Aan de teugel HO maar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamaraM

Aan de teugel HO maar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 09:10

Mijn paard ben ik al 3 jaar mee bezig aan de teugel te rijden.
ik zelf heb geen sterke armspieren dus na een tijd kneepjes geven gaat hij gewoon hangen en moet ik binne notime los houden omdat ik het niet houden kan.
Hij kan het maar hij wil het NIET.
Hij maakt zich gewoon sterk of gaat expres hangen omdat hij WEET dat ik dat niet houden kan.
Ik rijdt nu met tideman maar zonder kan ik gewoon nog niet.
Wat kan ik er mee aan?

Britt

Re: Aan de teugel HO maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:13

Heb je les?
Dit gaat best de verkeerde kant op zo, ik heb nog geen enkele goede manier gelezen in je tekst namelijk.
Jou paard wint elke keer van je, aan de teugel rijden doe je niet door alleen kneepjes te geven en al helemaal niet door vast te houden als hij gaat hangen. Een thiedemann werkt nou ook niet echt zodat jij leert hoe je je paard ONTSPANNEN moet laten lopen en dat is iets heel anders dan aan de teugel.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:14

Je moet voor het nagevelijk rijden van je paard niet je armen gebruiken. Dus hoef je daarvoor geen sterke armspieren te hebben.

Neem een goede instructeur. Die kan jou helpen om je paard op een eenvoudige manier nagevelijk te rijden.

De tip die ik je kan mee geven is:
Geef been en hou je handen gewoon stil. Niet te korte teugels en hij zakt er vanzelf in. Echt het werkt!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:19

inderdaad,goed les nemen..het is heel moeilijk hier over te oordelen als er geen bewegende beelden van zijn.
Het is ook een misverstand om te denken dat je body-builder armen moet hebben om een paard aan de teugel te rijden....integendeel...
Hoe doet hij met longeren?
komt hij er dan wel door? met of zonder bijzet?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:22

En weer een topic waar het paard de schuld krijgt.
Een paard denkt echt niet zo, dat hij jou expres gaat pesten, omdat hij dan zijn zin krijgt.
Ik vind dat altijd zo makkelijk gedacht, steek maar op het paard, dan hoeft er rijtechnisch niks opgelost te worden.

Helaas............dit dien je wel rijtechnisch op te lossen.
Misschien niet leuk voor mij en ook dat zal je weer de nodige tijd nodig hebben, maar het probleem of de fout, ligt hier bij jou.
Jou geeft niet de goede hulpen door aan je paard en daardoor snapt deze je ook niet.
Dus je paard doet niks om jou te pesten, die toont alleen dat jij hem niet goed begeleid.

Je maakt namelijk al één van de grootste fouten die je kunt maken.....ja paard nageeflijk vragen met je armen :?
Dit doe je puur en alleen op je zit en beenhulpen. Je kunt wel wat opvangen van voren, maar hier heb je echt geen spierkracht voor nodig hoor. Zodra jij merkt je spierkracht in te zetten, dan ben je al veel te ver gegaan.
(hoe moet je paard ooit nog kunnen ontspannen als jij met spierkracht aan zijn mond hangt????)

Dus voordat je je paardje weer de schuld gaat geven, steek die tijd in het vinden van een goede les en los het daarmee op.
Kost wat langer, maar wel zo eerlijk tegenover je paardje.

Daarbij komt, dat nageeflijkheid nooit een doel op zich mag zijn. Iets wat het bij jou dus duidelijk wel is.
Nageeflijkheid is een beloning op het rijden van jou als ruiter.
Als jij je paard op een correcte manier rijd, met de juiste hulpen en je activeerd zijn achterhand op de goede manier, dan heb jij er geen kluif aan om hem nageeflijk te rijden. Dan gebeurd dat vanzelf, zonder dat je er bewust mee bezig bent.
Puur, omdat je paard jouw beloond voor je goede manier van rijden.
Probeer daar wat mee te doen.

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 09:26

Longeren loopt hij koppie in de lucht.
Maar bij de vorige eigenaresse was hij ook zo.
En die kon hem wel even door pakken want het is gewoon een manier van niet willen.
op andere paarden lukt het mij allemaal met gemak maar bij hem niet.
Ik ben gestopt met de les omdat het donker savonds werdt en zij niet anders kon over een tijdje krijg ik een andere misschiien

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:26

arm paard :( ga beter bromfietsen houden ofzo

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 09:27

Silence schreef:
En weer een topic waar het paard de schuld krijgt.
Een paard denkt echt niet zo, dat hij jou expres gaat pesten, omdat hij dan zijn zin krijgt.
Ik vind dat altijd zo makkelijk gedacht, steek maar op het paard, dan hoeft er rijtechnisch niks opgelost te worden.

Helaas............dit dien je wel rijtechnisch op te lossen.
Misschien niet leuk voor mij en ook dat zal je weer de nodige tijd nodig hebben, maar het probleem of de fout, ligt hier bij jou.
Jou geeft niet de goede hulpen door aan je paard en daardoor snapt deze je ook niet.
Dus je paard doet niks om jou te pesten, die toont alleen dat jij hem niet goed begeleid.

Je maakt namelijk al één van de grootste fouten die je kunt maken.....ja paard nageeflijk vragen met je armen :?
Dit doe je puur en alleen op je zit en beenhulpen. Je kunt wel wat opvangen van voren, maar hier heb je echt geen spierkracht voor nodig hoor. Zodra jij merkt je spierkracht in te zetten, dan ben je al veel te ver gegaan.
(hoe moet je paard ooit nog kunnen ontspannen als jij met spierkracht aan zijn mond hangt????)

Dus voordat je je paardje weer de schuld gaat geven, steek die tijd in het vinden van een goede les en los het daarmee op.
Kost wat langer, maar wel zo eerlijk tegenover je paardje.

Daarbij komt, dat nageeflijkheid nooit een doel op zich mag zijn. Iets wat het bij jou dus duidelijk wel is.
Nageeflijkheid is een beloning op het rijden van jou als ruiter.
Als jij je paard op een correcte manier rijd, met de juiste hulpen en je activeerd zijn achterhand op de goede manier, dan heb jij er geen kluif aan om hem nageeflijk te rijden. Dan gebeurd dat vanzelf, zonder dat je er bewust mee bezig bent.
Puur, omdat je paard jouw beloond voor je goede manier van rijden.
Probeer daar wat mee te doen.

Ik zeg niet dat ik trek hij gaat hangen gooit zijn hooft op de teugels en dat kan ik niet houden dus gooi IK het los

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:28

Als je je paard de schuld blijft geven kan je er beter niet meer op stappen tot je in ziet dat dit niet iets is uit onwil van je paard, dit is onkunde van de ruiter en misschien ook wel van het paard, na laten kijken op lichamelijke problemen kan nooit kwaad!

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 09:28

elibeest schreef:
arm paard :( ga beter bromfietsen houden ofzo

Doe even noordmaal.
Je doet net alsof ik me paard mishandel.
ik vraag toch naar een opossing?
ik ga hem niet lopen trekken ofzo.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:29

En waarom gooit hij zijn hoofd op de teugels??? Precies, omdat jij met kneepjes alleen je paard nooit nageeflijk zulkt krijgen, maar alleen maar ongenoegen bezorgd.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:30

Heb je les? Nee? Daar ligt je oplossing. Ja? Zoek snel een andere instructeur als die zegt dat jij met knepjes aan de gang moet.

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 09:30

BrittKitt schreef:
Als je je paard de schuld blijft geven kan je er beter niet meer op stappen tot je in ziet dat dit niet iets is uit onwil van je paard, dit is onkunde van de ruiter en misschien ook wel van het paard, na laten kijken op lichamelijke problemen kan nooit kwaad!

Hijj is 3 jaar geleden totaal gekeurd alles er op en er aan.
Hij is helemaal goed gekeurd.
wij hebben fishoterapeute op stal(weet niet hoe je het schrijft)
Als ik rijdt ziet ze ook vaak als ik rijdt als er wat goed mis is met hem zou ze het echt wel zeggen.
aan zijn gezondheid licht het iig niet

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 09:31

Silence schreef:
En waarom gooit hij zijn hoofd op de teugels??? Precies, omdat jij met kneepjes alleen je paard nooit nageeflijk zulkt krijgen, maar alleen maar ongenoegen bezorgd.

Ik geef ook kneepjes en rijdt hem naar voren eerst voren dan opvangen ik vang op met kneepjes

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:32

Je zegt zelf dat je niet sterk genoeg bent in je armen.
En daaruit leiden wij dan af dat je weldegelijk met kracht je paard naar beneden tracht te rijden.
Beetje jammer. Omdat dit dus niet de manier is.

Lees nog eens goed wat silence schrijft!!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:32

Kun je die fysio niet vragen om je pony eens te bekijken? Voelen zegt meer dan kijken tijdens het rijden. Sommige pony's kunnen gewoon niet nageven, omdat ze volledig vast zitten in de rug. Ik zou eens beginnen met longeren met touwtjes, daar heb ik hele goede verhalen over gehoord.

Voor de rest sluit ik mij aan bij Silence. Je paard pest je niet, zo denkt hij niet. Als je je paard goed rijdt, dan komt het vanzelf wel. En anders moet je eens kritisch naar jezelf kijken, of je wel werkelijk alles doet zoals het moet.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:33

Hij gaat op je armen hangen, omdat hij niet van achteren uit naar voren loopt.. Neem les, zodat je kan leren de achterhand te activeren en ga daarna pas denken aan het nageefelijk rijden.. ;)

Alicia2u

Mensen die echt verstand hebben van paarden hebben meestal wel geleerd hun mond te houden en alleen wat te zeggen als erom gevraagd wordt. Uit de replieken die je hier geeft blijkt wel weer dat je eigenlijk niet geholpen wilt worden.

superwoman

tamaraM schreef:
Ik geef ook kneepjes en rijdt hem naar voren eerst voren dan opvangen ik vang op met kneepjes

niet goed dus :)*

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 09:34

Alicia2u schreef:
Heb je les? Nee? Daar ligt je oplossing. Ja? Zoek snel een andere instructeur als die zegt dat jij met knepjes aan de gang moet.

Ik heb 2 mensen gehad 1 lette alleen op hoe loopt het paard niet op hoe je er op zit dus daar ben ik bijna 2 jaar geleden mee gestopt.
daarna kreeg ik iemand anders maar ik voelde me er niet goed bij en kreeg elke week minder zin om naar me paard te gaan werdt snel boos enz.
sinds ik gestopt ben gaat het veel beter hij wijkt met gemak schouder binnewaards lukt ik kan makkelijker de overgangen maken hij kan makkelijker een wissel maken.
En we hebben 2 mensen in de buurd maar mijn moeder en de verzorgste die er ook op rijden willen geen 30 euro voor een half uur of 3 kwartier uitgeven

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:34

tamaraM schreef:
BrittKitt schreef:

Hijj is 3 jaar geleden totaal gekeurd alles er op en er aan.
Hij is helemaal goed gekeurd.
wij hebben fishoterapeute op stal(weet niet hoe je het schrijft)
Als ik rijdt ziet ze ook vaak als ik rijdt als er wat goed mis is met hem zou ze het echt wel zeggen.
aan zijn gezondheid licht het iig niet

Weet je hoeveel er kan gebeuren in 3 jaar tijd?
En als die fysiotherapeut alleen maar naar je kijkt als je rijdt heb je er niks aan hoor! Daar kan ze nog niet uit afleiden of je paard iets mankeerd!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:34

Goed, dan ligt het dus niet aan het paard en moet je bij jezelf gaan zoeken waar de fout ligt ;)
Loopt je paard van achter naar voren? Heeft hij zn achterhand er goed bij? Staat hij goed aan de hulpen? Ontspant hij?
Als je antwoord ja is dan is het ook geen enkel probleem om je paard nageeflijk te rijden, is het antwoord nee (wat ik verwacht, want uit je tekst kan ik op allevier al 'nee' halen) dan moet je toch echt zelf aan de slag om die punten goed te krijgen, anders krijg je niks voor elkaar.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:35

Wijken en niet nageefelijk rijden.. Sorry hoor, maar dat ziet er vast niet uit zoals het moet :=
Hoe kan je een paard GOED laten wijken die niet eens loopt zoals hij moet lopen (wat ik uit jouw verhaal begrijp)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:36

tamaraM schreef:
Alicia2u schreef:

Ik heb 2 mensen gehad 1 lette alleen op hoe loopt het paard niet op hoe je er op zit dus daar ben ik bijna 2 jaar geleden mee gestopt.
daarna kreeg ik iemand anders maar ik voelde me er niet goed bij en kreeg elke week minder zin om naar me paard te gaan werdt snel boos enz.
sinds ik gestopt ben gaat het veel beter hij wijkt met gemak schouder binnewaards lukt ik kan makkelijker de overgangen maken hij kan makkelijker een wissel maken.
En we hebben 2 mensen in de buurd maar mijn moeder en de verzorgste die er ook op rijden willen geen 30 euro voor een half uur of 3 kwartier uitgeven

Dus je hebt geen les. Jij denkt misschien dat hij netjes die oefeningen loopt, maar zonder iemand met verstand op de grond zul je dat waarschijnlijk nooit zeker weten. Zelfs Anky vragt nog regelmatig aan Sjef 'Hoe loopt ie?'. Zoek dus maar gauw een goede instructeur.

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 09:37

superwoman schreef:
tamaraM schreef:

niet goed dus :)*

Zo heb ik het dus wel 3 jaar geleerd.
van iemand die net zijn diploma had.