Heet met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deleted

Heet met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 23:00

Mijn 19 jarige merrie is dol op springen. In korte tijd zijn wij heel erg vooruit gegaan met springen en heb veel vertrouwen gekregen en ook veel geleerd van haar.
Dat ze 19 jaar is kan je zeker niet zeggen en ze is verschrikkelijk heet, binnenkort wilde ik een keer met haar meedoen met een oefenwedstrijdje. Maar ik ben een beetje bang dat ze te heet is en ik haar niet meer in bedwang krijg! Wat kan ik hiertegen doen, tips??

Alvast bedankt,

Ciara

Voor foto's van springen kan je kijken in mijn profiel!!

MieLo

Re: Heet met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:07

Zelfde probleem hier.
Mijn paard is altijd een pittige tante, maar zodra wij gaan springen is het helemaal feest.
Op dit moment lig ik er zelf al een maand uit en zat het nog wel een half jaar duren voor ik weer ga springen (ivm operatie).
Maar wat ikm zelf deed tijdens de trainingen, gewoon echt rust voor de hindernis. Lukt dit niet, stilzetten (ook al is dit nog voor de hindernis). Bij mijn paard lukte dit steeds beter en leert ze echt naar mij te luisteren. Zodra je haar haar gang laat gaan, blijft ze zo heet en verlies je meer de controle.

Je moet dus echt laten merken dat jij de baas bent en dat ze dus naar jou moet luisteren ;).
Nu moet ik zeggen dat ik zelf 1 oefenwedstrijd heb gedaan, en het was links en rechts en verder zitten blijven := ( Ze rende in volle galop de bak door, controle was er niet helemaal)

Succes, hoop dat je wat aan mijn tip hebt ;)

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 23:09

Wat ik er ben vergeten bij te zetten is dat het met een hindernis geen probleem is, maar als er meerdere hindernissen staan, gaat ze volluit en dan is er geen stoppen meer aan.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:15

Misschien moet je het gaan proberen met balken voor de hindernis, zo'n 3 a 4 balken. Meestal moeten ze dan wat remmen. Als ze te hard gaat, draai jij meteen een volte en eventueel zet je haar stil. Maakt niet uit wanneer, ook vlak voor de hindernis. Want anders neemt die straks een loopje met je. Ook meteen naar de hindernis weer terugnemen. Zo hielp het wel bij ons voor een merrie die ook te graag wou springen :D
Laatst bijgewerkt door xxxdonja op 20-02-09 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:16

Begin rustig met drafbalkjes. Als je eenmaal een hindernisje neerzet, ga er dan niet achter elkaar overheen maar maak vanaf de lijn die op de hindernis afgaat een volte links of rechtsom tot ze rustiger is, neem dan het sprongetje een keer, maak weer een paar voltes etc. Zorg wel dat je dus bij elke volte recht voor de hindernis uitkomt, en dan weer afwendt. Stilzetten kun je ook proberen inderdaad, maar probeer dan wel een mooie, rustige overgang te maken, want vaak draait het uit op een hopeloze sleurpartij...

Edit: zie nu je tweede post, tussen de hindernissen door dus voltes rijden. Pas als je haar thuis onder controle kunt houden, een keertje mee op wedstrijd nemen.
Verder keek ik in je profiel en zie daar dat je beroep amazone is..?

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 23:17

Dat is wel een idee. Ik probeer het wel vaak met 1 balk maar die springt ze dan gewoon mee.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:17

MieLo schreef:
Zelfde probleem hier.
Mijn paard is altijd een pittige tante, maar zodra wij gaan springen is het helemaal feest.
Op dit moment lig ik er zelf al een maand uit en zat het nog wel een half jaar duren voor ik weer ga springen (ivm operatie).
Maar wat ikm zelf deed tijdens de trainingen, gewoon echt rust voor de hindernis. Lukt dit niet, stilzetten (ook al is dit nog voor de hindernis). Bij mijn paard lukte dit steeds beter en leert ze echt naar mij te luisteren. Zodra je haar haar gang laat gaan, blijft ze zo heet en verlies je meer de controle.

Je moet dus echt laten merken dat jij de baas bent en dat ze dus naar jou moet luisteren ;).
Nu moet ik zeggen dat ik zelf 1 oefenwedstrijd heb gedaan, en het was links en rechts en verder zitten blijven := ( Ze rende in volle galop de bak door, controle was er niet helemaal)

Zorg dan wel dat je op tijd voor de hindernis stopt, niet vlak er voor, om een weigerend paard te voorkomen. Je kunt om te beginnen een martingaal gebruiken, dan heb je vaak al ietsjes meer te zeggen zonder te storen. Je kunt gaat oefenen met twee balken, je legt de balken op een bepaald aantal meters van elkaar af, rij afwisselend 2,3,4 galop sprongen. Je zult merken dat zo'n, eigelijk heel simpele, oefening, heel moielijk kan zijn.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 23:18

Sientje schreef:
Begin rustig met drafbalkjes. Als je eenmaal een hindernisje neerzet, ga er dan niet achter elkaar overheen maar maak vanaf de lijn die op de hindernis afgaat een volte links of rechtsom tot ze rustiger is, neem dan het sprongetje een keer, maak weer een paar voltes etc. Zorg wel dat je dus bij elke volte recht voor de hindernis uitkomt, en dan weer afwendt. Stilzetten kun je ook proberen inderdaad, maar probeer dan wel een mooie, rustige overgang te maken, want vaak draait het uit op een hopeloze sleurpartij...

Edit: zie nu je tweede post, tussen de hindernissen door dus voltes rijden. Pas als je haar thuis onder controle kunt houden, een keertje mee op wedstrijd nemen.
Verder keek ik in je profiel en zie daar dat je beroep amazone is..?

Ja dat had ik er ooit eens ingezet. Gewoon voor de lol. Ben vanavond nog bezig met het opknappen van mijn profiel dus wordt allemaal zo snel mogelijk veranderd!!

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:22

Leg een balk voor de sprong, maar ook één op dezelfde afstand achter de sprong. Volgens mij is de afstand van een afzet 2 meter voor de sprong.
Veel in uitjes werk, waardoor het paard kort in het lichaam blijften geen onnodig tempo kan maken. Dit opbouwen, begin er met één met een balk ervoor en erachter en werk dit uit, als je zoveel materiaal tot je beschikking hebt tot een hele rij.
Dicht bij je paard blijven voor de sprong en het paard bij je houden als je naar een hindernis toedraaft doe dit dan in een rustig drafje, en doorzitten. Galoppeer je, dan in een kleine verzamelde galop. Zorg dat je paard goed aan de hulpen is, en als ze er egt vandoor schiet stil zetten, niet een volte inzetten!!
Als je paard toch een hoger tempo inzet net voor of na de sprong zet haar dan na de sprong netjes stil, als ze niet direct rustiger is eerst een paar passen achteruit. Niet te dicht op de hindernis opeens gaan trekken en remmen, dan kan je nog wel eens in een sprong terecht komen.
In het parcour ruime bochten rijden en zelf relaxt blijven. Als dit werkt, een beetje met je stem helpen. En ook als je niet helemaal netjes uitkomt netjes met de sprong meezitten.

Ook inderdaad kan een martingaaltje helpen.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 23:22

Bedankt voor de tip trouwens Sientje

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 23:24

Bedankt Sammie.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:55

levine schreef:
MieLo schreef:
Zelfde probleem hier.

Zorg dan wel dat je op tijd voor de hindernis stopt, niet vlak er voor, om een weigerend paard te voorkomen. Je kunt om te beginnen een martingaal gebruiken, dan heb je vaak al ietsjes meer te zeggen zonder te storen. Je kunt gaat oefenen met twee balken, je legt de balken op een bepaald aantal meters van elkaar af, rij afwisselend 2,3,4 galop sprongen. Je zult merken dat zo'n, eigelijk heel simpele, oefening, heel moielijk kan zijn.

daar inderdaad wel rekening meehouden ;) ook afwisselen dus met de lengte tussen stoppen en hindernis, maar ook gewoon laten springen.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 01:00

In-Uitjes werken erg goed en dan een beetje varieren met de afstanden dus kijken hoe kort ze kan en ook een keertje iets langer zetten. Balkjes voor en na de hindernissen en een misschien heb je de optie een beetje te "spelen" met het springen, keertje zonder zadel gaan springen, keertje achter een andere pony aan die niet zo hard gaat, eens in het bos een boomstammetje....Zo staat springen niet meer automatisch voor een raceparcour. Mijn pony deed het ook heel erg het racen maar hoe meer ik afwissel met verschillende sprongen, springen in het bos, zonder zadel rijden etc. Hoe fijner hij wordt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 01:20

Ciaraaa schreef:
Wat ik er ben vergeten bij te zetten is dat het met een hindernis geen probleem is, maar als er meerdere hindernissen staan, gaat ze volluit en dan is er geen stoppen meer aan.

Leer haar wachten, zet de hele bak vol lage(50cm) hindernissen maar spring er pas een als ze rustig is en ontspannen loopt. Rijd veel volte's tussen de hindernissen door en zo dat zij het idee krijgt dat je wilt gaan springen, dus een volte richting de hindernis maar dan zo dat je er toch voorlangs rijd. Dan rijd je er rustig eens op aan, blijft ze in normaal tempo dan mag ze springen en blijft ze daarna ook in normaal tempo dan kun je door naar de volgende hindernis enz.
Zodra je iets merkt van spanning of onder je weglopen rijd je voor de hindernis weg dus maakt je een volte of zet je haar stil, ookal is het 2 meter voor de hindernis. Lukt dat niet ga dan gewoon door ookal springt ze, zet haar zo snel mogelijk na de hindernis stil en laat haar een paar passen achterwaarts gaan. Oefen dit zo lang als nodig is, veel doen alsof je gaat springen en doe ook wachtoefeningen uit voorzorg; rijd op een hindernis aan in een rechte lijn, als ze normaal zo'n 5m voor de hindernis begint te trekken dan zet je haar stil 7 meter voor de hindernis, doe een paar passen achterwaarts en rijd rustig weg in een andere richting. Gaat dat goed dan probeer je door te rijden tot 6m, daarna tot 5m enz. Tot je uiteindelijk de totale controle hebt zodat ze in een rustig tempo op de hindernis af komt en je haar stak voor de balk stil kunt zetten zonder gedram.

Omdat de hindernissen laag zijn hoef je je niet zo druk te maken om je houding en rijstijl en kun je het eerst ook oefenen in draf als ze erg heet is. Let wel op dat je bepaalde dingen niet te lang blijft doen, zoals bv de laatst genoemde oefening, als zo'n heet paard daar niet compleet ontspannen onder is raken ze er op den duur erg gestressed van en kunnen ze juist nog heter worden. Let dus goed op dat je het niet te lang doet en haar niet teveel irriteert door bv te lang door te rijden. Het is beter om dit er eerst echt goed in te hebben voor je weer normaal gaat springen, de ene dag dit en de andere dag wel als een jachtluipaard door het parcours werkt niet, dan beter een tijdje niet of heel weinig springen.
Succes!

EvelienTje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:12

Mijn paard heeft het ook altijd als er een hindernis voor haar neus stond ging ze eerst steigeren en in rengalop op de hindenis af en dan sprong ze echt hoog er over heen, Nu is dat al veel beter ze is nu mooi rustig je moet het steeds opbouwen met haar praten en juist de teugels niet te strak dat deed ik dat ook wel maar dan word ze juist heet als je de teugels heel strak hebt ik heb toen wat losser gedaan en werd er ook rustig van goed oefenen ik krijg altijd 1x in de week clubles en mij instructrice heeft het mooi met mij opgebouwd ik weet niet eens echt meer hoe het gegaan is maar die van mij blijft gewoon heet maar goed gerust stellen en niet in een lange rechtlijn op de hindernis af zeg maar gewoon 1of2 meter schuin voor de hindernis langs en dan eroverheen dan heeft ze ook niet zo veel kans er zo hard er over heen te gaan en niet de hele tijd zeg maar achter kaar springen maar tussen door ook even dressuren dan weer even wat anders en dan ga je weer even springen dat was het geloof ik ik hoop dat je er wat aan hebt bij mij heeft het geholpen!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:19

Naast de dingen die hierboven staan heeft het bij mijn hete bliksem ook behoorlijk geholpen om gewoon tussendoor te stappen ... dus je springt 1 of 2 hindernissen of een lijntje van mijn part en daarna ga je gewoon stappen totdat ze rustig stappen wil of jij denkt dat je haar goed in de hand hebt, is een gevoelskwestie. Op zich dus een soort van wachtoefening, beslist niet in de wilde weg maar doorcrossen over de hindernissen heen, zet haar maar gewoon naar stap of halt en ga pas weer richting een hindernis als ze rustig is of iig goed bij je blijft. Doe van mijn part wat dressuuroefeningen tussendoor. Dat kost tijd en je springt dan de eerste paar keer niet zoveel hindernissen ... maar uiteindelijk is het het wel waard :)

Jackyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:42

Het paard wat ik rijd is ook onwijs heet met springen. Afgelope oktober ging het onwijs goed lekker relaxed en ontspannen. Ging het vandaag weer proberen, nou wat een bom niet te controleren. Moest er eerst ff in stap overheen als ze dat braaf deed uitbundig belonen. TOen in draf, als ze toch te hard ging na de sprong meteen stilzetten, en dat herhalen. Het ging uiteindelijk ook beter. Moest goed draaien voor de sprong, zodat k er niet recht op afkwam, aangezien ze dan helemaal tempo ging maken. Vanaf april, ga ik vaker springen met der, en gewoon rijden met hindernis zonder er zelf overheen te gaan. Geduld hebben is een schone zaak.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:57

MieLo schreef:
levine schreef:

daar inderdaad wel rekening meehouden ;) ook afwisselen dus met de lengte tussen stoppen en hindernis, maar ook gewoon laten springen.

Dat maakt niet uit hoor, een paard moet leren wachten, ook bij het springen. Laat je ze toch gaan dan leren ze dat als ze lang/hard genoeg trekken ze hun zin krijgen. Een paard weet ook het verschil tussen een appuyement en travers dus ook tussen springen en wachten. En als je paard consequent changeert als je de diagonaal op rijd, dan zet je hem ook een keer stil, wil hij dan de volgende keer ook niet meer changeren? Het is gewoon een kwestie van goed ruiterschap ;)

faridaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 00:42

Mijn verzorgpaard is ook altijd zo heet met springen, en ik ben zelf al niet zo'n springheld (een keer heel hard gevallen door een weigering....) dus ga deze tips ook zeker gebruiken! bedankt, zij weigerd gelukkig nooit maar gaat er overdreven hoog over heen.....en keihard er op af op het laatste moment erg versnellen, heel spannend!

lucy_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 08:52

misschien kan je je paard wel longeren dat ze al wat moeier is. het kan een teken zijn dat je paard springen heel erg leuk vind. doe gewoon een keer mee aan een oefen wedstrijd want het heet niets voor niets oefenwedstrijd. ga desnoods een keertje een laag pacour!

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:24

Goed losrijden, veel oefenen. Het is ook niet voor niets een oefenwedstrijd. Ga bijvoorbeeld tussen de hindernissen terug naar draf als ze ervandoor spurt in galop.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:35

hoe veel meter moeten de balken uit elkaar staan als je met een pony in galop erover heen wil dan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:47

Ligt aan de grootte van je pony, voor D/E's zo'n 2,5 a 3 meter, moet je even wat uitproberen of het lekker gaat.