Is teugelkreupelen oplossen met grondwerk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chocotof

Is teugelkreupelen oplossen met grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 21:04

Sinds 2 weken heb ik een nieuwe pony erbij.
Ze is een c pony van 14 jaar en ongeveer 10 jaar manegepony geweest.
Je begrijpt dat er van alles op haar rug gezeten heeft en gezien haar stokmaat
niet de meest kundige ruiters.

De pony loopt zo nu en dan dus teugelkreupel. Wanneer ik erop zit
en haar rechtricht en van de teugels afblijf is het na een tijdje echt
een stuk minder of zelfs helemaal weg.

Nu is deze pony gekocht voor een 9jarig ruitertje die uiteraard nog niet veel
kaas gegeten heeft van rechtrichten ben ik benieuwd of dit probleem ook met
grondwerk op te lossen is en hoe dan?

Ik ben namelijk bang dat er druk op het bit komt waardoor ze weer gaat kreupelen.

Los of in de wei loopt de pony helemaal zuiver. Wel zet ze zowel haar linker als rechter achterbeen
schuin onder de massa. Ik weet niet of dit in verband hangt samen, daar kon niemand mij in mijn
topic daarover antwoord geven.

Alicia2u

Re: Is teugelkreupelen oplossen met grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:45

Je kunt een paard prima rechtrichten aan de hand. verdiep je eens in de klassieke rijkunst, daar doen ze ook veel aan de hand. Op de website www.paardenbegrijpen.nl vind je heel veel informatie hierover, en over de natuurlijke scheefheid van het paard en de bijbehorende symptomen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 23:44

Ja ik ga met Alicia mee.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 09:18

Ik ben op de hoogte van de klassieke rijkunst.
Het probleem is alleen dat ze weer gaat kreupelen zodra ook maar iets van druk op het bit komt. En ik ben benieuwd of iemand daar een oplossing voor heeft.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:23

Ik zou het proberen rijtechnisch op te lossen. Met goede begeleiding erbij.

Teugelkreupel komt door de ruiter, en is vaak door een goede ruiter best makkelijk er weer uit te krijgen.
Leer de pony weer op eigen benen lopen en goed in balans.

Zorg dat je een zacht werkend bit gebruikt, en zelf een zachte, goed meegaande hand hebt, anders word het nog een hele klus.

En nogmaals, vraag goede begeleiding erbij.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 09:27

Het komt beslist door de ruiters. Ze heeft veel beginnende, scheefzittende kleine kinderen op haar rug gehad.

Pony heeft ook absoluut geen impuls maar dit word al steeds beter. Op het moment laat ik haar ruitertje alleen op de binnen hoefslag rijden en veel figuren rijden. Ook gaan we 1 keer per week naar buiten om rechte stukken te rijden zonder te kunnen bakrand-kleven.

Ik ga even brainstormen om het hele rechtrichten en scheefheid verhaal in jip en janneke taal om te zetten en dan toch maar het ruitertje aan het werk zet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:35

Een manegepony zet in de loop der jaren de rug gewoon vast om het gehobbel maar niet meer te voelen.

Ik zou in elk geval als ik zo'n lesklantje had, zelf regelmatig op de pony springen en adviseren om eens per week te gaan longeren met een bijzet, zodat de pony zonder ruiter even lekker over de rug kan komen.

Impuls is ook moeilijk te verkrijgen voor kleine ruitertjes, door deze pony zelf wat aan te scherpen aan het been, kan de ruiter dit naderhand zelf ook beter aanleren.

Ik sprong met zo'n combinaties de eerste 10 minuten altijd zelf even op de pony, ff voor elkaar rijden en dan konden ze het vaak zo overpakken, zo krijgen ze meer feeling, want zelf komen ze er nog niet makkelijk,en gaan jonge ruiters vaak plukken en zagen om het voor elkaar te krijgen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:36

Ik richt mijn paard recht aan de hand met een academisch kaptoom. Daarbij komt er geen druk in de mond, maar op de neus. Zo kun je toch het paard rechtrichten, zonder dat je in eerste instantie in de mond zit.

Buiten hobbelen zonder bakrand hoeft geen positif effect te hebben op de rechtgerichtheid van het paard; als er op buitenrit niet actief wordt rechtgericht, zal het paard ook niet mee rop eigen benen gaan lopen. Ook rijden op de binnenhoefslag heeft vrij weinig met rechtrichten te maken.

Wat er gedaan moet worden is de voorhand recht voor de achterhand plaatsen, de achterbenen even sterk maken en het gewicht verdelen over alle vier de benen. Dit doe je door voltes te rijden met de juiste buiging, schouderbinnenwaarts en travers. Om die buigingen correct te rijden is waarschijnlijk te hoog gegrepen voor een 9-jarige.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:36

Wat ik zou doen?
Teugels los, benen er aan en gaan! Veel voltes rijden, openen en sluiten. Probeer haar maar nageeflijk te rijden, zoals het eigenlijk zou moeten! Laat haar goed op eigen benen lopen, teugels heb je dan in principe helemaal niet meer bij nodig!

Dan langzaam met een zachte hand weer oppakken. Probeer het zachtste bitje er in te doen wat je kan vinden en bouw steeds een beetje op met het in de mond zitten. Eerst gewoon zachtjes contact, dan langzaam een keertje iets meer vragen en kijken hoe ze daar op reageerd. Zo'n paardje heeft tijd nodig om weer vertrouwen te krijgen in de ruiterhand.

Wat ook nog wel eens wil helpen is een hoofdstel waar je een extra stel teugels aan de neusriem kan doen, waar je de eerste tijd mee rijd. Het is dan niet te hopen dat het paard druk met kreupel lopen is gaan associëren, dan moet je echt bij 0 af aan beginnen.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:42

Is het een heel raar idee om misschien een tijdje bitloos te gaan rijden? Onder voorbehoud dat de pony braaf is en ook hierop reageert ( iets wat je zelf uit kunt proberen... )

weet niet of het de oplossing is maar een suggestie.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:58

Kun je met een dubbele longe overweg? Dan zou dat een idee kunnen zijn, daarmee kun je een dier ook rechtrichten en goed laten zien wat je bedoeld aan het ruitertje. Met een beetje geduld is dit ook goed te leren aan een kind.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:51

Mijne is het ook tijdelijk geweest, maar rij nu iets anders en is helemaal over! Handen stil en zelf correct zitten! Niet overvallen met oefeningen (ineens een volte doen maar alles subtiel over laten gaan) en toen was hetbij mij over

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:54

Ben het eens met Shattered en crossmonster!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:50

Is het gebit van de pony al een keertje nagekeken? Ik ken een pony die teugelkreupel werd door een wolfstandje.