goed kan rijden dat gaat nogal lastig. Het is ook niet zo dat ik een beginner ben haha niet dat ik geweldig kan rijden maar heb toch wle al de nodige ervaring met verschillende 'vervelende' pony's.

Ik moet mijn zusje toch maar eens een keer zo gek maken dat ze mee gaat op de fiets alleen kan ze niet ingrijpen als er iets gebeurd.

Verkopen?? sorry maar dat vind ik een beetje een rare reactie. Ik ga toch niet meteen mijn pony verkopen als het niet loopt zoals ik zou willen??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:48

Lisaaaa schreef:
Verkopen?? sorry maar dat vind ik een beetje een rare reactie. Ik ga toch niet meteen mijn pony verkopen als het niet loopt zoals ik zou willen??

Wel wanneer je de problemen niet op kunt lossen en daardoor niet kan genieten van je pony...

Waarom zou er niemand kunnen helpen?
ouders, vriendinnen of via internet een instructeur zoeken.
Of mag het geen geld kosten?

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 19:04

Ja oke als ik niet meer van der kan genieten zou ik haar kunne verkopen. Maar dat is nu zeker niet het geval. Heb alleen heel veel zin om eens normaal te kunnen gaan rijden :P

Ouders kunnen me niet helpen met dit. vriendinnen nja mijn paardenvriendinnen om ze zo maar ff te noemen die zie ik maar 1 x per jaar ofzo via msn vraag ik wel altijd advies ofzo en daar steek ik ook wel altijd iets van op.
En eigenlijk mag het geen geld kosten, tuurlijk als het niet anders kan paarden kosten nou eenmaal geld.
Ik ben dus ook lid van een ruitervereniging en wil daar graag gaan lessen, maar die bak is een uur heen rijden en een uur terug dus moet eerst zorgen dat ze wat conditie heeft wat dat is niet niks. Daar is ook een instructrice waar ik dingen aan kan vragen moet daar eerst wel komen...

Daarnet was ik even met mijn buurvrouw aan het praten zij heeft ook een eigen pony ( alleen soms doet zij dingen en dan denk ik nee zo zou ik het niet aanpakken dus aan haar ga ik ook niet alles vragen) en ik was aan het vertellen dat als ik met haar ga wandelen dat ze dan met haar hoofd begingt te schudden en daarna volgt wat gesteiger. Ik had er een keer een flinke ruk aan gegeven en daarna was ze zo mak als een lammetje dus als ik ernaast loop en fleurtje hefet haar halster om dan wete ik nu hoe ik moet reageren. Maar als ik erop zit en zij heeft een bit in haar mond dan weet ik niet wat ik moet doen. Dan wil ik niet aan haar mond trekken dus weet iemand wat ik dan wel kan doen? ERnaast helpt ene flinke ruk maar erop... dat moet ik dus nog uitzoeken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:09

Enige goede wat je kan doen is goede begeleiding inschakelen, iedereen heeft begeleiding nodig.

Vind dit namelijk ook best schrikbarend :

Citaat:
ik heb al een paar pony's moeten verkopen omdat het niet ging of geen klik of wat dan ook

Duidelijk dat je echt hulp nodig hebt omdat je nog niet genoeg weet van opvoeding en training....

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:13

Ten eerste, wat een geweldige pony hebben jullie!

Daarnaast zou ik instructie zoeken, adverteer op bokt, of hang een papiertje op bij de plaatselijke manege. Heb je een weitje waarin gereden kan worden? Ik denk dat begeleiding het belangrijkste is, dan is er iemand bij die je kan vertellen wat je kan doen en kan ingrijpen als het niet goed gaat, vaak krijg je dan ook meer zelfvertrouwen.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:18

kun je die instructrise niet bellen of ze een keer je les wil komen geven bij jou thuis? wij hebben ook een pony gehad die ons steeds uitprobeerde, ik heb er jaren op gereden veel van geleerd en veel vanaf gevallen. als het echt niet gaat is verkopen een optie en een nieuwe pony kopen waar je wel lekker mee kan rijden

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 19:30

crossmonster schreef:
Enige goede wat je kan doen is goede begeleiding inschakelen, iedereen heeft begeleiding nodig.

Vind dit namelijk ook best schrikbarend :

Citaat:
ik heb al een paar pony's moeten verkopen omdat het niet ging of geen klik of wat dan ook

Duidelijk dat je echt hulp nodig hebt omdat je nog niet genoeg weet van opvoeding en training....

Nou eigenlijk heb ik maar 1 pony moeten verkopen omdat het niet ging :+ maar van die pony werd ik zo gek echt dat ging niet. We zagen elkaar volgens mij liever dood :+ Was duidelijk dat we gewoon niet voor elkaar waren gemaakt.
Heb ook nog een mini-shet gehad en daar heb ik veel van geleerd :D maar we kregen teveel pony's en er moest een pony weg en dat werd helaas hem :(. Ook hadden we nog een ijslanderveulentje, daar ook veel plezier van gehad was in het begin ook niet echt makkelijk beestje mkon nog niks. Samen met mijn moeder een heel leuk paardje van gemaakt maar we hadden toen 3 pony's was ook teveel en de ijslander kon het niet vinden met Fleurtje en toen moesten we haar ook weg doen :( jammer maar van fouten moet je leren he.

Nou wil ik niet dom gaan doen maar denk dat ik dan toch al aardig wat kennis heb. Heb van al mijn pony's flink veel geleerd alleen nu zit ik met een ander soort probleem die ik op moet lossen. Weet alleen niet hoe ik het haar moet afleren zo onder het zadel want zoals ik al had gezegt als ik ernaast loop heb ik het knopje gevonden nu alleen nog onder het zadel.

Ik ken die instructrice verder niet heb ook geen nummer ervan. Was alleen een keer naar de les gaan kijken van de ruitervereniging.

@ martina... haha bedankt ik dacht eerst huh is het nou sarcastisch over haar gedrag ofzo :)) ben soms ene beetje traag van begrip haha

Je brengt me eigenlijk toch op het idee om eens met mijn buurvrouw te gaan uitrijden. Met de pony waar ik het echt niet mee kon vinden daar heeft zij mij toen ook super mee geholpen.

iemand nog tips om het gedrag af te leren?? Als iemand zegt dat ik gewoon erop moet blijven doe ik dat ook alleen zo jammer dat de grond buiten allemaal zo hard is hier. Ik ga eens een week met Fleurtje wandelen en dan volgende week kijk ik mijn moeder mss eens lief aan om mee te gaan :P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:38

Eigenlijk is er maar één oplossing, en dat is les nemen, veel les nemen en veel oefenen wat je tijdens die privélesjes gedaan hebt.
Telkens je instructeur ook inlichten wat je allemaal gedaan hebt en hoe het verlopen is, en zo wordt alles een beetje aangepast op elkaar.
Alleen krijg je dat zeker nooit voor elkaar, alleen les kan je helpen.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 19:51

Oke jullie raden me allemaal les aan en dat snap ik ook wel :)
Alleen rijd ik meestal buiten en wat heb ik dan aan lessen? Ik vind buitenrijden en in de bak rijden nogal een verschil. Pas als Fleurtje normaal buiten kan rijden kan ik naar de bak toe gaan.
Dit gaat mss niet leuk klinken :+ maar mss moet ik er eens flink aan rammelen? Als ze zich bijv. omdraait dat ik haar gewoon een een flinke tik geef met de zweep? Gewoon in één keer een goeie mss dat ze dna ophoud net zoals met dat steigeren als ik ernaast loop één flinke ruk en het was over. Daarna liep ze super ontspannen mss dat ze dat dan ook tijdens het buitenrijden doet?

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:20

Hoi TS.
Wat naar voor jullie beiden dat het niet zo lekker gaat.

Toch zou ik niet meteen een pak rammel geven, al wordt je er af en toe natuurlijk wel moedeloos van ;).
Ik snap je frustratie echt hoor. Maar doet ze dit enkel als je van het terrein wilt afgaan?

Net wat de andere hier al zeiden. Hulp is in dit geval best belangrijk. In meerdere opzichten dan alleen les.
Ik lees dat je pony dus weigert normaal het terrein te verlaten (of uberhaupt het terrein te verlaten)
en daarbij het nodige verzet vertoont. Sommige paarden vinden het moelijker het terrein te verlaten dan anderen.
Mischien vind je pony het gewoon best eng om zo "alleen" zonder maatje op de grond zijn vertrouwde erf af te gaan.
En omdat jij bang word van haar gedrag, voelt zij jou angst, en wordt ze nog onzekerder.

Jaren geleden verzorgde ik een pony die voor geen goud het terrein wilde verlaten. Het dier werd vreselijk moeilijk.
Met iemand ernaast ging het al veeel beter. Mijn eigen paard verliet het terrein wel, maar vond het wel fijner als er een maatje op de grond meeliep. ( zoals een zusje op de fiets, ander paardje, iemand ernaast, of zelfs de hond) Hij was een beetje een bange poeperd en wilde graag begeleid worden, en liep graag achterop.

Het is jammer dat je geen bak tot je beschikking heb ( en niet die van een uur, maar gewoon op het terrein)
Want ik vind het toch wel een risico om met je pony, waar je een beetje bang voor bent, en geen controle over hebt, naar buiten te gaan. In de bak ben je toch enigzins omheind en voelen jullie je mischien beiden zekerder en kun je vanaf daar een vertrouwens band opbouwen vanuit het zadel. Een paard kan jou gedrag heel goed aanvoelen, das ben jij onzeker of bang, dan voelt jou paardje dit zeker aan. Dus ook omgekeerd.

Ik zeg niet dat dit de oplossing is of wat dan ook, maar mischien heb je er wat aan.
Het is alleen jammer dat je locatie en omgevind niet erg meewerkt.

Doet ze dit dus alleen als je het terrein af wilt, en is er veel verkeer etc daar waar je rijd?

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:22

Lisaaaa schreef:
Alleen rijd ik meestal buiten en wat heb ik dan aan lessen? Ik vind buitenrijden en in de bak rijden nogal een verschil. Pas als Fleurtje normaal buiten kan rijden kan ik naar de bak toe gaan.
Dit gaat mss niet leuk klinken :+ maar mss moet ik er eens flink aan rammelen? Als ze zich bijv. omdraait dat ik haar gewoon een een flinke tik geef met de zweep? Gewoon in één keer een goeie mss dat ze dna ophoud net zoals met dat steigeren als ik ernaast loop één flinke ruk en het was over. Daarna liep ze super ontspannen mss dat ze dat dan ook tijdens het buitenrijden doet?

als ik een half jaar niet dressuur en ga buitenrijden dan heb ik totaal geen controle over mijn pony. hij is nu af en toe al zeer vervelend in het bos, moet je nagaan dan...
door les heb ik geleerd controle over mijn pony te hebben. je bent een gevaar in het bos als geen controle hebt,, je bent niet alleen in het bos hou daar rekening mee!!!
ik woon midden in het bos en rij ong 1x per week daar, de rest in de bak, ik vind het niet saai.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:46

kan je niet op het land rijden? ik neem toch aan dat je aan huis wel land hebt? dan kan je daar al wat oefenen voordat je wel naar buiten gaat of eerst even longeren zodat ze haar ei kwijt kan voordat je er op gaat....

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:56

Les nemen, als je niks doet blijft het zo door gaan en daar heb je ook níks aan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:14

Lisaaaa schreef:
Alleen rijd ik meestal buiten en wat heb ik dan aan lessen?

Nou, om te beginnen lukt het buiten rijden niet zo goed. Dat heeft met je basis te maken.
Die basis leer je in de bak met een instructeur.

Dat het geen geld mag kosten vind ik erg!
Je wilt rijden, maar de pony moet je fouten maar ondergaan, waar jij niks aan wilt verbeteren :?
(je wilt immers geen geld uitgeven aan les)
Imo is les een basisbehoefte.
Als ruiter kun je je paard/pony finaal kapot rijden, zonder het zelf door te hebben...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:17

Lisaaaa schreef:

Veel, want met lessen leer je controle krijgen over je pony. Je houding word beter, je kunt met je instructrice over verschillende oplossingen praten en ze uitproberen. Dressuren is altijd belangrijk, wat je ook doet. Het is namelijk niets anders als gehoorzaamheidstraining. Daarbij houd je ze ook soepel in het lijf.

Kun je niet in een afgezet stukje weiland rijden? Dan kun je een instructeur aan huis laten komen en zo samen werken aan dit probleem.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:20

Tja imo hoort les er gewoon bij als je op een paard wil rijden. Dat hoort net zo normaal te zijn als weidegang, een schone stal en goed passend tuig. Hoe wil je een paard anders gymnastiseren? Als je alleen maar buiten wat rondhobbelt is de kans idd groot dat je je pony naar zijn grootje rijdt.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:28

Ook als je alleen maar buiten rijdt heb je controle nodig over je pony. En daar heb je begeleiding bij nodig. Doordat jij onzeker bent over het gedrag van je pony vind hij het allang goed en lukt het steeds weer om te winnen. Daardoor gaat hij nog meer zijn zin doordrijven. Met begeleiding leer je om door dit punt heen te komen. Je bent een gevaar buiten als je pony kan doen en laten wat hij wil. Ook al heb je rijervaring, dan nog heb je les nodig om hierdoor heen te komen.

Wat je verteld over schudden met het hoofd en bit niet willen aannemen. Probeer een ander bit. Bij die van mij heb ik 5 bitten uitgeprobeerd voordat ik eindelijk het juiste bit voor haar had.

Ondanks dat je het niet altijd eens bent met de methodes van de buurvrouw kun je toch veel aan haar hebben. Je ouders kunnen je niet helpen zeg je. Misschien is je buurvrouw achteraf wel goud waard. Ik zou het toch eens proberen.

Heel veel succes. (ps, waar woon je?)

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 15:52

Nou het terrein verlaat ze wel gewoon alleen daarna begint ze moeilijk te doen. Ik moet bij ons de oprit af en dan zit ik op een rustige weg. Komen wel eens auto's langs maar niet echt vaak.
Vandaag ging ik met haar wandelen, alleen met haar en ze bleef de heel tijd stil staan en dan begint ze weer opeens rondjes om me hene te draaien en dan gaat ze steeds de lucht in. Na een tijdje word ze dan wel rustiger maar ze stopt steeds en als ik haar dan een rukje geef aan het halstertouw begint ze weer te steigeren *zucht* dat is soms zo vervelend. Ik ging niet lang en toen ik omdraaide liep ze echt super braaf mee oortjes naar voren en lekker doorstappen. Ik denk dat ze dus niet alleen weg wilt. Alleen mijn oude shet loopt niet zo snel en kan ook niet lang en vaak mee. Ik weet niet hoe ze zou doen als er iemand mee gaat op de fiets. Denk dat dat wel zou helpen zal deze week eens iemand hier zo gek krijgen om met me mee te gaan op de fiets. Als er iemand naats loopt... ik weet het eigenlijk niet haha heb het wel vaker gedaan hoor maar ik weet helemala niet hoe ze dan doet :Y) . Wel braver volgens mij.
Alleen ik wil dus ook dat ze alleen kan rijden want er is niet altijd iemand die met me mee wilt of kan.

In de wei kan ik niet rijden is veelste smal en ook nog eens ongelijk.

Les kunnen jullie nog heel vaak gaan roepen maar dat gaat nu niet omdat ik geen bak/wei tot mijn beschikking heb. Ik wil heel graag met haar gaan lessen maar dna moet ik eerst bij de bak komen :+.

Het mag wel geld kosten ( voor lessen bijv.) alleen geen extra onnodige kosten.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 15:54

ow nog vergeten erbij te zetten als mijn buurvrouw terug is van vakantie ga ik vragen of we weer eens samen kunnen gaan uitrijden. Dan loopt fleurtje nog niet alleen maarja ben wel benieuwd hoe ze dan doet met een andere pony erbij.

ik woon in Zuid-Limburg in valkenburg ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:59

Lisaaaa schreef:
Het mag wel geld kosten ( voor lessen bijv.) alleen geen extra onnodige kosten.

Maar wat is onnodig?
Als jij geen mogelijkheid heb tot lessen thuis, zullen er meer kosten bij komen om het ergens anders te doen.

Een 'quick fix' zit er iig niet in. (snelle oplossing)