Paard wil de hand niet volgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

Paard wil de hand niet volgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 23:18

We zijn op dit moment bezig om een van onze fokmerries weer "rijklaar" te maken.
Dat wil zeggen, we rijden haar 2 x per week en ik longeer haar 1x per week.

Tijdens het rijden vragen we nog niet teveel van haar. Er heeft 3 jaar geen zadel opgelegen en ze is drachtig.
We rijden vooral grote bochten en lange lijnen.
Aan het eind van de 20minuten-sessie proberen we haar nog even na te laten geven. Meestal even in stap. Zelf zit ik er dan niet op, voor mij is het 10 jaar geleden en ik mag alleen nog maar uitstappen :+
Het probleem is het volgende: ze geeft al wel stukje na maar is (natuurlijk) nog heel onrustig in de aanleuning, op zich niet zo erg maar wat ik wel vervelend vind is, dat ze dus de hand niet volgt als je die naar voren steekt.
Zelf heb ik het ook tijdens het uitstappen geprobeerd maar ze komt of achter de loodlijn of komt helemaal van de hand af.

Dus..tips zijn welkom

We proberen zo lang mogelijk door te rijden maar dan wel rekening houdend met haar drachtigheid.

midgie

Re: Paard wil de hand niet volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:23

Ja wat wil je na 3 jaar, begin bij het begin en ga rechtrichten/gymmen , dan zal het nageeflijke ook beter gaan op den duur, neem de tijd en oefen vooral idd veel in stap.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 08:09

Ik had gedacht dat we gelijk konden piafferen e.d. konden rijden maar helaas.
8-)
We zijn al druk bezig met het rechtrichten/gymen...
En volgens mij heel rustig bezig met deze zaken.
Ook omdat we haar pas echt gaan doortrainen als het veulen geboren is en bij de merrie weg kan.
Maar daarom vind ik het wel belangrijk om ook aan de voorkant al op een goed manier bezig te zijn. Dat ze straks vanzelf beter gaat nageven, dat spreekt vanzelf.

midgie

Re: Paard wil de hand niet volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 08:38

Nou dan ben je toch juist bezig.
Negeven kom vanzelf als je de achterkant in orde hebt, dus gewoon lekker blijven gymmen, scheelt ook met de komende bevalling om haar lekker soepel en fit te houden.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:26

Ibalia schreef:
Het probleem is het volgende: ze geeft al wel stukje na maar is (natuurlijk) nog heel onrustig in de aanleuning, op zich niet zo erg maar wat ik wel vervelend vind is, dat ze dus de hand niet volgt als je die naar voren steekt.

Ik denk dat het probleem zit in het niet actief genoeg stappen, ook al stapt de merrie door, als ze de hand niet volgt is ze niet naar voren door. Probeer maar eens de hele tijd haar te laten stappen in middenstap tempo.

En met een drachtig paard rijden is in principe geen probleem, wel kijken naar haar conditie maar je kunt haar gewoon rijden als elk ander paard die na lange tijd stilstaan weer begint.
Alleen op het laatst, de laatste 4/5 weken krijgt het veulen een groeispurt en dan merk je vanzelf dat het niet meer zo makkelijk gaat. Zelf rij ik altijd zo lang mogenlijk door met op het laatst aangepaste arbeid, bv geen galop meer. Je voelt vanzelf wanneer het niet meer makkelijk gaat, dat is voor elke merrie een beetje verschillend.