Loeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

Loeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 15:46

Hallo bokkers,

Even een vraagje aan jullie. Ik rijd een pony bij, die in de (binnen)bak, nogal kijkerig is. Als het weer iets beter weer is, hoop
ik weer snel in de buitenbak te kunnen rijden. Ik rijd haar ongeveer 4 á 5 dagen per week, en ze doet dit gewoon bijna standaard elke dag. Ook op de zelfde plekken in de bak en achterin. Ik negeer dit, en rijd gewoon door, ik doe of ik gek ben. Verder probeer ik haar lekker bezig te houden, dmv veel tempowisselingen, voltes/slangevoltes rijden etc, ook gewoon langs de 'enge' plekken. Toch blijft ze dit eigenlijk doen, ook nog na bijvoorbeeld een halfuur rijden.

Hebben jullie nog tips? :)

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:56

Hoi,
Heb ook een een pony die wel eens ineens iets engs ziet. Dan gaat ze er ook echt niet langs of heel moeilijk, wat ik dan ook doe. Ik heb bij haar uitgevonden dat ik naar de plek ga, waar ze steeds schrikt of kijkerig is. Steeds een stap dichterbij totdat ze gesnuffeld en gekeken heeft dat er niets engs is. Zodra ik weer weg rijdt, heb ik er verder ook geen problemen meer mee. Dit doe ik altijd als ze iets "eng" vind. Eerst langzaam er naar toe, laten kijken en ruiken en zodra de aandacht ergens anders naar gaat, weg rijden en op nieuw er langs rijden. Hou er verder wel lol in...helpt vaak ook, en je bent dan ontspannender :P .

barbar

Re: Loeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:59

ik laat mijn paard ook altijd even kijken dat er niks engs is, als ik me er niks van aan zou trekken en er steeds voorbij zou rijden dan word het vaak bij mijn paad alleen maar erger.

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:54

Hoihoi :)
Ik rij ook op zo'n spook die elke dag op dezelfde plek in dezelfde bak 'bang' is.
Wat vaak helpt, is hem in te laten buigen naar binnen. Gewoon op sb zetten, heeft ie ook niks te kijken!
Succes!

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:21

Hey Manon, ik laat Ramona altijd even kijken en dan heeft ze het zo gezien want dan stapt ze al weer veder. Veder word ik wel eens boos (zoals ik altijd word als ze is stouts doet) en dan weet ze ook wel van goh dat moet ik niet doen, hij moet gewoon even weten dat jij de baas bent denk ik?

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:29

Mijn bijrijdpaardje was laatst plots ook zo kijkerig, schrok al van zichzelf in de spiegel .. Wat bij ons goed hielp was flink aan het werk zetten en uiteindelijk "die enge hoek" ook gewoon doorgereden :-) Suc6

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:33

probeer hem eens in het schoudervoor/schouderbinnenwaarts te rijden als ie weer loopt te "kijken"
Dan heeft ie niks om naar te kijken maar moet wel op jou letten.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 16:16

Bedankt alvast voor de tips allemaal, ik ga er vanavond eens mee aan de slag :j .

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:20

zoals meerdere al zeggen,aan het werk zetten! zodat je paard helemaal geen tijd heeft om te schrikken.
meestal gebruiken ze dit juist om onder het werk uit te komen.
wat je wel vaak ziet als je ze aan het werk gaat zetten(wat ze natuurlijk helemaal niet leuk vinden),dat je paard dan soms nog wat heftiger kan gaan reageren.maar gewoon doorzetten,das een fase.! gewoon lkkr aan het werk zetten,veeeel tempowisselingen

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 16:22

pauline1 schreef:
zoals meerdere al zeggen,aan het werk zetten! zodat je paard helemaal geen tijd heeft om te schrikken.
wat je wel vaak ziet als je ze aan het werk gaat zetten(wat ze natuurlijk helemaal niet leuk vinden),dat je paard dan soms nog wat heftiger kan gaan reageren.maar gewoon doorzetten,das een fase.! gewoon lkkr aan het werk zetten,veeeel tempowisselingen

Vooral dit is erg herkenbaar inderdaad! Ik negeer het gedrag en ga lekker met haar aan het werk. Maar hoe fanatieker ik begin te rijden, hoe
kijkeriger zij wordt! Maargoed, waarschijnlijk moet ik haar er daar even doorheen zien te rijden :) .

NanceMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:36

Probeer er zelf niet teveel bij na te denken, ik weet hoe moeilijk dit is, maar ze voelen eht aan als jij op bepaalde punten ook aarzelend rijdt. Veel figuren rijden (slangenvoltes, achtjes) en omstellen en tempowisselingen rijden.
Veel succes!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:26

pauline1 schreef:

als ik gewoon door zou zetten dan heb ik een uur een bom onder me, terwijl dat als ik hem even laat kijken dan is het over en kan ik hem echt goed aan het werk zetten.
er is dus niet EEN standaard oplossing en moet je dus even aanvoelen wat bij jou paard het beste werkt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:37

Het is vaak een soort van uitproberen. Zeker als het paard de omgeving kent en dan toch nog schrikt van iets wat er vaak al maanden ligt of staat.
Toevallig mijn oude merrie deze week weer eens gereden. Niets aan de hand een 1/2 uur lang, tot het mevrouw een beetje te veel werd of ze gewoon geen zin meer had en vanuit het niets de lichtmast die op de grond lag heeel erg eng vond.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 12:00

Hier even een update. Dinsdagavond heb ik er 20 min. opgezeten, waarna er een ander meisje opging, dat toch wel goed kan rijden. Dit ging
bijna de hele les goed, alleen op het einde gaf ze 3 flinke bokken, waardoor het meisje eraf viel.
Woensdag ben ik er dus weer opgestapt en het was een drama. Ze wilde niet eens tot de helft van de bak, liep 10 meter langs de hoefslag,
want dichterbij was 'eng'. Ze was gewoon erg lastig te rijden. Toen heb ik de manege-eigenaar om hulp geroepen, en hij heeft me woensdag
en gisteren geholpen met rijden. Ik moet zeggen: het rijden is er erg van opgeknapt! :)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:45

Harder laten werken ;)
Veel figuren rijden enzo werkt bij mijn paard wel in iedergeval, die is in staat om stil te gaan staan of ze nek te verdraaie om na het "enge" punt te kijken. Gewoon goed bezig blijven zodat ie geen tijd heb om na te denken of tijd heef om te kijken naar iets.