Overspringen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Trismo

Overspringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 12:31

Mijn Kwpn merrie kan overspringen.

Op de hoefslag wisselen met een onbekende er op om vervolgends heel hard er vandoor te gaan dat wil prima.

Met mij op de hoefslag wisselen wil ook goed (moet er wel een balkje liggen :Y) )

Nu mijn probleem :

Een vorig paard wat ik reed sprong ook over maar door in de linker galop de rechter galop hulp te geven en in de rechter galop de linker galop hulp te geven.

Nu het probleem:
Mevrouw die bang is voor de zweep (zie andere topic)
Is ook gevoelig voor been ,
En in de mond.
Dus een heel gevoelig paard.

Ik klik altijd als ze in galop moet want geef je de galop hulp dan hebben we paniek.
en hebben we een steiger show.

Het kliken gaat me prima af.
De versneling werkt ook op stem.
Opzij is nog wel heel moeilijk voor haar omdat het been er dan aankomt.

De rem werkt ook op stem.
Maar hoe kan ik haar over laten springen op stem?
Of moeten we gewoon onder aan beginnen en gewoon haar leren aan te springen met galop hulp?

Wie kan mij helpen

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:54

Een paard alleen op stem rijden lijkt me niet de bedoeling. Als ik jou was zou ik terug gaan naar de basis en haar leren aanspringen op de galophulp, dat voorzichtig opbouwen.

josalover

Re: Overspringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:44

Waar is ze ingereden?
En is ze nog jong?
Weetje haar geschiedenis?
Is ze trouwens ook bang voor mannen?
het kan zijn dat ze mannen ook eng vind, misschien omdat ze in het verleden wat heeft meegemaakt wat jij niet weet.
Mishandeld of geslagen evt. met zweep!
Ook kan het zijn dat ze niet goed is ingereden en daarom in paniek raakt op je beenhulpen.

het is vervelend dat ze gevoelig is in haar mond, anders had je der aan de teugel kunnen rijden, dan gaan paarden zich ontspannen.
probeer anders je benen niet tegen der aan te klemmen, maar hou je benen in de stap heel zacht tegen het zadel/buik.
Geef haar eerst zo de hulp in stap, waarschijnlijk schrikt ze als je heel zacht met je kuit drukt. Ze zal misschien gaan rennen en bokken. Maar ben daarop voorbereid en raak niet in paniek.
Ben jij rustig dan is het paard ook iets rustiger.
Ga je niet als een gek aan de teugels trekken of heel boos worden of hooooo roepen.
Geef geen hulpen meer als ze flipt en praat niet.
Ze zal stoppen en dan probeer je het nog een keer.
Dit heeft tijd en geduld nodig en blijft ze een keer wat rustiger beloon haar dan, geen klopjes geven maar een aaien over haar hals.
Ga elke keer een stapje verder. maar zorg dat ze in de stap eerst reageert op je been.
het kan heel lang duren voordat ze dat onder de knie heeft, maar geef niet op.

Veel succes!

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:04

Ook hier weer een friendly game probleem, maar deze keer met je benen en bit dan, misschien eens een clinic volgen? Ik denk idd dat je haar toch die beenhulpen moet leren verdragen, want anders ga je nog veel probelemen krijgen met het aalleren van meer geavanceerde menoevres...

Trismo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 12:58

josalover schreef:
Waar is ze ingereden?
En is ze nog jong?
Weetje haar geschiedenis?
Is ze trouwens ook bang voor mannen?
het kan zijn dat ze mannen ook eng vind, misschien omdat ze in het verleden wat heeft meegemaakt wat jij niet weet.
Mishandeld of geslagen evt. met zweep!
Ook kan het zijn dat ze niet goed is ingereden en daarom in paniek raakt op je beenhulpen.

het is vervelend dat ze gevoelig is in haar mond, anders had je der aan de teugel kunnen rijden, dan gaan paarden zich ontspannen.
probeer anders je benen niet tegen der aan te klemmen, maar hou je benen in de stap heel zacht tegen het zadel/buik.
Geef haar eerst zo de hulp in stap, waarschijnlijk schrikt ze als je heel zacht met je kuit drukt. Ze zal misschien gaan rennen en bokken. Maar ben daarop voorbereid en raak niet in paniek.
Ben jij rustig dan is het paard ook iets rustiger.
Ga je niet als een gek aan de teugels trekken of heel boos worden of hooooo roepen.
Geef geen hulpen meer als ze flipt en praat niet.
Ze zal stoppen en dan probeer je het nog een keer.
Dit heeft tijd en geduld nodig en blijft ze een keer wat rustiger beloon haar dan, geen klopjes geven maar een aaien over haar hals.
Ga elke keer een stapje verder. maar zorg dat ze in de stap eerst reageert op je been.
het kan heel lang duren voordat ze dat onder de knie heeft, maar geef niet op.

Veel succes!

Wij hebben haar van een veearts gekocht ,
Die heeft haar uit Duitsland gehaalt.
Ze is een sport paard wat een hekel heeft aan vreemden.
Hij had haar mee genomen omdat ze daar echt weg moest.

Wat ons vertelt is:

Toen hij haar kocht was ze heel kwaad op alles wat maar bewoog.
Ze had grote wond aan de plek waar je het been aanlegt, links en rechts.
Een litteken op de kont.
Lip helemaal uitgescheurt.

Litteken , op de voorbenen ,
een streep die schijn omhoog loopt.
Dit is voor hem een raadsel hoe je links en rechts bijna opdezelfde plaats een litteken krijgt.

Ze was een soort van depresief.

Ze is in Amerika gefokt.
Door een belerings stal ingereden.

De veearts had een groot vermoede dat ze in Duitsland *verkloot* is.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:11

Verplaatst: OPG --> RT-P

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:11

Zo te horen heeft ze flink wat meegemaakt, en kun je best een logisch scenario bedenken hoe het komt dat ze zo bang is voor je beenhulpen.
Laat haar dus vertrouwen krijgen in jou, dus eerst gewoon overal aanraken tijdens het poetsen bijv. dan kun je een keer met het hoofdstel om, met het zadel om etc.
Het is miss handig om dit ook met een zweepje te proberen (dus gewoon aaien, zweep is niet om te slaan) zodat als je er op zit je dit ook kan proberen. Als ze hier allemaal rustig onder blijft dan kun je je kuit rustig aanleggen, steeds meer druk etc. tot je gewoon een hulp hebt:)

Ze moet het vervelende idee omzetten in een fijn idee (je kan bijv. ook snoepjes geven als ze braaf is tijdens het aaien o.i.d.)

Succes!