Ik ben benieuwd of jullie mij evt. nog wat tips kunnen geven om mijn pony te leren om te wachten op de sprong.
Het probleem is: Zodra ik met hem ga springen wordt hij dol enthousiast en kan ik hem niet meer bij me houden. Dit is echter alleen tijdens het springen. Als hij een hindernis ziet staan, gaat hij vlak ervoor loeihard, en na de sprong is hij ook niet echt te houden.
Uit draf gaat het springen wel goed, maar een parcourtje in arbeidsgalop zit er niet in. Tijdens de lessen zijn we al hard aan het trainen, maar ik vind er gewoon nog niet genoeg vooruitgang in zitten, dus misschien dat jullie mij wat tips kunnen geven.
In de lessen proberen we hem te laten wachten door: Netjes in de galop aan te springen, het tempo behouden en als hij vlak voor de sprong ineens harder gaat hem op de volte zetten, dit net zolang totdat hij rustig blijft, hetzelfde als hij na de sprong hard gaat.. moet hij ook op de volte.
Het probleem is alleen, wanneer ik hem op de volte zet, snapt hij de bedoeling er niet helemaal meer van, en denkt hij alsof hij niet 'mag' galloperen, dus krijg ik hem bijna niet meer in de galop en word hij wat onzeker waar het niet beter door gaat.
Ik beloon hem wanneer hij het goed doet, en probeer hem niet echt te straffen wanneer hij het niet goed doet.. maar een andere oplossing zoeken> bijv. dus op de volte zetten.
Als ik hem in de galop wil houden op de volte blijft hij hard gaan, en doordat ik hem tegen houd valt hij terug in de draf, een tussenweg lijt er tot nu toe niet te zijn.
Met dressuuren hebben we hier totaal geen last van, met dressuur is hij helemaal goed voor elkaar. Het is echt alleen tijdens het springen.
Ik houdt hem altijd goed bij me, en tel voor de sprong maar hij vliegt gewoon wel onder me uit.
Het zou voor zowel hem als voor mij een stuk prettiger zijn als we wel een parcourtje in de arbeidsgalop konden rijden, dus alle tips zijn welkom

Medisch is hij ook helemaal in orde/zadel etc. ook dus daar ligt het niet aan.
Mvg.
succes