Sterk op de rechterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Sterk op de rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 21:08

Hallo ;)

Ik zit met een probleempje,nogal een stresserend probleempje..
Ik ben nu mijn 3,5 jarig al ong. 5 maand zelf aan het opleren (natuurlijk onder begeleiding).
Gaat best goed en we gaan steeds vooruit,af en toe (onlangs nog),zitten we in een dipje,maar dat hoort er nu wel bij.
Maar wat nog steeds een probleem is geweest,is die rechterhand..
In stap valt dit nog goed mee,maar in draf en galop is het soms echt stresserend..
Altijd zo 'vast' en 'sterk',zeg maar..
Hij loopt wel goed aan de teugel in alle 3 de gangen,maar in draf is het moeilijk om stelling te krijgen (meestal gaat 'ie gewoon naar binnen ipv zijn hoofd gewoon lichtjes naar binnen te draaien,en ja,ik gebruik echt wel de juiste hulpen,maar het lijkt of 'ie daar gewoon niet op reageerd)
En in galop is het wel het ergste,dan is 'ie gewoon zo sterk en vast,vaak moet ik 'm gewoon echt omtrekken omdat 'ie anders gewoon enkel rechtdoor gaat..
Ik krijg dan echt geen stelling van hem,aan de teugel lopen loopt dan ook wat uit de hand.
M'n instructrice zegt dat ik mijn benen er vooral goed moet aanhouden zodat 'ie niet over de schouder gaat lopen,wel,dat helpt om hem in de juiste richting te houden,maar zijn hoofd blijft gewoon muurvast.
Ik begin mijn hand dan ook zo vast te zetten,dan zegt ze dat ik mijn handen meer moet ontspannen,maar als ik dat doe,dan gaat 'ie echt gewoon rechtdoor waardoor ik 'm weer helemaal moet omtrekken.

Ik weet dat 'ie jong is enz..maar ik wil dit juist verhelpen voordat dit voor altijd een probleem blijft..
Voor de rest is 'ie op de linkerhand altijd heel soepeltjes en fijn te rijden,maar eens het op de rechterhand aankomt..

Weet iemand wat ik hieraan kan doen ? Ik wil het echt heel graag verhelpen want dit blijft echt niet meer leuk voor zowel mij als hem.

luv

Re: Sterk op de rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:02

Ik rij voor iemand ook een 3,5 jarige die sterk was op de rechterhand. Dit paard heeft heel erg veel moeite om zijn rechterbeen er onder te zetten. Om dit te 'compenseren' wordt/werd ie sterker op rechts. Toen ik hem pas reed was het ook lastig met sturen, maar nu die sterker word van achter, heeft ie steeds minder vaak/bijna niet meer dat ie sterk word op rechts.
Het belangrijkste is dat je zelf niet terug gaat trekken, daar word het alleen maar erger van. Zelf drukte ik dan in de hoeken net iets extra mijn kuit aan zodat ie niet sterk werd op rechts. En ook als ik een volte op ging overdreven mijn buitenbeen en buitenteugel eraan.
Weet niet of je er wat aan hebt, maar aangezien je paard nog erg jong is zou het ook kunnen zijn dat ie misschien nog niet sterk genoeg is van achter en dit dan 'compenseert' door sterker te worden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:38

Een paard wat vasthoud is meestal een paard wat niet recht is.
Maar het allerbelangrijkste is inderdaad; Zelf niet vasthouden!
Het makkelijkste is om rechtsom te rijden, dan kun je hem namelijk met je binnenbeen naar je buitenteugel drijven (dat is dan dus je linkerteugel), waardoor hij links aan moet nemen en rechts los moet laten. Je binnenteugel kan je namelijk loslaten en sturen op je buitenteugel. Merk je dat hij links aanneemt, probeer dan heel voorzichtig ook contact te krijgen met rechts en verander dan van hand, via een grote acht. Op X heel voorzichtig jezelf linksom draaien en met je zit je paard naar links sturen, binnenteugel iets van de hals en je paard recht houden. Het paard zal graag links inbuigen, maar dat is niet de bedoeling. Rijd hem voor je gevoel wat contrastelling en probeer links eraan te houden.

Het is zeker geen makkelijk klusje, en je hebt er ook echt hulp bij nodig van een instructeur!
En zoals je zelf al beseft, een heel belangrijk onderdeel! Een paard moet namelijk eerst druk en verbinding op 2 teugels hebben, voordat je iets anders kan gaan oefenen.

plientje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:49

Dit paard is inderdaad niet recht (geen enkel paard is dat trouwens ;) ). Wat Sjonniej zei is rechtrichten en dat is ook wat je moet doen bij dit paard. Een paard moet inderdaad eerst recht lopen en op beide teugels envenveel druk hebben om andere dingen goed te kunnen doen.
Ik zou dit inderdaad met een instructeur erbij doen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:41

Ik ken het probleem, mijn bijna 4-jarige merrie maakt zich ook sterk op rechts en geeft bij het aangalopperen het gevoel dat ze gewoon rechtdoor gaat wegrennen ipv op de volte. Neem een goede intructeur/instructrice onder de arm, want de verleiding om als een gek je binnenteugel vast te houden of zelfs te trekken is heel groot en je bewijst jezelf noch je paard er een dienst mee.
Bij mijn paard is het sterk verbetert door heel veel slangenvoltes te rijden en extra te letten op het met m'n binnenbeen naar m'n buitenteugel toe duwen. Waarom slangenvoltes, je traint onrechtstreeks de zwakkere kant door de goede te oefenen, je vermijdt dat jezelf "moe" wordt door steeds hard aan dezelfde kant te moeten werken en voorkomt dat het paard vervelend gaat doen of zich te hard op 1 teugel vastzetten, omdat het iets moet doen wat het moeilijk en bijgevolg niet prettig vind. En sommige paarden zijn heel vindingrijk om vanalles en nog wat te verzinnen om de oefeningen niet te doen. Weglopen over de buitenschouder bv.
Ook opletten, stelling is niet hetzelfde als lengtebuiging. ALs jij hard genoeg duwt met je binnenbeen, buitenbeen begrenzend aanlegt en opvangt met je buitenteugel, dan kan het paard voor jou recht lijken, maar toch voldoende buiging hebben. Desnoods grote volte rijden met afwisselend binnen en buitenstelling, maar dan moet je goed je benen erbij houden, anders gaan ze zwalpen en da's ook het laatste wat je wil.
Een paard met goede aanleuning, daarbij moet je op de volte je binnenteugel kunnen vooruitsteken zonder dat er iets veranderd in de houding, buiding of het tempo van je paard. In theorie heb je zelfs je binnenteugel niet nodig om je paard op de volte te houden.
Bij mijn paard kwam de juiste stelling vanuit de lengtebuiging als vanzelf na enkele weken oefenen. Als ik door m'n binnenteugel vast te houden stelling probeerde te bekomen dan was m'n paard recht met een knik inn de hals en liep ze inderdaad bij het minste dat ik de teugel toch loste rechtdoor. Ik rijdt ook nog niet veel kleine voltes omdat dit slecht is voor haar gewrichten, maar soms enkele als ze niet of moeilijk te stellen is, of haar achterbeen niet goed ondertreed. Dan kan ik haar goed vooruitzetten zonder dat ze versneld (te moeilijk op een volte 10m).
Sorry voor de misschien warrige uitleg, maar ik hoop dat je er iets mee kan doen.
Succes!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:58

petitparis schreef:
want de verleiding om als een gek je binnenteugel vast te houden of zelfs te trekken is heel groot en je bewijst jezelf noch je paard er een dienst mee.

Dit is echt iets wat heeeel erg belangrijk is. Hoe harder je aan je binnenteugel trekt, hoe harder je paard over de buitenschouder naar de andere kant valt. Door bewust met een losse binnenteugel te rijden, kan je jezelf dit afleren en leren sturen op je buitenteugel.
Slangevoltes vind ik zelf wat te abrupt bij dit probleem, tenzij je een bak van 60 meter hebt. Ik werk zelf liever op de volte en dus een grote 8, in een 20x60 bak, wordt het dan inderdaad een slangevolte.

karen&passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:15

Je kunt je paard ook eens proberen op de linkerhand stelling naar buiten, dus rechts, te vragen (liefst van de hoefslag af, niet tegen bakrand plakken), buitenbeen er goed aan en binnenbeen ter voorkoming van naar binnenvallen....Zorg dat je je rechterhand opzij doet en niet naar achter trekt. Als je paard loslaat, weer rechtstellen.

Of iets anders dan rijtechnisch:
Misschien een keer een tandarts erbij halen? Misschien zit er een wolfstandje te vervelen....

Succes!

vilouma

Re: Sterk op de rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:39

ik leef met je mee,zo heb ik nog een merrie.
ze is rechtom mega sterk.
ik doe haar loslaten op rechts en dan weer een ophouding ,loslaten en weer een ophouding.
het ziet er niet mooi uit,maar ze laat in mijn geval wel los!
maar jij hebt het over een jong beest,het zou kunnen zijn dat hij steun zoekt.. dan zou ik even doorbijten en veel binnenhoefslag oefenenn voor extra balans doe ik ook met mijn jonge beest ;)