Iemand ervaring met ROLEX afstamming qua rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vero83

Iemand ervaring met ROLEX afstamming qua rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 08:49

Ik rij nu een 5 jarige ruin rolex x Jazz 1.72 en redelijk stevig gebouwd. Hij is een 2 maand onder het zadel en het vorige meisje dat ermee reed heeft zelfs een parcourtje ermee gesprongen (laag natuurlijk).

Hieronder mijn verhaal ;) ; maar nu heb ik gehoord dat het wel eens typisch ROLEX afstamming kan zijn en er miss helemaal niks aan te doen is. :(:) In mijn ander topic had een meisje ook zo een paard van rolex die bakwerk echt niks vond en daarom verkocht heeft... Kan zoiets echt zijn? dat een paard het niks vind en dat hij het nooit leuk zal vinden?
Heeft nog iemand een rolex afstamming? die wel gewoon loopt?

Als ik thuis rij valt het mee maar is hij ook al niet naar voor te rijden, maar vanaf we ergens gaan rijden wilt hij echt niet lopen als hij draaft kun je langs hem wandelen zo traag. en je moet enorm veel moeite doen om hem in draf te krijgen.
Vanaf vorige week rij ik met kleine sporen maar wat je ook doet ermee het doet hem niks 1meter is hij wakker dan is het gedaan.
Nu in de les ook zit de lesgeefster gewoon te lachen zo traag loopt hij en liefst staat hij in het midden van de bak te maffen. De galop is helemaal een ramp want met benen reageerd hij ook niet en met de zweep mag je ook doen wat je wilt dat doet hem echt niks, je mag slaan zoveel je wilt (doe ik niet omdat het gewoon geen zin heeft)
Ik zit met de zweep langs hem te zwaaien zodat hij toch iets reageerd en met heeeel veel moeite gaat hij in galop, MAAR wat is ons opgevallen hij trekt zijn poep in en steekt de staart tussen de benen in galop en kijkt heel bang...
(waarschijnlijk omdat ik gek zit te doen met benen en zweep)
maar doe ik dit niet dan draaft hij gewoon terug, en in galop heb ik de teugels gewoon vast om te sturen dus niet naar onder of dergelijke. Ook is zijn galop enorm groot 3 passen en hij is achter, en in de draai moet ik weer alle moeite doen om hem erin te houden en toch doet hij drafpasje ertussen.

Maar na de galop is hij totaal gespannen en wilt niet meer naar onder door zijn rug en je krijgt hem dan in geen 10 jaar meer in de draf veel erger dan ervoor 2 passen en dan weer stappen wat je ook doet hij gaat niet in de draf.
het is gewoon zielig je ziet aan zijn ogen dat hij er de balle van snapt.
En met buitenwandelen is hij degene die overal doorgaat dus schrik denk ik niet dat het echt is, hij reageerd ook goed op de stem als ik zeg 'goed zo jongen' gaan oortjes fijn naar voren.

Anoniem

Re: Iemand ervaring met ROLEX afstamming qua rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:17

Dergelijke dingen hebben echt helemaal niets met afstamming te maken. Wel met gezond zijn, goed opgevoed worden, en rijtechnisch op orde zijn.

Sjoiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:10

Helemaal mee eens! Dit ligt niet aan de afstamming. Dit is typisch een geval van een paard die er niets van snapt en een rijtechniek die volgens mij niet helemaal in orde is. Probeer iemand te vinden die echt verstand en ervaring heeft met dit soort problemen en probeer samen met diegene dit op te lossen, zodat jullie samen weer vrolijk verder kunnen. Succes! ;) (ik ga er wel vanuit dat hij helemaal gezond is. Twijfel je? Laat hem dan eens goed nakijken door een dierenarts)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:20

Ik ben dat meisje die der paard verkocht heeft naar bos en strand (om het zo maar te zeggen)
Toevallig een Rolex merrie.
Ik ben naar prof. stal geweest met mijn merrie omdat het rijden niet ging in de bak. (na 3 maanden nog geen goede basis erin)
Ze was niet voor het been te krijgen, snel protest en als ze afgeleid was zakte ze in tempo terug. (ze sloot zich dan heel erg af en blokkeerde)
Leek alsof ze niet te motiveren was.

Er is duidelijk geworden dat "mijn" merrie een extreem flegmatiek karakter heeft en geestelijk het baktrainen niet kan verwerken.
Reflexen waren te traag en is een enorme dromer.
Buitenuit is ze lekker vlot en attent en vindt het erg leuk een buitenrit te doen.
Aangezien ik haar dat niet kon bieden en haar geen plezier deed met bakwerken heb ik der verkocht naar een dame die omringd is door bossen en strand op korte afstand.

Succes met je paardje, zoals ik eerder zei goede begeleiding zoeken en va voren afaan beginnen.
Laat iemand em lichamelijk goed nakijken en kijken of zijn zadel etc goed past.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:24

homeapaat laten komen? werkt ook wel eens zeer goed? maar eerst alles nakijken, tanden, rug, ogen, zadel, maat van je bit etc.
en belonen als je paardje wel doorloopt.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 11:09

Ans schreef:
Ik ben dat meisje die der paard verkocht heeft naar bos en strand (om het zo maar te zeggen)
Toevallig een Rolex merrie.
Ik ben naar prof. stal geweest met mijn merrie omdat het rijden niet ging in de bak. (na 3 maanden nog geen goede basis erin)
Ze was niet voor het been te krijgen, snel protest en als ze afgeleid was zakte ze in tempo terug. (ze sloot zich dan heel erg af en blokkeerde)
Leek alsof ze niet te motiveren was.

Er is duidelijk geworden dat "mijn" merrie een extreem flegmatiek karakter heeft en geestelijk het baktrainen niet kan verwerken.
Reflexen waren te traag en is een enorme dromer.
Buitenuit is ze lekker vlot en attent en vindt het erg leuk een buitenrit te doen.
Aangezien ik haar dat niet kon bieden en haar geen plezier deed met bakwerken heb ik der verkocht naar een dame die omringd is door bossen en strand op korte afstand.

Succes met je paardje, zoals ik eerder zei goede begeleiding zoeken en va voren afaan beginnen.
Laat iemand em lichamelijk goed nakijken en kijken of zijn zadel etc goed past.

ja dat is het straffe he, u uitleg van u merrie en haar doen kan ik deze ruin helemaal in terug vinden. Ook niet aan been te krijgen, dromen, slapen, alle zelfde symtomen he.
daarom ligt het miss in zijn aard (afstamming) dat hij zo doet...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:53

Streken kunnen in de familie zitten. Maar door veel afwisseling dus niet alleen in de bak rijden en ook keeer springen/longeren/buiten rijden kun je het leuk maken. Qua karakter zijn er wel trekjes erfelijk. Jazz is bv ook niet zo'n schatje...

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 08:37

coen_vh schreef:
Streken kunnen in de familie zitten. Maar door veel afwisseling dus niet alleen in de bak rijden en ook keeer springen/longeren/buiten rijden kun je het leuk maken. Qua karakter zijn er wel trekjes erfelijk. Jazz is bv ook niet zo'n schatje...

Neen Jazz is er bekend voor, en daar heeft hij nu helemaal niks van weg. dit paard is echt een doetje, de les gisteren was dus een half ramp. eerste 15 min goed daarna niks meer waarschijnlijk ook te zware bak binnen en te weinig conditie

wat ons opviel is dat hij soms zijn ogen volledig naar achter rolt maar volledig weg... Dit is niet normaal dnek ik. Ook na het rijden dat hij heel afwezig met schokken kijkt in zijn ogen en precies niks ziet rond hem voor te lachen hadden ze de deken op zijn hoofd gelegd en hij blijft gewoon staan zonder iets te zien tot dat we ze zelf eraf gehaald hebben.
En dat voor een paard van 5jaar dat 3 maanden zadelmak is...;

ma donderdag komt een osteopaat kijken naar hem... hopelijk vind hij iets zou toch goed zijn.
Hij krijgt nu vitamine E bij en sportbrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:05

Is het niet een idee om eens even een bloedje te laten trekken? Klinkt alsof hij iets tekort komt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:10

Is hij niet gewoon slecht ziend dan?
Ik zou hoe dan ook een goede DA naar zijn problemen laten kijken.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:13

Laat dit paard eerst eens goed (klinisch) checken (ook oa bloedmonster en homeopaath inschakelen)
Mocht hier niks uitkomen zou ik een goed adres zoeken als recreatiepaard

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 10:38

Hij heeft 1 maand geleden een bloedonderzoek gehad, perfect inorde, behalve vitamine E te kort.
maar dat word nu bijgegeven. Hij krijgt ook een vitamine kuur extra en sportbrokken.

Donderdag komt een osteopaat naar hem kijken.
als we gaan wandelen ziet hij toch alles, wel heb ik de indruk als het kort in de buurt komt zoals een fietser.

Maar dit was een verschrikkelijk duur veulen en ze gaan hem niet zoma opgeven als recreatie hij kan verschrikkelijk goed lopen en hij is super in omgang. Moest het zo zijn blijft hij lekker op de wei tot die oud word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:40

Is het allemaal niet een beetje teveel voor 'm dan? Hij is pas kort onder het zadel.
Zie je ook wel eens hoor, dat ze lichamelijk eigenlijk wel klaar zijn voor het werk, maar in de kop nog niet. Kán zich uiten in dergelijke klachten.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:05

Sonja schreef:
Is het allemaal niet een beetje teveel voor 'm dan? Hij is pas kort onder het zadel.
Zie je ook wel eens hoor, dat ze lichamelijk eigenlijk wel klaar zijn voor het werk, maar in de kop nog niet. Kán zich uiten in dergelijke klachten.

Hmm denk ik niet, hij is al 5 en is maar 2 maand onder zadel gereden en dan een maand of 2 op de wei.
hij wilt voor mij werken als ik het hem vraag, het is ook al beter als in begin.
Maar je moet zoveel moeite doen na een tijdje.
Met zadelmak maken was hij echt agressief om die man eraf te gooien maar nooit geen klap gehad toen. Hij is tot 4 hengst geweest maar was qua karakter echt niet normaal zelfs levensgevaarlijk.
en nu half jaar ruin en echt niet meer te doen zo een lammetje, soms in de stal durft hij wel stout te zijn maar dat is met kopstuk aandoen omdraaien en met kont naar u toe komen. En aansingelen stampt hij maar dat is ook alles slecht wat ik kan zeggen van hem
terwijl hij een jaar geleden levensgevaarlijk was als hengst....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:18

Vero83 schreef:
Met zadelmak maken was hij echt agressief om die man eraf te gooien maar nooit geen klap gehad toen. Hij is tot 4 hengst geweest maar was qua karakter echt niet normaal zelfs levensgevaarlijk.
en nu half jaar ruin en echt niet meer te doen zo een lammetje, soms in de stal durft hij wel stout te zijn maar dat is met kopstuk aandoen omdraaien en met kont naar u toe komen. En aansingelen stampt hij maar dat is ook alles slecht wat ik kan zeggen van hem
terwijl hij een jaar geleden levensgevaarlijk was als hengst....

Dit lijken mij toch echt uitingen van (spier) pijn en (beginnende) zadeldwang.(niet passend zadel)
Een osteopaath kan naar het paard kijken en ook behandelen, maar aan de spieren doen een osteopaath iig niets!
Dus het is verstandig om ook daarnaar te laten kijken om spierproblemen uit te sluiten!

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:30

ja dat zou kunnen, de lesgeefster heeft in begin gekeken of het zadel paste en daar was niks te zien ook niet na het rijden. Hij is vroeger met springzadel gereden en hij heeft dit altijd gedaan vanaf moment 1 dat hij zadelmak is zo traag lopen.
Ja dit is een osteopaat die eerst fysio gestudeert heeft en ook aan natuurlijk beslaan enzo heeft gedaan en veel cursussen overal bijgevolgd.

Hij zei aan de telefoon direkt dat er iets mis was.