van mijn instructeur moet ik me paard voorwaartser rijden. ik heb het gevoel dat wij een lekker tempo hebben(vriendinnen aan de kant zeggen het ook) maar van me instructeur moet het voorwaartser omdat het dan op wedstrijden wat beter uit ziet(we rijden nog geen wedstrijden, is wel de bedoeling)
wat ik er al aan doe: - veel overgangen maken vooral naar voren - als hij wat terug zakt even me zweepje bij zn achterbeen houden(tik hem niet aan! hij is een beste streskip en dat word niet wat) - aanmoedigen met stem/been
nu wil hij best wel ff ''hard'' maar na een volte wat harder te gaan zakt hij terug in tempo. iemand tips om hem voorwaartser te krijgen? ik heb een poosje met sporen gereden en ik ben er net weer vanaf. ik heb laatst een keer met sporen gereden maar heeft niet echt effect en ik wil hem zonder blijven rijden.
Voorwaarts hoeft niet harder te zijn. Goed sterk achterhand gebruik toont en is voorwaarts. Mijn paard is wel voorwaarts maar zal zeker nooit de snelste van stal worden!
De overgangen zijn een hele goede oefening, maar niet alleen naar voren. Verzamelen, schijnovergangen etc zijn een goede manier om de achterhand te ontwikkelen en vanuit daar zal ook het voorwaartse komen. Schouderbinnenwaarts, wijken in een volte etc stimuleren ook het achterhand gebruik.
Als je te veel op "sneller gaan" concentreert heb je het risico dat het lijkt alsof hij onder je weg rent, vooral bij een stresskipje. Probeer hem te verzamelen, achterhand sterk maken en oprichten. Als hij dit kan, wordt hij ook voorwaarts.
nee hij bedoelt echt voorwaarts qua tempo niet van beengebruik.
als ik dus sneller met hem ga heb ik dus meteen het probleem dat hij gestresd word, zn hoofd om hoog probeert te gooien en het er toaal niet ontspannen meer uit ziet
En dan is het idd niet meer voorwaarts maar rennen..
Het is een lastig probleem omdat veel mensen idd willen dat ze sneller zijn. Dat moest ik eerder ook met mijn paard wat er uiteindelijk op neer kwam dat we hem constant aan het "voorwaarts jagen" waren.
Nieuwe instructeur, nieuwe kijk. We mochten hem NOOIT meer voorwaarts duwen/ schoppen/ jagen, maar moesten juist terug rijden. Verzamelen, laten zitten, achterhand eronder! Nu is hij dus wel voorwaarts en op een hele ontspannen manier.
Ik denk dat je even met je instructeur moet praten wat hij precies van jullie verwacht en hoe hij dit wil bereiken. Als het je niet bevalt kan je altijd naar een andere instructeur gaan.
Prutsmuts
Geplaatst: 12-02-09 00:21
Inderdaad een optie om eens een andere instructeur te laten kijken als je zelf het idee hebt al een goed voorwaarts tempo te rijden.
Is je paardje verder goed aan het been? Overvoer je niet met been? ( Dus niet constant drijven ).
femdaf: 2 vriendinnen van mij hebben ook de orun en geven regelmatig lessen aan verschillende mensen met verschillende nivo's. hun zeggen allebei dat hij rustiger moet lopen. in de vorm van niet meer rennen
nonnekuh: jah hij is goed aan het been. eerder reed ik hem met spoortje maar van vriendin(ook instructrice) moest ik hem rijden zonder spoortje en hebben we veel geoefend om hem voorwaarts op kuitdruk te krijgen en dat doet hij nu super!
Prutsmuts
Geplaatst: 13-02-09 23:40
Ik denk dat ke idd eens op zoek moet naar andere instructie. Als ik al lees dat hij RENT. Rennen is nooit goed. Je paard/pony hoort te draven. En als meerdere mensen die verstand van zaken al zeggen dat de pony onder je wegloopt ( want dat lees ik ) dan lijkt me een ander kundig oog geen overbpdige luxe.
Ja ik ga mee met de andere , zoek een ander instrutrice, alsje vriendinnen wel goed bezig zijn dan kun je die toch vragen om af en toe een lesje aan jou te geven en uiteindelijk moet je ook zelfstandig kunnen rijden , met af en toe iemand die jou kan wijze op bepaalde dingen.