echt een probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flamon

echt een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 20:15

Zoals de titel al zegt een echt probleem.

Hier mijn probleem..

Het " Probleem "
Janske vind het erg moeilijk een bit aan te pakken.
ze is voor dat ,
ik haar reed altijd met stang gereden. Ik wilde dit niet door zetten dus ben toen gaan rijden met een dubbel gebroken bit die van elkaar af nog kon scharnieren.
Op een gegeven moment wilde ze haar bit niet meer aan pakken en begon als een gek te stieren. Overal voor weg springen, bit vast pakken, onwijs sterk worden in haar mond en ga zoo maar door. Op advies van sommige mensen elastiek gereden zodat ze haar hoofd al niet om hoog kon doen. De elsatiek was eigenlijk helemaal los en had alleen een functie als ze begon te stieren.
Op een gegeven moment had ze het voor elkaar dat ze zichzelf helemaal panisch kon maken met elastiek. Toen hebben we het met een martingaal geprobeert maar ook dit was na een paar keer ook geen succes meer. Uiteindelijk had ik besloten een ander bit te kopen en het daar mee te proberen. Dit werd een appelbitje.
In het begin was het een beetje aftasten en daarna ging het steeds beter. Janske nam haar bit aan en begon weer fijn en ontspannen te rijden. Ik kon steeds meer van haar vragen en we waren weer terug op '' niveau ''. Ook kon ik haar zo ontspannen rijden dat ik haar bijwijze van op alleen mijn ringvingers kon rijden. Dit duurde jammer genoeg maar een paar maadjes, want Janske had het weer gezien.
Ze begon weer voor af aan zich zelf sterk maken in haar mond, bit vast pakken enz.

Nu ben ik ten einde raad, en weet niet wat ik nog zou moeten proberen. Zou weer een nieuw bit de oplossing zijn, ? of weten jullie misschien iets.
wat ze ook doet is dat als je iets meer spanning op de teugels houd dat ze gaat schudden met haar hoofd of dat ze haar hoofd zoo hoog mogelijk houd.

Tips zijn zeer welkom
Laatst bijgewerkt door Sim op 13-02-09 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Breezah-taal uit titel verwijderd.

lobbie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:56

Misschien is het een idee om wat afwisseling te doen. Hoe reageert ze op het bit aan de longe? Suc6!

Alabaster

Re: echt een PrObLeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:06

Ze ziet het rijden met jou duidelijk niet als een pretje. Welk ander bit, hulpteugel enz. je zal gebruiken alles zal maar een tijdelijke werking hebben. Ik zou goede instructie gaan zoeken die jou helpt met dit probleem.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:08

Ik vind het inderdaad ook een goede tip om een goede les te zoeken.
Met andere bitten enz. los je dit niet op.

En voor de zekerheid de tandarts even laten kijken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:09

Op het moment dat ze haar hoofd in de lucht gooit, dan onmiddelijk de nek buigen naar één kant, dit met zijn mond tot bijna aan je stijgbeugel. zo even houden en dan buigen naar de andere kant. En zo verschillende malen na elkaar, doe dit niet vlug, maar gewoon heel rustig.
Je paard zal zelf zijn hoofd na heel korte tijd naar beneden brengen, dan uiteraard belonen door gewoon verder te stappen met lange losse teugel, maar wel met contact en met gevoel.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:11

Wat versta je onder een stang????
Een recht ongebroken bitje zonder hefboomwerking is juist heel fijn en vriendelijk en ligt heel stil in de mond..

Dan zou ik lekker met dat bitje blijven rijden..!!!
Het wordt een ander verhaal als het een stang blijkt te zijn met hefboomwerking...

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 21:21

het is een grofe stang die duidelijk zwaar in de mond ligt en haar hard in de mond maakt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:37

flamon schreef:
het is een grofe stang die duidelijk zwaar in de mond ligt en haar hard in de mond maakt.

Dat vraag ik niet. Een recht ongebroken bit wordt ook vaak stang genoemd, maar dat is het niet.
Is het een stang zoals bij die fries in je profiel, of lijkt het meer op zoiets als de vos in heeft, maar dan recht? Er zit nl wezelijk veel verschil in..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:06

Als het paard telkens gaat gek doen, ONDANKS het soort bit, zit het probleem mss niet bij het bit. Laat haar tanden checken, haal goede les, meer kunnen we van hieruit niet doen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:09

Zou eerst maar eens een tandarts bellen.......

Edit: zie dat Poes dezelfde gedachte had......

Sjoiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:21

Tandarts misschien???

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:54

ja wat al gezegd wordt een tandarts laten kijken en goede instructie nemen, probeer anders eens bitloos misschien dat het gewoon door het bit komt of probeer gewoon het oud bit weer

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:57

Inderdaad de tandarts bellen, zie dan verder.. :)

flamon

Re: echt een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 01:07

ga morgen naar paardje toe en over leg daar eventjes, maar waarschijnlijk word de tandarts erbij gehaald.

als betwijfel ik of het met har tanden is want als ik van bit wissel dan heeft ze het niet... ofja tijdje dan...

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 01:09

femmefatale1 schreef:
flamon schreef:

Dat vraag ik niet. Een recht ongebroken bit wordt ook vaak stang genoemd, maar dat is het niet.
Is het een stang zoals bij die fries in je profiel, of lijkt het meer op zoiets als de vos in heeft, maar dan recht? Er zit nl wezelijk veel verschil in..

wat voor stang ze heeft weet ik niet precies..
maar het is een stang die ze ook in krijgt als ze voor de kar gaat, een brede stang waarschijnlijk met hefbom werking maar weet dit niet zeker sorry..

Zonnebloem

Re: echt een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:41

verklaar me maar voor gek, maar als iemand normaal met een stang omgaat zie ik het probleem niet. Dus niet lopen trekken etc maar gewoon mooie stille hand. Waarom probeer je niet wat er gebeurt als je haar weer met stang gaat rijden, misschien doet ze het dan ook wel en ligt het daar helemaal niet aan!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:31

Als jou paard met een ander bit tijdelijk goed loopt en na een tijdje weer zo doet, sorry om zo hard te zijn, maar dan gaat het vaak om een probleem wat de ruiter/amazone veroorzaakt of dat het "probleem" niet opgelost wordt dan kun je nog zo vaak een ander bit gebruiken, maar het "probleem" blijft. Ik zou eens contact opnemen met een professioneel iemand in "problemen" oplossen doe anders eens een trainings week/weekend op het Balingerhof de eigenaar zit hier ook op bokt onder de naam monya. Als je in je eentje aan de gang blijft zal het niet verbeteren. Let er op, dit is niet bedoeld als comentaar ik weet niet hoe je rijdt, maar dit is gewoon een feit(zie het boek Paardrijden met gevoel uitgave door BIT maandblad). Sucses ermee