Moeilijkheden met de galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TessaS

Moeilijkheden met de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 21:07

Hoi ! *D

Ik heb een verzorgpony, een 3.5 jarige haflinger merrie. Ze is verschrikkelijk lief, je kunt alles met haar doen en zo. Ze is heel makkelijk met de hoeven, ze bokt niet, ze rent niet, trapt niet enz. Ik heb daar wel geluk mee. Met rijden is ze ook braaf, Stap en Draf doet ze ook erg braaf. Ze heeft alleen niet zo goede conditie, ze hijgt heel snel. Maar wat mijn echte probleem is : Het aanspringen van de galop en het doorgaloperen. Ik ga dan mijn hakken laag doen, ik ga doorzitten, ik en ik geef dan been. Zij gaat dan 2 verschillende dingen doen. Of ze doet haar oren in de nek en gaat keihard draven tot dat je het opgeeft. Of ze doet haar oren in de nek en gaat ineens keihard op de rem. Ik vind het zo vervelend. Ik rijd met sporen omdat ze haast niet voelt als ik haar een schop geef. Ze doet er niks op! Ik heb gewoon stompte spoortjes. Als ik haar schop geef, doet ze net of ze het niet merkt, of ze gaat op de rem, of ze gaat keihard draven en dan op de rem. Ik krijg haar gewoon niet in galop, en elke keer wint ze . Ik kan niet zo blijven klungelen, want straks verpest ik haar of zo omdat ze nog zo jong is. Kan iemand mij alsjebliefd helpen ?

Groetjes Tessa. |(

Coot

Re: Moeilijkheden met de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:27

Wat zegt je instructrice ervan?
Hoe staat het met de rug?
Past het zadel goed?

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:35

Heeft ze ook moeilijkheden met de galop als je longeert of losgooit of galoppeert ze dan wel gewoon?

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:37

ik zou die spoortjes maar is afdoen! misschien dat ze daarom de oren plat in de nek legt en les zoeken!

Mijn paard had dit in het begin ook. Gewoon net zo hard gaan draven dat ze wel in galop moest. Naar 2x dat gedaan te hebben reageerde ze als je door ging zitten rustig draven binnenbeen achter de singel sprong ze al netjes aan!

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:39

Hoe gaat het in de draf, loopt ze dan lekker ontspannen naar beneden of met haar hoofd omhoog? En loopt ze al 'op haar eigen benen' of zoekt ze soms nog steun aan een hek of bakrand?
Ik heb met mijn paardje ook nog een beetje moeite met de galop (springt wel aan hoor maar is nog niet ontspannen en loopt niet fijn naar beneden. Nu ben ik eerst bezig om haar draf te versterken en ga ik aan de galop nog maar niet te veel preutsen behalve onder begeleiding van mijn instructrice. Ik merk dat het nu al beter gaat in galop (tijdens buitenritjes wanneer ik niet eens meer vraag dan voorwaarts), terwijl ik deze dus niet eens oefen. Wellicht kan het jou ook helpen om eerst in draf verder te trainen. Rijd je alleen in de bak of ook buiten? Vaak vinden jonge paarden het makkelijker om recht uit te gaan of hebben nog niet genoeg kracht om op een volte (bocht in bak) te galoperen.

Maarja het lijkt me toch het slimst om dit in een les te bespreken!

TessaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 21:40

Voor Inguhh, Met longeren gaat ze ook niet in galop. Losgooien doet ze het ook niet nee.

Oke, sporen afdoen? Maar k heb wel is me spore nafgedaan, maar dan gaat ze onder het rijden staken. :O

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:42

Heb je wel les?
Sporen zijn er niet op je paard vooruit te trappen maar om je hulpen te verfijnen..

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:42

Je schrijft: ze hijgt heel snel :?
Laat je paardje eerst nakijken, is ze niet dampig oid?
En als ze gezond is kun je conditie opbouwen, dan komt de galop vanzelf. ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:43

Alleerst zou ik les zoeken, iemand die je kan begeleiden. Want zo'n jonge pony rijden is niet niks!
In de tussentijd, spoortjes af, daar maak je dat slome alleen maar erger mee op den duur! Sporen zijn voor speciale oefeningen, en daar zijn jullie nog niet aan toe.
Kijk (zoals al gezegd is) of je aan de longe (met en zonder zadel) wel gewoon galopeerd.
Probeer haar meer voorwaarts te maken door overgangen te rijden.

En laat de galop maar even zitten, je hebt haar in draf en stap nog niet goed voor elkaar, dat moet eerst!

Overgang:
Actief draven, rustig terugnemen naar de stap, actief stappen, en dan geef je een kleine hulp (dus wat voor jou prettig is) om aan te draven. Geen reactie? Schop, nog geen reactie, tik.
(Geef je pony wel de tijd om aan te draven, niet direct gaan schoppen omdat je denk dat ze het toch niet doet. Als je dit vaak doet word ze vanzelf voorwaartser.)

Schijnovergang.
Héél langzaam gaan draven, alsof je wilt gaan stappen, maar dan toch weer (niet te hard, gewoon een normale hulp) been geven, en weer vlot en actief wegdraven.

Sucses samen!

TessaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 21:51

Okee, Spoortjes af, en de galop moet ik dan laten zitten. En dat ze heel snel hijgt, de dierenarts is al bij haar geweest, en die zei dat ze niks had. :O Ik zal dan eerst bezig gaan met Stap en Draf.

Stap en Draf doet ze verder wel braaf. Ze gaat wel nagevelijk terwijl ik eigenlijk niks doe, maar ze soms pakt ze wel het bit vast en gaat dan aan de teugels trekken en doet dan het hoofd naar voren.

Groetjes Tessa :)

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:53

Wat doe jij op het moment dat ze aan de teugels trekt?

En waarom geef je geen antwoord op de vraag of je les hebt?

TessaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 21:56

O dat was ik vergeten te zeggen, ik heb wel les, en ik heb wel paar keer met haar in de les gereden. Maar elke keer als k met haar in de les wil, geeft er weer iemand anders les:O Maar dan moet ik even overleggen dat zei les geeft die me goed kan helpen.

Als ze aan de teugels trekt, geef k haar been.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:05

Dat is lastig, maar ik denk dat je toch moet proberen dat je er lekker in de les ermee aan de gang kan. Ik neem toch aan dat iedereen die 'daar' les geeft dit goed doet:S? En anders zelf naar de 'goede instructrice' stappen met jou probleem. De stap en draf oefenen hoeft helemaal niet saai te zijn:)!

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:07

Oke, dan is het goed :) Goed dat je haar been geeft.
Ik hoop dat je gauw een vaste instructrice/teur krijgt. Goede begeleiding is nodig bij een jong paard :)

newtonstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:09

eerst zorgen dat het paard in draf aan been loop recht gericht is . wanneer het paard niet genoeg op het been reageert tikje bij met de zweep wanneer het paard loopt benen stil houden.
zo staat het in het knhs les boek .

dan de galop
in de eerste korte hoek van de rij baan aan springen.
ophouding buiten teugel doorzitten
binnen been op zingel (zodat je het binnen achter been onder de massa drijft buiten been iets achter de zingel binnen hand iets toe staan .

najaa idd gewoon les nemen bij een instructrice
gr lesley

TessaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 22:11

OKee, Ik zal ook zorgen dat ik goede hulp krijg.
Bedankt allemaal!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:38

Teskizaantje schreef:
Okee, Spoortjes af, en de galop moet ik dan laten zitten. En dat ze heel snel hijgt, de dierenarts is al bij haar geweest, en die zei dat ze niks had. :O Ik zal dan eerst bezig gaan met Stap en Draf.

Stap en Draf doet ze verder wel braaf. Ze gaat wel nagevelijk terwijl ik eigenlijk niks doe, maar ze soms pakt ze wel het bit vast en gaat dan aan de teugels trekken en doet dan het hoofd naar voren.

Groetjes Tessa :)

Nageven zou ik voorlopig ook laten zitten.
Eerst moet ze veel meer voorwaarts zijn. Als jij met je kuit knijpt, moet ze vanuit stap zo wegdraven. En dan ook vlot, en actief.
Als dat goed gaat kun je op de volte stelling en buiging vragen, en van daaruit zou je door moeten kunnen naar het nageven.

jennifer1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:10

Ik zou idd eerst eens kijken of je misschien les van iemand kunt krijgen!
En probeer een lekker te longeren en dan rustig aan opbouwen!
en met rijden alleen stap en draf midden draf en met lonegeren een galopje proberen.
SUcces er mee

vliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:58

Ik vind het toch vreemd dat je pony niet in galop wil tijdens het longeren.
Misschien toch nog eens een idee om je paard na te laten kijken door een ostheopaat of mocht je niet openstaan voor een ostheopaat een fysiotherapeut. Gebruikt je pony wel goed zijn achterhand? In ieder geval is het een goed idee om hulp te vragen van een instructrice. Maar ik vind het persoonlijk verstandig dat je de basis eerst goed krijgt. Dus vanaf de grond aan de longe de stap, draf en galop beheersen. Heb je de pony zelf beleerd of heeft een ander dit voor je gedaan? Want ik vind het wat merkwaardig dat je onder het zadel wilt gaan galopperen terwijl je pony dit nog niet eens kan zonder belasting op zijn rug aan de longe.
Zoek astjeblieft hulp. Heel veel succes met het verder beleren. En inderdaad die sporen hoor je op een andere manier te gebruiken. Wanneer een paard/pony niet luistert naar je benen kun je de hulp versterken met je zweepje (op gepaste wijze wel te verstaan). Met wild gedoe met de benen maak je je pony alleen maar ongevoelig. Ik schrik hier toch echt allemaal erg van. Je moet toch echt bij de basis zijn. Die is niet goed.

TessaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 17:53

Oke, ik zal het proberen allemaal . Iemand anders heeft haar ingereden. Ik zal meer met de longe gaan. Sporen afdoen en als ze niet wil een zweepje. Maar ik rijd ook met een zweepje. Daar doet ze ook niks op. Maar ik zal het allemaal proberen!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:52

Zorg eerst dat de basis in stap goed is. Rechtrichten, en zorgen dat ze voorwaarts is op het been. Echt helemaal góed stappen is nog niet zo makkelijk! :) Ik wil je eventueel ook wel een keertje meehelpen als ik tijd heb!

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:36

Je pony geeft heeel duidelijk aan dat ze het moeilijk vindt. Meestal gaan ze idioot doen met een reden.

Gabry had het in het begin dat ik haar ging rijden ook. Ze was echt al heel lang niet meer onder het zadel geweest en het leek wel alsof ik haar een aantal dingen opnieuw aan moest leren. (En dat noemt zich dan 20). Zo ook de galop, stilstaan of keihard draven was haar favoriete bezigheid.

Begin eerst eens met een klein stukje galopperen, want zoals je aangeeft heeft ze vrij weinig conditie. Het liefst op haar makkelijke kant om het voor haar makkelijker te maken. Als dat kleine stukje goed gaat, doe dat dan ook op haar andere hand. Bouw dit steeds verder uit totdat ze het gewoon vol kan houden zolang als jij dat wilt.

Eigenlijk moet je zo vaak mogelijk gaan rijden of haar longeren om haar conditie op te bouwen. Je kunt namelijk niet van haar verwachten dat als jij een paar keer per week even gaat rijden ze wel even gemakkelijk in de galop aanspringt. Misschien kan de eigenaar haar de andere dagen even longeren?

Joyce bied je al hulp aan, maar je mag mij ook altijd vragen! ;)

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:34

Je pony vindt het idd moeilijk. :)
Als je je benen/voeten kan stilhouden kan je voor het aanleren van die galop rustig even met sporen blijven rijden (om net die kleine extra hulp te kunnnen geven bij het aanspringen), maar dan moet je al een vrij gevorderde ruiter zijn...

Wanneer je wil aanspringen mag je je pony nooit vlug laten draven, dan vallen ze helemaal uit elkaar en is het aanspringen te moeilijk. Geef been maar laat hem niet versnellen, zoals een veer die je achteraan wat meer gaat aan duwen maar die je vooraan niet laat verlengen. Zo bouw je dus meer energie op in het lichaam. Wanneer je dan in een hoek komt geef je de galophulpen en sta je een beetje toe met je hand.
Begint je pony dan gewoon sneller te draven dan mag je dit niet toestaan. Neem hem terug naar die tragere draf en probeer opnieuw. Let wel op, die tragere draf mag geen slenterdrafje zijn. Je pony moet vóóruit willen op die moment.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:52

Afgelopen zondag heb ik meegeholpen met het rijden en dat ging zeer goed! Verschillende oefeningen met overgangen, zodat ze vlotter op het been wordt, en de galop laten we een tijdje achterwege tot de stap en draf perfect gaan! :)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:47

Teskizaantje schreef:
Hoi ! *D

Ik heb een verzorgpony, een 3.5 jarige haflinger merrie. Ze is verschrikkelijk lief, je kunt alles met haar doen en zo. Ze is heel makkelijk met de hoeven, ze bokt niet, ze rent niet, trapt niet enz. Ik heb daar wel geluk mee. Met rijden is ze ook braaf, Stap en Draf doet ze ook erg braaf. Ze heeft alleen niet zo goede conditie, ze hijgt heel snel. Maar wat mijn echte probleem is : Het aanspringen van de galop en het doorgaloperen. Ik ga dan mijn hakken laag doen, ik ga doorzitten, ik en ik geef dan been. Zij gaat dan 2 verschillende dingen doen. Of ze doet haar oren in de nek en gaat keihard draven tot dat je het opgeeft. Of ze doet haar oren in de nek en gaat ineens keihard op de rem. Ik vind het zo vervelend. Ik rijd met sporen omdat ze haast niet voelt als ik haar een schop geef. Ze doet er niks op! Ik heb gewoon stompte spoortjes. Als ik haar schop geef, doet ze net of ze het niet merkt, of ze gaat op de rem, of ze gaat keihard draven en dan op de rem. Ik krijg haar gewoon niet in galop, en elke keer wint ze . Ik kan niet zo blijven klungelen, want straks verpest ik haar of zo omdat ze nog zo jong is. Kan iemand mij alsjebliefd helpen ?

Groetjes Tessa. |(

uit je tekst, zeg je dat je paard t niet wilt. expres doet.
ze is 3,5jaar... misschien ooit over nagedacht dat ze de hulp niet kent? en niet goed bevestigd is?
ze probeert wat, want jij geeft hulp.. ze weet waarschijnlijk niet wat ze moet doen.. dus eigenlijk is ze heel lief, want ze probeert wel wat..
Dus, wat te doen? leer haar de hulp galop
Begin bijv eerst aan de longeerlijn, leer haar daar commando 'galop' aan..
als ze dat goed op je stem kan, ga je erop zitten.. je zegt galop, en geeft er een beenhulp bij.. als dit goed gaat, kan je stemhulp eraf gaan halen..
Beetje sneu voor die pony, pony doet t maar verkeerd, maar weet gewoon niet wat jij wilt..
Je kan niet verwachten dat er op een jonge pony de hulpen er al op zitten.. die moet je een paard leren..