SOS Achterhand eronder krijgen Help ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarona25

SOS Achterhand eronder krijgen Help ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 10:15

Nou titel zegt al genoeg en er zal vast al meer dan genoeg topics zijn maar kon het niet zo snel vinden wat ik zocht.

Mijn haflinger gebruk eigelijk niet of nauwelijks haar achterhand en ik rij via adb methode dus voorwaarts neerwaarts.
En dat gaat al de goeie kant op

Maar de achter hand is een drama kan iemand mij helpen wat kan ik er aan doen ik weet veel overgangen rijden alleen was het vorig jaar zomer kuit er aan is weg en nu heb ik het idee dat ik haar echt vooruit moet schoppen en ~~}> ( niet dat ik dat doe )

Ik rijd veel contrastelling links rechts links rechts voor het recht richten, maar op de volte valt ze naar binnen dus wie kan mij helpen :D
Laatst bijgewerkt door Scum op 15-02-09 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

sarona25

Re: SOS Achterhand eronder krijgen Help ???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 10:23

moet vanavond gaan rijden en wil haar dan achtiever op de achterhand gaan maken

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:14

Ik denk toch dat je haar beter aan het moet maken.
Zweepje erbij en als je dan been geeft en er is geen (of te weinig) reactie, meteen een flinke tik op de achterhand. Als ze dan naar voor toe schiet in galop moet je haar niet tegenhouden, dan is het effect weg.
Als je paard dood aan het been is, kan ze ook niet met haar achterhand eronder lopen. Vergeet het hoofd ook even als je deze oefening doet. Ze hoeft niet perse nageeflijk te lopen als je haar even flink vooruit rijd, dat komt later wel weer.
Wees de eerste dagen heel consequent, geeft ze geen reactie op je been, een goede tik, ze moet echt flink schrikken en naar voor toe schieten. Als je dit goed aanpakt, kan ze heel snel weer aan je been zijn, maar ben je te soft, dan zal ze nog meer maling aan je been krijgen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:19

Je kunt niet correct voorwaarts-neerwaarts rijden zals de achterhand niet actief en eronder is.

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 11:21

Ja dat begrijp ik maar ik zoek hulp hoe het dus wel kan

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 11:23

Maar het is gewoon dat ze bij ons op de manege niet de juiste les geven zoals ik denk dat het goed is voor mijn pony.
En ik heb een les gehad van adb en ze liep als een zonnetje

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:23

Door overgangen en "schijn"overgangen kan je de achterhand verbeteren, maar zoals hierboven al vermeld, dan moet je paard wel beter aan het been komen.

Dus beginnen bij de basis: voorwaarts! en pas dan neerwaarts, en dan ook naar schakelen in het tempo en overgangen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:23

Veel overgangen en schijnovergangen rijden, enkel met licht contact aan de voorkant (dus zonder echt aan de teugels te zitten). Vragen om laterale flexie en buiging op de volte, vervolgens kun je evntueel wat meer gaan verzamelen dmv achterwaarts, schouderbinnenwaarts en travers, dan komt de oprichting en halshouding aan de voorkant vanzelf. Maar de overgangen en schijnovergangen zijn de basis.

Gebruik de zoekfunctie ook eens: er zijn hier een heleboel topics over.

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 11:46

Alicia2u :laterale flexie en buiging op de volte,

Mag ik vragen wat je hier mee bedoelt

Dus zorgen dat ze lekker actief wordt op je hulp en overgangen rijden weet wat me te doen staat vanavond

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:50

Laterale flexie is de lengtebuiging: de buitenste spieren worden langer en de binnenste spieren worden korter. Door deze buiging regelmatig af te wisselen wordt je paard losser in z'n lijf. Maar ik weet zeker dat adb dat ook wel leert aan z'n studenten.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:50

sarona25 schreef:
Maar het is gewoon dat ze bij ons op de manege niet de juiste les geven zoals ik denk dat het goed is voor mijn pony.

Dan moet je een andere instructeur zoeken.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:34

Niet vooruit willen komt vaak voor als paarden een spierprobleem hebben ( billen)
ook het naar binnen vallen op de volte is een signaal van een spierprobleem (schouder)
Laten masseren kan uitkomst bieden zodat de spieren weer kunnen verlengen en het paard vlotter word
Ga zelf eens staan span je billen eens aan en doe dan een stap naar voren....lukt vast niet
Bij paarden is dat net zo...

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:59

Je moet vooral veel overgangen gaan rijden. Wanneer ze niet direct op je been reageert geef je een tikje met de zweep, zodat ze direct weg is. Vooral overgangen als stap-galop en halt-draf, eventueel halt-galop en op die manier ook weer terug, galop-stap, galop-halt, draf-halt, kunnen heel goed helpen om de achterhand er onder te krijgen.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:14

Rij zelf ook middels AdB. Ik weet niet hoe lang jij dit al doet, maar heb zelf ervaren dat het wel een jaar kan duren voordat ze echt sterker worden. Maar nu gaat het met grote spongen vooruit! Consequent blijven, elke reactie belonen, veel afwisseling is het werk( buiten, grondwerk, in de bak rijden , balkjes lopen etc). Als ze leert de buikspieren beter aan te spannen, kan ze haar rugspieren ontspannen en kan haar achterhand beter ondertreden. Schoppen heeft echt géén zin. Zweepje erbij bakken, en heb zelf de eerst maanden met het zweepje bovenhands gereden. Werkt echt prima. Succes!

Heartu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:56

sarona25 schreef:

Wat wij altijd deden, is beetje terug rijden (zodat hij/zij weinig voorwaarts kan wel gewoon actief doorrijden) en dan met je been "heter" maken achter

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:02

Heartu schreef:
sarona25 schreef:

Wat wij altijd deden, is beetje terug rijden (zodat hij/zij weinig voorwaarts kan wel gewoon actief doorrijden) en dan met je been "heter" maken achter

Zou ik nooit doen, altijd dit soort dingen voorwaarts oplossen en zeker niet terug gaan rijden.
Naar voor is naar voor en dan moet je het paard niet inhouden.

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:22

Je mag pas VWNW als je paard recht is, anders heeft dit totaal geen zin. Daar moet je echt opletten. VWNW is voor veel paarden een grand-prix oefening (klinkt stom, maar toch is het zo). Eerst recht dan pas VWNW, en dan komt die achterhand vanzelf.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 09:32

Nou Spot, dat ben ik toch totaal niet met je eens, een paard kan zich niet rechtrichten als hij geen gebruikt maakt van zijn achterhand. Dus, eerst aan het been krijgen en de achterhand actief maken, en als je paard netjes aan het been is kan je gaan rechtrichten en tegelijk voorwaarts neerwaarts gaan rijden.
Hoe wil jij een paard dat niet aan het been is en dus de achterhand niet gebruikt anders rechtgericht krijgen en over de rug laten lopen? Daar heb je toch echt een actieve achterhand voor nodig.

En VWNW een grand-prix oefening? Welnee, een basis oefening!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:26

Spot schreef:
Je mag pas VWNW als je paard recht is, anders heeft dit totaal geen zin. Daar moet je echt opletten. VWNW is voor veel paarden een grand-prix oefening (klinkt stom, maar toch is het zo). Eerst recht dan pas VWNW, en dan komt die achterhand vanzelf.

Ik denk dat je in de war bent met LDR...

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:02

beantsje schreef:
Spot schreef:

Nee ik ben niet in de war. Een goed uitgeoefend VWNW, is niet zomaar iets. Als ik hier zo vaak op bokt kijk, en lees kijk eens hoe goed mijn paard VWNW loopt, omdat hij toevallig met zijn neus naar het zand gaat, wil dat nog niet zeggen dat hij VWNW loopt, 9 van de 10 keer, lopen die paarden dan gewoon kats op de voorhand.

Mijn paarden mogen pas VWNW als ze recht zijn, als dat namelijk niet het geval is, zullen ze gewoon op de voorhand gaan lopen.

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:08

Storm76 schreef:
Nou Spot, dat ben ik toch totaal niet met je eens, een paard kan zich niet rechtrichten als hij geen gebruikt maakt van zijn achterhand. Dus, eerst aan het been krijgen en de achterhand actief maken, en als je paard netjes aan het been is kan je gaan rechtrichten en tegelijk voorwaarts neerwaarts gaan rijden.
Hoe wil jij een paard dat niet aan het been is en dus de achterhand niet gebruikt anders rechtgericht krijgen en over de rug laten lopen? Daar heb je toch echt een actieve achterhand voor nodig.

En VWNW een grand-prix oefening? Welnee, een basis oefening!

Tuurlijk is het een basis-oefening, maar dan moet hij wel correct uitgevoerd worden, en niet kijk mijn paard loopt lekker met zijn neus door het zand, hij loopt VWNW. Terwijl hij gewoon lekker op de voorhand loopt, wat ik hier 9 van de 10 keer zie.

Heb ik gezegd dat het paard niet aan het been moet zijn? Het is VOORWAARTSSSSSS neerwaarts. Met een niet voorwaarts paard kan ik niets.

En ik blijf erbij dat een paard, zijn buikspieren niet zal aantrekken en daardoor zijn rugspieren loslaat voordat hij RECHT is.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:35

Ik ben er voor paard allereerst voorwaarts maken anders kan ik niets doen, ben ik van mening. Mijn paard moet bijna het idee hebben als ik mijn been eraan leg dat hij "stroom"krijgt (bij wijze van he mensen, dus dit niet serieus nemen aub) maar moet als ware bijna wegvliegen op moment dat ik been aanleg. Wil mijn paard niet voor mijn benen zijn, ga ik daar eerst aan werken, want anders komen mijn oefeningen niet door, kan niet rechtrichten en kan ook niet naar die voorwaartse neerwaartse tendens komen.
Dus maak je paard heet van achteren, daar zit de motor. Als die niet werkt dan kan ik niets doen. Er moet wat op te vangen vallen van voren, maar als die motor van achteren niet doet, dan kan ik niets opvangen en kan ik ook geen paard gaan opvangen en gaan opsluiten en begrenzen van voren! En zal dan ook nooit een paard bij elkaar kunnen gaan rijden, zodat deze aan 1 stuk kan lopen en niet in verschillende delen.
Dus ik zou zeggen werk aan de winkel, maak je paard heet van achteren en ga schakelen en tempowisselingen rijden, schijnovergangen, leer je paard op jou te wachten en niet dat je paard van draf in stap valt bij wijze van. En als jij benen geeft dat hij zowat wil vliegen voor je been.
Als je dat voor elkaar hebt, dan kun je pas verder gaan met je werk.

En dan kun je ook gaan werken aan rechtrichten, aan voorwaarts neerwaarts gaan van paard en aan lengtebuiging van paard enz.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:46

Spot schreef:

Dan spreek je jezelf hier toch behoorlijk tegen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:26

Spot schreef:

Beantsje schreef:

Spot schreef:
Nee ik ben niet in de war. Een goed uitgeoefend VWNW, is niet zomaar iets. Als ik hier zo vaak op bokt kijk, en lees kijk eens hoe goed mijn paard VWNW loopt, omdat hij toevallig met zijn neus naar het zand gaat, wil dat nog niet zeggen dat hij VWNW loopt, 9 van de 10 keer, lopen die paarden dan gewoon kats op de voorhand.

Mijn paarden mogen pas VWNW als ze recht zijn, als dat namelijk niet het geval is, zullen ze gewoon op de voorhand gaan lopen.

Ik ben het totaal niet met je eens.

Grand-prixoefening? Waarom wordt het halsstrekken dan al in de B gevraagd?

Als je begint met rechtrichten dan doe je dat juist heel goed vanuit het VWNW rijden. Dat is een houding waarin een paard toch al gemakkelijk ontspant en door het rechtrichten lukt dat nog beter.

Een paard kan overigens altijd wel de buikspieren aanspannen, daar hoeft hij niet recht voor te zijn. Rechtrichten is juist bedoeld om die ontspanning in de bovenlijn te verkrijgen. Het ontspannen is inderdaad een probleem als hij niet recht is, omdat hij dan teveel spieren moet gebruiken om zijn balans te houden.

Enne - een paard dat VWNW loopt, loopt altijd op de voorhand. Er is namelijk totaal geen verzameling. Pas als je gaat verzamelen, komt er meer gewicht op de achterhand. (Wat niet wil zeggen dat de achterhand niet actief moet zijn).
Een paard dat actief gereden wordt en dat met zijn neus door het zand loopt, loopt automatisch correct VWNW. Hij is nl. voorwaarts EN neerwaarts.

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 08:39

beantsje schreef:
Spot schreef:

Beantsje schreef:

Spot schreef:

Ik ben het totaal niet met je eens.

Grand-prixoefening? Waarom wordt het halsstrekken dan al in de B gevraagd?

Als je begint met rechtrichten dan doe je dat juist heel goed vanuit het VWNW rijden. Dat is een houding waarin een paard toch al gemakkelijk ontspant en door het rechtrichten lukt dat nog beter.

Een paard kan overigens altijd wel de buikspieren aanspannen, daar hoeft hij niet recht voor te zijn. Rechtrichten is juist bedoeld om die ontspanning in de bovenlijn te verkrijgen. Het ontspannen is inderdaad een probleem als hij niet recht is, omdat hij dan teveel spieren moet gebruiken om zijn balans te houden.

Enne - een paard dat VWNW loopt, loopt altijd op de voorhand. Er is namelijk totaal geen verzameling. Pas als je gaat verzamelen, komt er meer gewicht op de achterhand. (Wat niet wil zeggen dat de achterhand niet actief moet zijn).
Een paard dat actief gereden wordt en dat met zijn neus door het zand loopt, loopt automatisch correct VWNW. Hij is nl. voorwaarts EN neerwaarts.

En ik ben het helemaal niet met jou eens, maar ik ga hier geen welles nietes spelletje van maken.

Een paard wat correct VWNW loopt loopt juist niet op de voorhand. Het paard zal in een 50-50 houding lopen, de voorbenen even ver van de loodlijn naar voren als de achterbenen. Een paard wat met zijn neus door het zand heen loopt en waarvan het paard 9 van de 10 keer, kort van voor en lang van achteren loopt, DIE lopen op de voorhand.

DMV rechtrichten zal paard ontspannen en dan de buikspieren aanspannen, waardoor hij de rugspieren kan loslaten. Bij mij dus eerst recht, dan pas VWNW.

En dat van grand-prixoefening, is bijwijze van spreken, ik heb het dan alleen over een correct uitgevoerd VWNW, en dus juist NIET met hun neus door het zand gereden, dat is voor mij geen correct VWNW.

Maar goed dat is mijn mening, en gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde mening. ;)