tips gevraagd om concentratie bij te houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

tips gevraagd om concentratie bij te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 10:07

ik wist even geen goede titel. Maar ik ga proberen mijn 'probleem' uit te leggen.

Ten eerste ligt de probleem aan mij en niet aan me paard,

Soms als het wat drukker in de bak is kan ik me niet goed concentreren, Waardoor ik stanley niet goed genoeg aan het werk zet, Het is meer hobbelen dan dat hij echt werkt.

Want als je met meerdere in de bak rij moet ik met mensen rekening houden, is niet erg maar dan heb ik wat in me hoofd bijv. een slangenvolte en dan moet ik die een keer afhaken omdat er bijv andere ruiters net even in de weg rijden.

En als dat niet lekker ga dan hobbel ik maar an om zo maar te zeggen dus aventoe een volte enz. Ik kan dus niet lekker mijn paard aan het werk zetten.

Wie weet er tips zodat ik me wel kan concentreren en mijn haf gewoon lekker aan het werk kan zetten. Op me vorige stal kon ik dat wel goed had bijna alltijd de bak voor mezelf. Toen kreeg ik meneer aardig aan de zweet, maar nu nee hoor!. Hij hoeft niet te zweten maar ik wil hem gewoon harder laten werken. Dus wie heeft er tips om goed je paard aan het werk te houden ondanks dat er meerdere mensen in de bak rijden.

Ik probeer vaak op tijden te komen dat het rustig is. Maar tja vaak lukt dat helaas niet.

eldie

Re: tips gevraagd om concentratie bij te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:23

Je oefeningen simpel houden, maar wel echte gehoorzaamheid vragen. Goed om je heen blijven kijken wat je kunt doen en dat ook echt perfect proberen uit te voeren. En oefeningen op de lange zijde doen (verruimen en weer opvangen e.d.), zodat je niet steeds hoeft af te wenden (en dan weer te kijken waar iedereen rijdt).

Succes!

JuulAlexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:20

Blijf voor je uit kijken, en als die slangevolte niet uitkomt maak je gewoon een ander figuur. maar ik snap je probleem, ik heb er zelf soms ook last van.
Maar geef het dan niet op, dus probeer om dan niet maar wat op een volte te gaan rijden. ;)
En probeer idd ook wat Eldie zegt!
Les nemen kan ook helpen. Want dan word je lekker aam 't werk gezet en dan kijken ze ook beter voor je uit.
Tenminste dat helpt bij mij egt goed!

Succes!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 01:15

Ik denk dat jij meer aan het werk meot gaan dan het paard..
Wanneer je met andere rijd, doe je niks..
geef jezelf dan bijv opdrachten in je hoofd.. nu ga ik volte rijden, daarna ga ik dat doen, ik wil dat dat en dat dan goed gaat anders doe ik het opnieuw..
Je eigen hoofd bezig houden met het paardrijden
en daarbij, goed voor je uitkijken, de bakregels goed kennen, en zorgen dat je mede ruiters ze ook goed kennen, rij je elkaar bijna nooit in de weg..

Ik ken het probleem ook hoor, ik was eerst ook altijd heel afgeleid zodra ik met andere mensen reed.. nu ben ik gewoon lekker bezig met mijn ding, stel eisen aan mezelf, die ik wil dat goed gaan, of beter moeten, en ga daar dan op oefenen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:44

Je bent al op de goede weg, dat je beseft dat je je teveel laat afleiden.
Houden alle ruiters zich netjes aan de regels? Dat is wel heel belangrijk. Want als jij steeds moet nadenken; goh moet ik nu links of rechts erlangs, dan kan je inderdaad niet fijn rijden. Maar al zie je een paard aankomen en je weet, rechts aanhouden, dan gaat dat beter.

Probeer voordat je gaat rijden een doel op te stellen. Bijvoorbeeld; Ik wil aan het einde een vliegensvlugge overgang halt - draf kunnen maken. Of: Ik wil een perfecte grote acht kunnen rijden, met buiging, behoud van impuls etc. Dat helpt je bij het onthouden van wat je ging oefenen en dan ga je minder snel gewoon wat in de rondte rijden.

Wat ook al kan helpen is vierkanten rijden en geen voltes. Dan moet je serieus iedere bocht rijden en daarna weer rechtstellen, weer een bocht, en weer recht. Dan blijf je ook bezig. En je kunt prima andere ruiters omzeilen.

Je kunt ook gebruik maken van de situatie. Bijv. Je rijd op de hoefslag rechtsom, er komt een ruiter van de andere kant en jij moet dus naar de binnenhoefslag. In plaats van de binnenhoefslag te pakken, kun je dan natuurlijk ook een gebroken lijn rijden.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:35

Probeer je gewoon op je paard te focussen, en de bakregels te kennen. :o
Zorg ook dat de mede bak gebruikers deze ook kennen :Y)
Als je dan op de rechterhand zit en andere op de linkerhand dan moet je idd even opletten maar andersom dan heb jij voorrang!:D
Spreek ook af als je stapt, dat je dan op debinnenhoefslag stapt!
Dan heeft draf en galop voorrang, als jij dat bij anderen doet dan doen ze dat ook bij jou:#
En maak gewoon afspraken daarover op stal ofzo :+

Werkt dit niet dan zal ik niet steeds de ander laten gaan, jij hebt dan evenveel recht! Dus waarom gaan zij niet aan de kant?
Oke je moet niet zolang doorrijden tot een botsing! :Y)
Maar zij kunnen ook best een keer aan de kant :+