fries leren galloperen, hel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karenenditty

fries leren galloperen, hel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 23:44

het is een ramp, ze wil wel. maar hoe leer ik het haar?
net in de les;
ga verkeerde been zitten, volte en slaan maar was de aanwijzing.
ze wil, dus waarom slaan? ze is net 1 maand bereden....
iemand beter plan voor haar te leren galloperen?

nu geef ik een brul en zeg braaf als ze ook maar 1 pas doet. ik wil de hel van slaan en schoppen echt niet want ze is zo lief... ze wil echt wel, maar hoe leer ik haar aanspringen? op de grond doet ze het ook niet zomaar tot niet...

Anoniem

Re: fries leren galloperen, hel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:45

Kun je met haar terecht op lange zandpaden?

Vooral niet op de volte, dan maak je het ze alleen maar moeilijk!

Het makkelijkste is om rechte stukken te galoperen, maakt niet uit hoe of wat, als ze maar galopeert!

Dus vandaag lange zandpaden ;)

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:47

ik rij ook een fries die een paar x onder het zadel is en die moet ik echt aansporen en de zweep er bij ook als ie eenmaal in galop is het is heel vermoeiend maar ik heb het gewoon geprobeerd en ze doet het uiteindelijk

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:48

Ik zou eerst beginnen om haar de galop met longeren aan te leren, dan met hulp van je stem, het kwartje moet nog vallen bij de fries.
Als ze het eenmaal aan de longe kan, dan onder het zadel proberen met het stem-commando.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:52

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:01

schreeuwen en slan heeft geen zin. en haar laten rennen tot ze een keer in gelop valt al helemaal niet... wie geeft je les zeg??? raar...
rustig aan oen, gaan doorzitten en duidelijk je hulpen geven. als ze dan galoppeerd na een paar passen weer terug nemen en uitgebreid belonen. dit elke keer dat je rijd gaan uitbouwen en als ze het aanspringen kan kun je naar buiten gaan. dan kun je rechte en wat langere stukken gaan galoppereren om te oefenen. je zult zien dat het stweds makkelijker gaat!

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 00:02

buiten rijden geef ik gewoon een soortje brul met ga maar meisje, en meestel braaf of super erbij. ze doet ook dan oortjes naar voren en koppie naar haar benen alsof ze wil kijken wat die doen. ik heb wel vandaag ontdekt dat tijdens grondwerk ze wil spelen, en dan geef ik dezelfde brul en dan doet ze echt spelen, jaagt ze mij op en ik haar(lekker alleen met een touwtje in mn handen) jat ze mijn touw en volgt me bijna de trap op als ik haar dan negeer omdat ze mn touw jat... geef ik weer die brul dan zet ze 2 passen gallop in...
ik kwam dit ook pas tegen in de les.... de hel van gallop. maar die volte leek me ook geen idee. strand dan maar doen denk ik en dan gewoon aan de lange lijn of lekker laten en wachten tot ze sterker is?

eventjes extra erbij: zweep en slaan en schoppen hou ik niet van, doe ik ook alleen pas als ze dreigt sloten in te springen, en dan nog roep ik liever STILSTAAN want dat doet ze dan wel. meestal draait ze koppie dan om voor een aai. en ze heeft nu geleert dat asl ze waslijnteugels heeft en ik niets doet dat ze dan mag kijken naar eng en dat ze ook flinke kriebelsessie krijgt als ze dan het bekijkt en stilstaat erbij. commando stap hersteld de boel dan weer en dan kun je verder werken.
Dus ik sla NIET en schop NIET.

doorzitten of staan doe ik wel voor gallop buiten. ligt er maar net aan hoe hard ze gaat in de draf naar gallop want verder komen we bijna niet. en om haar niet te hinderen in haar mond ga ik liever staan zodat ik alles op zn plak kan houden, het schud anders nog te veel. Ik snapte mijn instructrice ook niet toen ze zei lichtrijden op verkeerde been. dat is zo fout dacht ik...
Laatst bijgewerkt door Karenenditty op 27-02-09 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:04

zorg er in elk geval voor dat ze nu netjes leert om vanuit een normale draf aan te springen en niet eerst heel hard gaat draven. dat leer je meilijk weer af nameleijk en zoals ik het lees doe je dat buiten wel!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:10

ik heb het mijn fries ook op lange rechte paden geleerd. recht lang pad opjagen(met stem en beetje been niet met zweep) tot hij in galop springt goed belonen stuk galoperen en terugnemen en opnieuw doen en zo de hulp eraan gaan koppelen. als het hier goed lukt ga je het in de bak doen. eerst alleen lange zijdes dan pak je ook eens een bocht mee.

kan je vertellen mijn fries heeft inmiddels een uitstekende galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:15

xXLianneXx schreef:
gewoon nog niet aan beginnen!

je verpest haar als je gaat slaan of schreeuwen ze is nog maar net een maand bereden zeg je.
ze moet eerst haar evenwicht vinden met een ruiter erop de goede spieren ontwikkelen op eigen benen leren lopen
ik zou komende maanden nog niet proberen hoor dat komt vanzelf wel.
krijg je geen les van iemand er zijn genoeg oefeningen voor jonge paarden dus ik zou proffecionele hulp vragen ;)

en rechte stukken zijn ook heel moeilijk daar springen ze vaak achter over in een andere gallop en leren ze een verkeerde bazis aan gewoon pas aan beginnen als je merkt dat ze niet meer zwabbert als je rechte lijnen rijd(dus niet langs de bakrand) en veel binnenhoefslag rijden want vaak gebruiken ze de bakrand als evenwichts balk en leren sneller evenwicht te vinden als je op de binnenhoefslag rijd.

maar ga een pas ingereden dier alsjeblieft niet BOT rijden door door te drijven en te slaan en schreeuwen wat veel een veel te vaak gebeurt daarbij komt dat ze makkelijker uit een rustige draf aangalloperen dan in een racedraf dan raken ze met hun voetjes in de war :+ werk veel met stem wijnig met hulpen van been en je krijgt een lekkr fijn paard die zonder sporen en zweep gereden kan worden en ga niet doordrijven zoals hier een keer geschreven staat tenzij je een verpest paard wil aan jou de keuze ;)

Niet als je het buiten goed aanpakt ;)

Niet erin laten vallen idd ( de 1e keer kan dit wel, ze moet het toch een keer voelen), maar gewoon op jouw hulp laten weggaloperen, en maakt niet uit al gaat ze erg hard, ze moet hier gewoon sterker in worden!

Absoluut de 1e tijd nog niet in de bak meenemen, hier zijn ze echt niet sterk genoeg voor in het begin!

Pas als ze de balans heeft in stap en draf hiermee beginnen!

Buiten echter, als je haar vertrouwd, waarom niet?

Longeren en dan galoperen is ook prima, dan liever kortere stukken omdat dit ERRUG zwaar is voor ze!
Liever dan meer aandacht op het commando, en ook op het commando terug dan!

Rustig aan opbouwen, af en toe een keer meenemen, niet ineens de hele tijd gaan galoperen!

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:29

idd rechte banen buiten! Zonder geschreeuw en gemep zodat ze zelf snapt wat de bedoeling is en dat het eigenlijk wel fijn is! Zo heb ik het vroeger ook gedaan met het friesje waar ik op reed! Helaas heb ik hem wel nooit op een kleine cirkel kunnen laten galloperen! (ik was toen nog zeer jong en klein en het paard was zeer groot en sterk !) Maar bv. met men toenmalige lesgever deed hij het wel dus...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 08:45

Voorlopig niet galoperen.
Leer het dier eerst zijn balans te veranderen, zodat hij jou zonder probeelm leert dragen.
Een fries heeft vaak moeite met de galop, dus rechtrichten is het eerste wat je moet gaan doen, de zijgangen zoals schouder binnen en traver zijn erge goeie oefeningen om het achterbeen sterk te maken,
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 08:54

Ik ben er ook voor om eerst de stap en de draf goed in balans te laten zijn voordat je begint met de galop. En 1 maand onder het zadel is nog niet heel erg veel. Verder zou ik inderdaad eerst op lange stukken galopperen (buitenrit, erg lange binnenbak) en dan inderdaad niet uit een hele snelle draf erin laten vallen, maar zo goed mogelijk 'op de hulpen' leten aanspringen. Veel met stemhulpen werken en dit veel oefenen met longeren. Friezen hebben in het algemeen veel moeite met galopperen, dus wil niet te snel. De balans in het lichaam moet eerst goed zijn voordat ze ook kunnen galloperen...
Veel succes!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:31

Ik vindt trouwens dat je nogal dubieus les krijgt.. Ik zou als eerst op zoek gaan naar een instructeur/trice die weet waar hij zij mee bezig is...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:00

Robijntjah schreef:
Kun je met haar terecht op lange zandpaden?

Vooral niet op de volte, dan maak je het ze alleen maar moeilijk!

Het makkelijkste is om rechte stukken te galoperen, maakt niet uit hoe of wat, als ze maar galopeert!

Dus vandaag lange zandpaden ;)

Inderdaad! Op de volte is het "domste" wat je kunt doen, dat merk ik bij alle paarden die je wilt leren galoperen onder het zadel in de bak. Ik laat ze gewoon rechtuit gaan en dan in een hoek aangaloperen. Met "die" fries kreeg ik het toen ook niet voor elkaar en daarom ben ik met hem gewoon in het bos begonnen, daar sprong hij zo aan! En later ging het in de bak ook beter.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:17

misschien op een balkje in de hoek aanspringen? zo heb ik het mijn fries aangeleerd... zij vond het ook heel moeilijk... maar vooral niet veel slaan... een tikje op de kont gelijk met je benen is denk ik wel goed..

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:49

@Karenenditty Misschien moet je eens een galop proberen in plaats van een gallop :D

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 18:27

Misskaren schreef:
@Karenenditty Misschien moet je eens een galop proberen in plaats van een gallop :D

hihi ok ja tikfout sorry. ben een beetje typdislect....

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:08

Maar zonder dollen, als hierboven al aangegeven, zorg dat de basis goed voorwaarts en goed in balans is. Pas dan galop proberen.

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:24

monique4 schreef:
Ik zou eerst beginnen om haar de galop met longeren aan te leren, dan met hulp van je stem, het kwartje moet nog vallen bij de fries.
Als ze het eenmaal aan de longe kan, dan onder het zadel proberen met het stem-commando.

Hier ga ik ook volledig in mee, leren aanspringen aan de longeerlijn.
De mijne heb ik het ook zo geleerd.
Wat Monique verteld is echt waar dat "t kwartje even moet vallen" ;)
Gebruik een hele duidelijke stemhulp, wanneer hij moet aangalopperen aan de longeerlijn.
Deze duidelijke stemhulp geef je ook in t zadel met aangalopperen.
Ze moeten er gewoon even handig in worden, gaat echt goed komen.

T vergt even geduld, maar wordt straks echt beloon
En trouwens, je kunt best iedere keer een klein stukje galop doen hoor.
Hier worden ze júist heel sterk van!

Succes!!!

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:24

@t sernet:
Ik denk dat dit juist moeilijker is... aan de longeerlijn is best moeilijk voor zo'n paard omdat het paard erg kleine voltes moet maken... bovendien belast je de gewrichten van zo'n jong paard.

Ik ben van mening dat je het gewoon onder het zadel kunt proberen zoals ik hierboven al heb gezegd ;)
maar zo heeft iedereen zijn of haar eigen manier...

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 19:47

kwartje viel ongeveer bijna, de voorkant ging in galop toen ik haar terugnam en mijn been verschoof. nu rechtergalop maar ik geef haar de tijd. Ze mag ook met een stel andere paarden een grote wei in straks met mooi weer en dan kan ze zelf ook rennen en galop. maar jullie adviezen worden wel mee genomen :)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:07

waarom zeggen mensen altijd van : ja het is fries.. heb zelf toch ook een fries en geen last van :S

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:02

wendietjuhhh schreef:
@t sernet:
Ik denk dat dit juist moeilijker is... aan de longeerlijn is best moeilijk voor zo'n paard omdat het paard erg kleine voltes moet maken... bovendien belast je de gewrichten van zo'n jong paard.

Ben ik het zeker mee eens en is inderdaad ook totaal niet bevordelijk op superkleine voltes(met n jong paard)te laten galopperen.
Waar ik juist op doel hiermee is juist het áángalopperen te leren, dat ze er handig in gaan worden.
Want dat is meestal vaak het moeilijkste punt ;) , wanneer ze dit onder de knie hebben, kun je het zgn. verder gaan uitoefenen onder het zadel.

Maar inderdaad, zo heeft iedereen zn eigen manier ;)

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 10:23

nieuw probleem, fries wil alleen naar links kijken en niet meer rechtdoor.... help, zucht....