Wat te doen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 16:20

Sinds heel kort mag ik gebruik maken van de buitenbak van de buren, normaal reed ik lekker buiten met mijn fjord Lindia.

Nu vroeg ik mij af, ik rijd nog niet zo lang en het echte rijden nou ja op de manege (helaas niet super veel geleerd) ik kan en ga hier ook les krijgen maar op de dagen dat ik geen les heb wil ik ook dingen leren en uiteraard doen.

Wat is de basis waar je het beste mee kunt beginnen?

Anoniem

Re: Wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:21

ehh toch les nemen... dit kun je niet zo even van het forum afhalen...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 16:25

ik krijg ook les :D maar ik bedoel de dagen waarop ik geen les heb ik dus wel wil rijden welke oefeningen je dan kunt doen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:18

Als je goed les krijgt heb je genoeg "huiswerk" om de rest van de week zelf mee aan de slag te gaan.
Doorborduren op hetgeen je in je les mee bezig bent dus.

Je geeft zelf aan dat je niet veel geleerd hebt op de manege. Dan neem ik, heel brutaal, aan dat je nog niet zover bent dat jij zelf nieuwe dingen kunt leren (aan je paard).
Dus, geen andere oefeningen (die je zelf niet goed beheerst) gaan doen dan je in je les doet. Op een gegeven moment heb je, als je wat verder bent met je privelessen, waarschijnlijk voldoende ervaring om zelf wat meer oefeningen te doen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 11:24

Simmie je hebt gelijk, dan wacht ik gewoon eerst af tot volgende week wanneer ik weer eens een echte rijles krijg na jaaaren :D

Buitenrijden valt me toch een heel stuk gemakkelijker dan in een bak te rijden, bovendien moet mijn merrie dr conditie opbouwen gezien ze geen bak gewend is

Heel erg bedankt!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:57

Verstandig SecretLin.
Enne, graag gedaan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:30

In een manègeles is het de bedoeling dat de mensen een uurtje bezig gehouden worden, meer niet.
In een echte privéles, is de eerste les meestal een verkennend gebeuren, daarna een steeds verder opbouwend gebeuren.
Telkens zal de lesgever , opgeven waar je dan heel de week verder op moet gaan oefenen, en zo zal er steeds verder opgebouwd worden, als het goed zit toch.
Iedere lesgever heeft een iets andere benadering, en heeft iets andere prioriteiten.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:34

aeolusnr1 schreef:
In een manègeles is het de bedoeling dat de mensen een uurtje bezig gehouden worden, meer niet.

Oei, dit is een opmerking die vast door velen niet gewaardeerd zal worden. Niet door manegeruiters, maar ook niet door instructeurs op de maneges. Gelukkig heb ik als manegeruiter een andere ervaring. Wij worden echt niet alleen maar bezig gehouden hoor. Ook voor manegeruiters zit er een opbouw in wat er geleerd moet worden en aangezien het niveau van de ruiters verschilt is dit voor elke ruiter anders. Ondanks dat we in een groep rijden krijgen we toch individueel les. Aan de één worden andere dingen geleerd en eisen gesteld dan aan de ander. Zo leert iedereen steeds wat bij. Natuurlijk gaat dit niet zo snel als dat je elke dag zo rijden en krijg je geen 'huiswerk' om te oefenen, maar om nou te zeggen dat je alleen maar bezig gehouden wordt gaat me wel wat ver.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 23:40

Inderdaat en ik bedoelde het ook niet negatief hoor.
En ik zei het mssn inderdaat een beetje te overdreven, maar echt goed leren rijden is in de gewone groepslesjes in een manege zeker niet het doel, niet van de lesnemers en dus ook niet van de lesgevers.
En er zullen zeker ook andere maneges bestaan maar gemiddeld is dat zeker zo.
Op zich is er ook niet echt iets mis mee, niet iedereen wil echt verder geraken dan een heel erg basis niveau.
Iemand die af en toe eens gaat fietsen, is daarom nog geen wielerfanaat die ook echt gaat trainen.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:27

Hm, ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb zelf ook regelmatig een privéles, net als een paar anderen in mijn groepje. Toch merk ik aan mijn instructrice dat ze ook diegene die dat niet doen, echt vooruithelpt op hun eigen niveau als ze maar laten zien dat ze het willen. En over een gemiddelde kan ik niet spreken, ik heb maar op twee maneges gereden. Hihi, maar het fietsverhaal maakt een hoop duidelijk.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:35

leuk dat je les gaat rijden.. er is altijd wat, wat beter kan.

als ik jou was zou ik eerst lekker buiten rijden zolang je nog geen leshebt. ga tijdens de ritten een goed nadenken wat je echt wilt.

wil je super netjes op je paard kunnen zitten, wil je z dressuur rijden of heb je wedstrijd ambities.. wilje gaan springen zeg het maar.

dan kun je bij je eerste les je instructrice vertellen wat je graag wil. dan kan ze daar samen met jou naar toe werken. aan het eind van de les vragen wat je die week nog moet oefenen..

vele pleizer

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 23:02

Jolsje bij mij is er heel veel wat beter kan haha had vorige week gewoon ff gereden in de bak maar merkte al dat tijdens het draven mijn merrie hele korte felle bochten nam haha ik moet gewoon bij de basis dus helemaal opnieuw beginnen. buitenrijden met haar gaat me prima af maar wil in de bak ook het een en ander leren gewoon voormezelf en voor haar en ik hoop dat ze zo een betere conditie kan krijgen. ik heb eigenlijk geen ambities heb dr gekocht om lekker recreatief buiten te rijden maar in de winter is ze vrij pittig en kan ik nu dus mooi dingen in de bak oefenen..

Heel erg bedankt!