paard leren aan de kant gaan voor auto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karenenditty

paard leren aan de kant gaan voor auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 10:20

Volgens het boekje gaan we lekker met een bomproof tinker en mijn lieve nieuwe verzorgfries van 5 naar buiten. tot nu toe niets mis, friesje is net zadelmak en kan beetje wenden, halthouden en pasje achterwaarts. ga werken aan opzijwenden, maar nu op buitenrit omdat ze moet wennen aan alles. maar ze wil er naar toe en snapt niet dat auto`s dat niet zo leuk vinden. hoe los ik dat op. want de wil dan niet vooruit, en kruipt achter de teugel. been werkt niet zo dan. alleen belonen. maar hoe leer ik haar dan achter de tinker te lopen zonder naar de auto te gaan? vrachtwagen vind ze niet eng maar ze wil dan alleen met de tinker naast haar lopen.

Dus hoe pak ik dat aan in de b weg?

Lielle

Re: paard leren aan de kant gaan voor auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:32

thuis leren dat ze onvoorwaardelijk aan het been is!

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 10:33

ga ik aan werken. maar de bak is daar zo groot als een grote volte... welke grondoefeningen zou ik aan voor het been moeten oefenen? dus eerst op de grond en dan erop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:42

Kwestie van leren wijken voor druk. Zowel voor het been als voor voorwerpen. Dat kun je prima op de grond al oppakken met gerichte oefeningen (schouder- en heup omzetten), en als dat kwartje gevallen is dan onder het zadel overnemen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:45

heel veel overgangen en consequent zijn erin. BV met aandraven: eerst een kleine hulp geven, dan opbouwen naar een grotere, en als dat nog niet voldoende is een echt duidelijke hulp (kan met been, spoor of zweep zijn zijn) zodat hij iig draaft. Terug naar stap en weer met die kleine hulp beginnen. Pas tevreden zijn als hij op die kleine hulp heeft aangedraafd.
En verder ook op de grond heel consequent zijn en op jouw eerste vraag al reactie willen hebben.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:09

eu het is een schat van een paard maar zweep reageerd ze niet op. hophop zeggen heeft meer effect gek genoeg. en braaf, loop door is ook zoiets. de beenhulp zoals uitgelegd ga ik vanmiddag weer dan mee aan de slag.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:21

dan kun je dat gebruiken om te zorgen dat ze aandraaft, maar het principe blijft gelijk. Ze moeten op een kleine beenhulp aandraven (of galopperen of wat dan ook), dan zijn ze pas aan je been.
En ook zorgen dat ze aan de hand voorwaarts is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:38

Zoals " Sonja " hier al aanhaalde, schouder en heup onder controle zien te krijgen, dit wil zeggen ze ook los van de rest van het lichaam kunnen bewegen.
Onder het zadel is dit dan ( schouder voor ) en ( travers ) die travers das de achterhand iets naar binnnen brengen tijdens het stappen/draven.....
Het gewone wijken voor het been is natuurlijk ook een heel goede oefening, en als al deze dressuuroefeningen, bij jou thuis goed lukken, ze dan ook buiten gaan uitproberen, dit verhoogt zeker heel erg de veiligheid, zowel voor jou als voor het paard.
Je paard zal dan ook veel beter bestuurbaar worden.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 11:55

heb het gister gedaan aan de lange lijn ernaast in de bak(zoals hier werd aanbevolen en het werkt)
daarna erop met de tinker in de buurt. Naar rechts gaat het makkelijker als naar link, gelukkig rijden auto`s aan links als je ingehaald word. verder leert ze nu ook ontspannen, maar ik ga me inschrijven voor de manegelessen.

de travers is nog hoog gegrepen. eerst respect voor het been en ophouden met stijgeren....
maar de eerste aanzet voor wijken is er, ze doet alleen of ze stil moet staan... dus ga ik het iets rustiger aanpakken omdat ze te snel leert. stilstaan en been en ontspannen, wending om voorhand is denk ik een goed begin? Ze is ook voor de verkoop dus ja?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:00

Zorg eerst gewoon dat ze de basis kent voor je uberhaupt naar buiten gaat..
ik vind dit linke koek...wat als er wél iets gebeurt.. je zegt zelf dat je niets te zeggen hebt... want ze wil niet luisteren..

In de bak ermee, longeren, rijden, de basis erin! dus voorwaarts voor het been, rustiger voor de zit + evt hand. opzij gaan voor druk! en leer haar maar eens dat de zweep betekend : voorwaarts. (longeren)
en dán pas aan nieuwe dingen beginnen... je leert haar nu álles door elkaar...

Buitenrijden, voorwaarts zijn, lange lijnen, wijken voor druk naast haar, wijken voor druk óp haar...wending om de voorhand...

En hoelang is deze zadelmak?

Heel goed dat je les gaat nemen! :)
Succes ermee, en mijn tip is dus eigenlijk: Doe rustiger aan,en weer duidelijker :)

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 12:10

ze is verkocht al b dressuur, maar ze is een maand onder het zadel?
idd rustiger aan dat doe ik dan ook. ze moet nu ook beginnen met leren dat ik herhaal wat ik aan haar vraag. en ze mag altijd lekker rollen en spelen met een ander na het rijden.
zweep vind ze raar. werkt niet. maar als ik op mijn laars sla ermee is ze wel onder de indruk. wil haar ook leren dat zweep betekend dat ze niet bang moet zijn, maar wel door moet lopen. dus been en zweep samen na alleen been.
dat is toch wel goed?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:15

Ik zal zowiezo oefenen met de berm ingaan zowel links als rechts van de weg en elke oprit die je tegenkomt op gaan. Zo kun je zonder tijdsdruk (namelijk de drukkende/aankomen rijdende auto) het paard leren dat het niet eng is om van de weg af te gaan.