Galopeerd overkruisd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Galopeerd overkruisd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 19:24

Hallo,
Pas geleden kreeg ik te horen dat mijn paard overkruist galopeerd.
Ik weet ongeveer wat het inhoud maar wil kan het mij goed uitleggen en waar komt dit dan door?
Ik heb wel les maar daar zijn we meer met het rond en laag rijden bezig en het ontspannen lopen. (alleen draf en stap)
Wie kan mij meer vertellen?

Gr. Ash_

Coot

Re: Galopeerd overkruisd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:28

De pony waar ik op rijd doet het ook. Bij mij komt het omdat ik niet genoeg stelling vraag, misschien is dat bij jou ook het geval?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 19:38

Ik weet eerlijk gezegt niet of hij het dan niet doet omdat ik vorige keer gewoon aan het rond hobbelen was toen het werd gezegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:41

mijne deet het ook. Ik heb het opgelost door aantespringen in gallop en als hij overkruist ging gewoon door te gallopeeren en als hij na 1,5 2 rondes nog niet overwas gesprongen dan nam ik hem terug en galloopeerde op nieuw aan en dit zo verder. Verder wel goed belonen wanneer hij wel goed aanspringt (de goede gallop maakt dan niet uit dat komt later wel) verder ook een keer je zadel en je pony's rug na laten kijken. Zodat je zeker weet dat het niets medich is

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:44

Ga in de draf met stelling naar binnen rijden. Dus hoofd naar binnen maar lichaam op de hoefslag zodra je haar dan goed in de stelling hebt lopen maak je een volte ( maakt niet uit in welke gedeelte van de bak) en dan spring je aan. Dan springt ze denk ik wel goed aan .. Succes :D!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 19:47

Heb indd pas zadel en zijn rug na laten kijken (gehele lichaam na laten kijken) Alles was in orde.
Hij springt indd zelf weer goed aan maar springt soms weer overkruisd terug in de hoeken maar wisseld dan steeds weer opnieuw.

@ Girlymelis. Thanks voor de tip :D

Kan ik het ook duidelijk voelen? Want ik voel het niet altijd of hij nou goed zit. Iemand tips daarvoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:47

GirlyMelis schreef:
Ga in de draf met stelling naar binnen rijden. Dus hoofd naar binnen maar lichaam op de hoefslag zodra je haar dan goed in de stelling hebt lopen maak je een volte ( maakt niet uit in welke gedeelte van de bak) en dan spring je aan. Dan springt ze denk ik wel goed aan .. Succes :D!

zelfs dan sprong de mijne nog verkeerd aan... maar goed ik hoop dat het paardje van de ts iets makkelijker is als de mijne

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:48

Een goede galop zit wel lekker, bij overkruist totaal niet.
Dat voel je best wel :)
Maat probeer stelling naar binnen te rijden, en niet te gehaast draven, dan sptingt de mijne ook overkruist

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:49

Ash_ schreef:
Heb indd pas zadel en zijn rug na laten kijken (gehele lichaam na laten kijken) Alles was in orde.
Hij springt indd zelf weer goed aan maar springt soms weer overkruisd terug in de hoeken maar wisseld dan steeds weer opnieuw.

@ Girlymelis. Thanks voor de tip :D

Kan ik het ook duidelijk voelen? Want ik voel het niet altijd of hij nou goed zit. Iemand tips daarvoor?

een goede gallop voelt soepel en een overkruisde gallop voelt heel erg hobbelig. Dat is het groote verschil en zien word vrij lastig als je er zelf op zit

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:50

Ja je kan het voelen aan je heupen;
In de goede galop zal je binnenheup met elke pas het meest naar voren komen. In de foute galop draait je buitenheup juist wat naar voren.
Als je paard overkruist galloppeert, draai je heel erg overdreven.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 19:51

Jadat heb ik indd ook ontdekt dat hij het doet als hij vanuit een snelle draf over springt in galop. Dan voel ik het indd heel erg en zit ik met mijn lichaam ook een soort (ja hoe noem je dat) niet in balans of ongelijk.
Hij heeft het niet altijd voor mijn gevoel. Maar wil er zeker van zijn.
Is het erg/schadelijk als hij het te vaak doet?

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:32

Mijn paard heeft dit veel gedaan toen hij nog jonger was en ik begon met het inrijden. Hij was gewoon nog niet sterk genoeg om met ruiter in balans te galopperen. Heb het eerste jaar dus vooral buiten bergjes op moeten stappen en draven om hem sterker in zijn achterhand te maken. Hiermee lostte het problem zich vanzelf op!

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:39

Lespony doet dit ook. Meestal heb ik idd niet genoeg stelling en daarom doet ze dat. Altijd achter op de rechterhand zit ze fout. Links doet ze altijd goed met galopperen. Meestal na een rondje doorgalopperen springen ze zelf wel over, maar wat ook kan helpen is je buitenbeen iets naar achteren leggen. Wel steeds overnieuw proberen -> fout? Teruggaan. Gaat ze weer fout, teruggaan. Belonen als die het goed doet. En ook goed afsluiten. Na een tijdje galopperen en ze zit goed, even doorgalopperen, belonen, stoppen en vooral niet weer aangalopperen. (Oke goed, je mag wel weer opnieuw aangalopperen, als je maar goed afsluit)
Een goede galop is veel lekkerder om te zitten, overkruisd/verkeerd is heel erg hobbelig.