hoofd naar beneden trekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

neres

hoofd naar beneden trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 16:12

Hallo allemaal,

Ik heb al gezocht op dit onderwerp maar niets kunnen vinden. Mijn haffie trekt tijdens het rijden met volle kracht haar hoofd naar benenden (ja zoals je manegepaarden ziet doen met kleine kindjes zodat ze voorover ervan af donderen)

Even nuanceren:
Tijdens het rijden in de bak deed ze dit vaak dit doet ze nu niet meer behalve als ze aan de lange teugel loopt gaat meteen die neus over de grond.
Tijdens een buitenrit doet ze dit in het begin niet maar naarmate je langer aan het rijden bent gaat ze het vaker doen.
Ook gaat ze het meer doen als je alleen buiten rijd.
En de terugweg naar huis.

Ik moet er even op wijzen dat ze in principe dit gedrag heeft als ze aan de lange(re) teugel loopt.
Echter ze heeft het ook 1 keer in draf geprobeerd.

Ik probeer door te drijven ervoor te zorgen dat ze niet de tijd heeft haar neus naar de grond te drukken. Dit werkt heel goed als je aan het werk bent. Maar bij een rustig stapritje is het echt rampzalig dat ze het blijft doen.
Ook heb ik een flinke tik met de zweep geprobeerd maar dat werkt even.

Hoe kan ik dit probleem het beste aanpakken?

josalover

Re: hoofd naar beneden trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:47

Geen zweep gebruiken.
Probeer haar niet te straffen als ze haar hoofd naar beneden doet.
Ik ken een paard die dat ook doet, en het is wel moeilijk om het af te leren. Inderdaad is het goed om te zorgen dat hij of zij goed aan je been is & luistert. Zodat ze niet de tijd heeft om het te doen.
Aan de lange teugel dan denkt ze ook: YES nu kan het heel makkelijk!
Laat haar doen wat je wil en als ze het doet geef je een klein beetje been zodat ze haar hoofd omhoog doet.
Maar straf haar niet.

* Beloon je paard als ze het goed doet of braaf is*
* Negeer al het foute gedrag*

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:49

Mm ik zou toch wel een klein tikje in de hals geven hoor (als ze geen steiger commando heeft aangeleerd dan :P ) Of een halve ophouding zodat ze weer op gaat letten ;)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:50

Als je lange teugel geeft dan moet je niet in 1x die teugels loos gooien hé;)
daar is een manier voro een beetje veel typwerk maarja:P
dus vraag het maar aan instructie ofzo die weten hier vast meer raad mee als ik

Saaatieeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:41

Kan het niet zijn, dat je paard last van zijn rug heeft?
Dat dit zijn manier is om pijn aan te geven?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:48

Waarom vind je deze houding zooooo verkeerd.
als je er western mee zou rijden is het net een voordeel dat ze zo zou lopen, en zeker als al de rest wel goed gaat, zou ik me daar gewoon geen zorgen over maken, tenzij je natuurlijk wedstrijden dressuur wil gaan rijden.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 09:21

@josalover, het probleem is dat ze buiten met het been niet naar boven komt. Ik moet dan echt flink drijven wil ze weer haar hoofd optillen.

@ aeolusnr1 Deze houding is echt een probleem ze gaat met haar neus over de grond. En trekt mij hiermee naar voren.
Ik wil geen wedstrijden rijden geen western en geen dressuur. Mijn instructrise geeft aan dat je dan meer been moet geven om haar actief te houden en dat werkt heel goed in de bak.

@lisadriesMaar buiten is dit echt moeilijk. Het grote probleem is dat ze haar hoofd naar beneden trekt. Ik rij buiten nooit met volledige lange teugels maar met lossere teugels. Maar als ze haar hoofd naar de grond drukt dan trekt ze me wel mee naar voren. Trouwens zelfs als ik volledig lange teugels heb heb ik moeite deze vast te houden omdat ze zo ver gaat.

Ik wil graag een goede oplossing omdat ik dit probleem graag wil oplossen ik wil een lekkere rustige buiten rit doen en niet om de 10 minuten naar beneden worden getrokken. En dat Soomer fijn aan de lange teugel kan lopen en kan onstpannen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:31

En ze wordt dat lopen met de neus over de grond niet zat? Is het geen mogelijkheid om zelf mee te geven zodat ze idd gewoon met de neus over de grond kan, en wacht tot ze het zat wordt? Want ik moet zeggen dat ik ik echt veel zou geven als mijn ruin dat zo gemakkelijk zou doen.

Ik snap dat het een probleem is dat ze het in 1x doet. Maar als je haar dan gewoon voor bent, en haar meteen met de neus over de grond rijd, dan doet ze het igg op jouw commando. En dan weet ze dat ze het mag als je in stap met een losse teugel loopt.

Ik zie jouw probleem niet zo. Als je naar voren getrokken wordt, laat de teugels dan losser, geef mee met je hand. Als je dan weer gaat draven ofzo, dan even wakker maken en weer de teugels op maat nemen.

Wil ze echt een half uur lang met de neus over de grond? Dan is ze iig lekker los over de rug denk ik ;)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:14

Verplaatst: OPG --> RT-P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:33

Er zijn er nog meerderen hiervoor hééé die ook al aanhaalden eigenlijk is er niks verkeerd mee met het over de grond lopen met haar neus, natuurlijk moet ze wel reageren wanneer je iets gaat vragen, als je je hand opneemt moet ze idd ook die hand volgen en mag ze er niet aan beginnen tegentrekken, mssn is dit nu wel zo dus, en das natuurlijk niet goed.
Daar moet je dan ook aan gaan werken, en dus heel veel oefenen.
Ik denk, ben er eigenlijk zeker van dat het probleem niet echt bij je paard ligt maar wel bij jou, en het beeld dat jij voor ogen hebt, het ontspannen kunnen lopen met een losse teugel tijdens een buitenrit, is idd heel mooi , en dit wil ook iedereen natuurlijk, maar dit is niet iets dat een paard zomaar uit zichzelf gaat doen hoor.
Om dit voor elkaar te krijgen, moet je als ruiter echt behoorlijk lang echt trainen, en dressuurmatig toch wel een behoorlijk niveau kunnen bereiken.
Je zei in één van je antwoorden ik wil gewoon alleen maar ontspannen kunnen rijden, ik wil dus geen western rijden, ik wil geen dressuur rijden, ik wil geen jumping rijden, ..... Wel als je die dingen echt niet wil doen dan is jouw doel ook niet realiseerbaar, dan is dit gewoon een onmogelijke opdracht, basis dressuur is echt een noodzaak om je paard behoorlijk te kunnen rijden, en dat kunnen wij hier vanuit dit forum je niet geven via een paar truukjes.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 16:00

@aeolusnr 1 ik ZEI ik wil geen wedstrijden gaan rijden. We rijden in de les dressuurmatig.
Wat ik nou steeds aanhaal is dat ik het wel verkeerd vind als je ruiter en al voorover trekt omdat ze met haar neus over de grond moet. Ze moet dus leren dat ze dat niet kan doen tijdens het rijden. Ik wil graag leren hoe ik dit kan aanleren aan haar/ mij.

Ik ben zelf nog aan het leren met instructie en ik vraag hier hulp. Niets mis mee toch?

Ik moet zeggen dat ik je reactie echt bagger vind!

Ik vraag om tips hoe je hier het beste mee om kan gaan en wat krijg je naar je hoofd geslingerd?
Ik wil geen truukjes leren!
ik wil mensen met ervaring hiermee die me verder kunnen helpen.

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:09

Kan je niet gewoon teugel vast houden en als ze trekt een ophouding maken dat ze denkt, chips ik kan niet met mn hoofd naar beneden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:17

Desnoods even tijdelijk een touwtje achter door de neusriem en dit bijvoorbeeld aan het zadel vast zodat ze de grond niet kan bereiken....

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 16:28

@karina en Suleititha,

Bedankt voor jullie meedenken.
Karina ik ga eerst jou tip uitproberen ik zag het eerder ook al genoemd.
Suleilitha ik wil het eerst proberen op te lossen zonder extra hulpmiddelen maar ik zal het in mijn achterhoofd houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:30

Heb je toevallig in het verleden dit paard toegestaan om te grazen op buitenritten?

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 16:46

@Suleititha, nee ik maak nu voor het eerst buitenritten met deze pony. Vanaf begin af aan mag ze van mij niet met de neus over de grond mede als reden dat ze nog weleens wat blaadjes mee eet ofzo. Ze is een haflinger met een welbekende passie voor eten.
Ik moet zeggen dat ook verder alles prima gaat! Ik kan met buitenritten rustig met haar stappen aan een lossere teugel ze strekt heerlijk haar nek uit loopt ontspannen maar dan ineens vliegt ze met die neus omlaag zo snel dat ik mee ga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:47

Zodra ze dat doet, geef haar dan een flinke impuls met je been of een tik op de kont!!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:48

Ik begrijp je boze reaktie volkomen hoor, en ik bedoelde het ook niet beledigend, maar op zich is het nog steeds niet fout dat je paard zo loopt.
Wat wel fout is, is dat wanneer je je hand iets opneemt je paard deze niet wil volgen, je paard neemt het bit vast en trekt tegen , of zelfs nog erger hij geeft flinke rukken , zodat jij wanneer je niet dadelijk loslaat gewoon uit je zadel getrokken wordt, dit mag je paard inderdaat niet doen, dit is een teken dat je paard niet nageeflijk is op het bit.
Nu je vroeg tips, die kan ik dus wel geven, maar daarvoor moet je het paard eigenlijk in't echt zien, alsook de reakties hoe en wat, ook de ruiter moet hier echt met gevoel gaan werken en dit is hier niet uit te leggen natuurlijk.
Ik zou persoonlijk zelf eerst proberen al stilstaande, de nek van je paard te laten buigen naar links, met zijn mond tot bijna aan je laars, daarbij doe jij je linkerhand ( binnenhand ) iets naar boven en je opent een beetje naar binnen toe ( lijkt een beetje op de autostop beweging als je naar een lift vraagt ) . En als je paard dit braaf doet ok braaf paardje, maar wringt hij tegen, ok dan een ophouding, wringt hij nog tegen dan een ophouding die je dan zo krachtig mogelijk doet, op die manier leert je paard dat wanneer hij tegenwringt het alleen maar pijn doet, dus het bit loslaten is de boodschap.
Uiteraard de andere kant ook, dan ook in stap, en zelfs in draf, dan lijken die buigingen een beetje op slangenvoltes maar dan bijna ter plekke.
Heel consequent, streng , en toch ook heeeeeeeel gevoelig zijn met je handen, want je moet hem dus echt wel eens pijn doen, maar wanneer je paard nog maar denkt aan toegeven moet jij als ruiter uiteraard ook toegeven, want dit is net zijn beloning, daar doet je paard het uiteindelijk dan voor.
Ik weet niet jouw niveau van rijden , maar om deze ogenschijnlijk vrij makelijke oefeningen uit te voeren heb je toch al een vrij stevige dressuurbasis nodig.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 17:10

@ aeolusnr1 heb wel wat meer nodig om boos te worden. Maar aan deze reactie heb ik meer! Dat wil niet zeggen dat ik dit op eigen houtje ga uitvoeren!

Het klopt dat Soomer het bit soms nog vastpakt. Ik moet zeggen dat dit al veel verbeterd is maar dat ze niet geheel nageeflijk is op het bit.

Ik ben nog een beginner met rijden die wel les krijgt van een instructeur.
Ik moet nog veel leren en ga niet op eigen houtje dingen uitvogelen. Omdat het probleem tijdens het rijden in de bak is opgelost (dat was in het begin ook erg) maar buiten niet vroeg ik me af hoe dit opgelost kan worden.

Ik hoor wel graag tips en ervaringen!