als het om de stress op wedstrijden gaat, veel oefenen, en als jij rustig bent, wordt je paardje dat vanzelf ook wel
Pallatin
Geplaatst: 25-02-09 20:31
Ga iig rijden op een plek die jij vertrouwd vindt en waar je dus lekker veel zelfvertrouwen hebt. Zorg uiteraard dat je de juiste hoofdbescherming draagt (bodyprotector??) en verders....gewoon rijden zoals je altijd doet, misschien de eerste keren in een les??
ik heb daar ook last van. vooral van zou alles wel goed gaan heb ik alles wel goed genoeg geoefend? zondag een wedstrijd en ben nu al zenuwachtig hoop op goeie tips!
Ik was eerst altijd zenuwachtig als mijn instructrice les kwam geven, gewoon spanning omdat ik bang was dat ik iets fout deed. Nou ja, dan deed ik dus juist álles fout. Ga voor een wedstrijd gewoon even zitten, even denken aan het proefje dat je moet rijden en het is nog best leuk ook om een proefje te verpesten hihi.
Puk
Geplaatst: 28-02-09 12:57
Zorg dat je je proef een aantal keren goed hebt doorgelezen. Probeer tijdens het lezen jezelf voor te stellen alsof je de proef ook echt aan het rijden bent. Probeer je te verbeelden hoe het aanvoelt en hoe je paard zou reageren. Je weet dan in ieder geval wat er komen gaat. Probeer ook je spullen en alles ruimschoots op tijd klaar te hebben, dat voorkomt stress en gehaastheid. Een goede voorbereiding is het halve werk. Als je tenslotte op je paard zit tijdens het losrijden, moet je simpelweg niet proberen aan je zenuwen te denken. Probeer je zoveel mogelijk op je paard en je rijden te concentreren. Success!
Ga anders eens aan het eind van een wedstrijddag rijden met je paard. Dan zit er geen druk op, en kun je wennen aan de andere omgeving, drukte en spanningen van de anderen.
nee door veel op concour te gaan leer je vanzelf met die spanning omgaan en zal het ook wel minder worden.
Gipsylover
Geplaatst: 28-02-09 16:46
Inderdaad, lekker gaan oefenen, van tevoren de proef doorlezen. Verder blijven rijden, niet anders als in de les, wedstrijd is in feite gewoon het trainen, wat maakt het resultaat nou uit, zolang het gevoel maar goed was, en als tie schrok dat jij het goed oplost .
ik zou zeggen ga naar een sportpsygoloog, ik heb hier ook erg veel last van, en ga er nu ook heen, en moet zeggen dat ik het resultaat al heb mogen ervaren. kost wat maar je hebt ook wat.