paard bokt door harde geluiden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mamami

paard bokt door harde geluiden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 07:36

Heb mijn paardje al vele jaren, maar aangezien dit probleem nu steeds erger wordt hoop ik op bruikbare tips.

Rij recreatief met mijn paard, in de bak en langs de weg. Geluiden die achter hem zijn van een rammelende aanhanger of een deur die dichtslaat worden door hem met een enorme bok ontvangen. Blijft het geluid even aanwezig dan heb ik dus een enorm bokkend paard :( De bokken zijn echt zo krachtig dat je er vrijwel niet op kan blijven zitten. Maar lig je er eenmaal af blijft hij wel staan ook al is het geluid nog aanwezig. We zijn in de bak bezig geweest met geluiden achter hem om te trainen, maar dan is het even een bokje en loopt hij gewoon door.
Als hij echt bang is zie je dat aan hem en wil hij het liefst weg van het enge, een bok volgt dan meestal niet.
Maar hoe kan ik het met de geluiden nu het beste aanpakken. Heb er al naast gelopen om te laten wennen langs de weg maar hij bokt dan net zo hard. Heb al geprobeerd om hem actief door te laten lopen als er een hard geluid aankwam,, maar dat uit zich in dan nog meer bokken, die je dus niet uit kan zitten. Wie heeft dit ook gehad en vooral hoe hebben jullie het opgelost?

Alicia2u

Re: paard bokt door harde geluiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 08:22

Een bokkend paard is meestal een paard wat niet voorwaarts kan. Heb je z'n benen, rug en tanden al na laten kijken? Past het zadel wel, hang je niet teveel aan het bit als hij zo bokt?

Sommige paarden zijn gewoon zo; niet erg voorwaarts gericht en dan bij extra stimulans maar bokken (mijn paard is ook zo, veel problemen mee gehad). Wat soms helpt is voor het rijden even uit laten bokken, even opjagen en die spanning eruit lokken.

Ik denk dat trainen met harde geluiden een heel goed idee is, maar pas wel op als je ernaast loopt dat hij niet per ongeluk op je springt ofzo.

Afstaffen lijkt me niet de goede manier, omdat het toch om een schrikreactie gaat.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 08:26

Puur nieuwsgierigheid: Als je je paard longeert indergelijke omstandigheden, slaat het dan ook uit? Of is het puur tijdens het rijden?

mamami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 09:30

detour schreef:
Puur nieuwsgierigheid: Als je je paard longeert indergelijke omstandigheden, slaat het dan ook uit? Of is het puur tijdens het rijden?

Tijdens het longeren of losgooien, en er komt dan een brommer voorbij of rammelende aanhanger ook dan bokt hij.
Ben om vertrouwen te krijgen dus gaan wandelen, maar komt er dus een hard geluid achter hem dan zie je hem krullen en dan komt er echt een enorme bok met de benen uitslaan naar achter. ( ben dus altijd weer blij dat er dan niemand achter staat)
Kan ik omkeren naar het geluid toe met zijn hoofd dan gaat het wel redelijk moet echt met het geluid mee kunnen draaien. Maar ja langs de weg komt het soms ineens ergens vandaan, en omdraaien gaat niet altijd of bestuurders geven je de tijd niet om te draaien :(

mamami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 09:46

Alicia2u schreef:
Een bokkend paard is meestal een paard wat niet voorwaarts kan. Heb je z'n benen, rug en tanden al na laten kijken? Past het zadel wel, hang je niet teveel aan het bit als hij zo bokt?

Sommige paarden zijn gewoon zo; niet erg voorwaarts gericht en dan bij extra stimulans maar bokken (mijn paard is ook zo, veel problemen mee gehad). Wat soms helpt is voor het rijden even uit laten bokken, even opjagen en die spanning eruit lokken.

Ik denk dat trainen met harde geluiden een heel goed idee is, maar pas wel op als je ernaast loopt dat hij niet per ongeluk op je springt ofzo.

Afstaffen lijkt me niet de goede manier, omdat het toch om een schrikreactie gaat.

Ik krijg altijd de opmerking dat ik met waslijnen aan het rijden ben ;) Tanden zijn pas nagekeken en was niets mis mee.
Rug en benen? Er gaan weken voorbij dat er niets aan de hand is, totdat er weer veel met brommers, aanhangers, skeelers de weg op gaan. Echt voorwaart is hij niet, zowel in de bak als langs de weg. Een ander paard mee langs de weg maakt helemaal niets uit. Hij doet gewoon zijn eigen ding. Denk niet dat het verstandig is om juist te gaan draven als je iets aan hoort komen achter je, daarmee wek je volgens mij weer van angst op wegwezen (vluchten) voor het enge geluid. Maar actief doorstappen proberen we dan wel, en omdraaien kijken naar het geluid. Maar ja de geluiden onverwachts,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 10:23

Ga maar dergelijke geluiden maken en laten horen (even opnemen bv) tijdens voertijd. Dan associeert hij het binnen de kortste keren met iets prettigs.

mamami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 15:40

Sonja schreef:
Ga maar dergelijke geluiden maken en laten horen (even opnemen bv) tijdens voertijd. Dan associeert hij het binnen de kortste keren met iets prettigs.

Dat is misschien niet z'n gek idee ;) Heb tot nu toe de geluiden gemaakt waar hij van gaat bokken als ik erop zat of ernaast liep.
Natuurlijk loopt hij ook los in de wei als er eens iets met veel herrie voorbij komt, maar dan schieten veel paarden weg.
Ga het uitproberen of hij over te halen is met eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:41

't Zou de eerste zijn waarbij het niet lukt denk ik ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:42

en zijn oren? is zijn gehoor in orde... misschien zou je zo'n oornetje kunnen proberen, dat dempt het geluid... neemt natuurlijk niet de oorzaak van het probleem weg, maar misschien is het wat veiliger zo.
succes ermee!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 07:23

juval schreef:
en zijn oren? is zijn gehoor in orde... misschien zou je zo'n oornetje kunnen proberen, dat dempt het geluid... neemt natuurlijk niet de oorzaak van het probleem weg, maar misschien is het wat veiliger zo.
succes ermee!

Kan een DA het gehoor van een paard nakijken? Heb er ook een die nooit bang was maar nu van steeds meer geluiden echt bang is. Hoort onwijs goed, want mijn sleutels hoort hij al op hele grote afstand. Of zou je het zelf uit moeten proberen met inderdaad een oornetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 07:32

Is wel makkelijk te vermijden, denk ik. Je zegt dat ie bokt als het geluid achter hem is, zelf denk ik dat ie niet bokt maar slaat met beide achterbenen. Als je een rammelende aanhanger aan hoort komen van achteren zou je hem even moeten omdraaien met zijn neus naar het naderende gevaarte, ik schat de kans vrij groot in dat hij het dan niet doet. Ik zit eraan te denken dat hij ooit een keer is geraakt door iets van achteren en dat wat jij bokken is, dus slaan uit verdediging is, ook omdat je zegt dat die "bokken" bijna niet zijn uit te zitten. Als je een slaand paard in bijvoorbeeld een wei ziet, ik denk dat ik er in de meeste gevallen ook af zou gaan, terwijl een aantal dikke bokken, ook achter elkaar, me niet veel doen...

Mijn paard is trouwens ook doodsbang voor skeelers, volgens mij snappen ze dat zoef zoef geluid niet en een mens wat met die dingen met een rotvaart voorbijvliegt.

Maar probeer maar eens hem om te draaien zodat hij kan zien wat eraan komt, succes...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 07:36

Ik zou ook een mutsje aanraden, dat heeft bij ons het probleem volledig opgelost.

Ik had ook een paardje dat van ieder geluidje schrok en er dan vandoor schoot.
Dat ging uiteindelijk ook zo met kleine geluidjes.
Toen is er een dierenarts bij geweest en heeft extreme gevoeligheid/gehorigheid aan de oren vastgesteld en ons aangeraden om met een mutsje te gaan rijden. Voor de zekerheid nog 2 andere dierenartsen om advies gevraagd en ook zij stelde beide voor op een mutsje te proberen. Alle drie gaven ze aan dat dit het geluid voor 80% dempt.

En sinds ik met dat mutsje rij zijn alle schrikproblemen wat betreft geluiden verleden tijd.
Het helpt dus echt. Heel soms probeer ik eens zonder, maar dan is het weer zo dat hij veel meer schrikt.

mamami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 10:58

Als ik hem naar het geluid laat kijken is het inderdaad geen grote harde bok (of uitslaan met zijn achterbenen). Hij slaat dus naar het geluid, maar zag dat eigenlijk ook als een bok, maar ja blijven zitten is echt bijna niet te doen. Heel soms kan ik net blijven hangen, en als er dan gras staat gaat hij eten en kan ik weer recht gaan zitten :o

En hij is inderdaad een keer tegen zijn achterbenen aan gereden door een busje die te veel haast had en niet op mij wilde wachten tot ik veilig op een erf stond :(

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:49

maar wordt hij dan wel echt bang of niet? Als hij niet echt bang is moet je je paard gewoon voorwaarts rijden een paard wat flink voorwaarts is heeft dan namelijk geen kans om te bokken want is te druk met zn voeten neerzetten, je paard heeft duidelijk een trauma opgelopen door het busje en je zult dus ook moeten kiezen over jou veiligheid,van je paard en van anderen als je het met voorwaarts rijden niet op kan lossen, dat houdt dus eigenlijk in zo min mogelijk langs de weg of helemaal niet meer naar buiten als jij er steeds afvalt. Sucses ermee

mamami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 18:56

daffie1986 schreef:
maar wordt hij dan wel echt bang of niet? Als hij niet echt bang is moet je je paard gewoon voorwaarts rijden een paard wat flink voorwaarts is heeft dan namelijk geen kans om te bokken want is te druk met zn voeten neerzetten, je paard heeft duidelijk een trauma opgelopen door het busje en je zult dus ook moeten kiezen over jou veiligheid,van je paard en van anderen als je het met voorwaarts rijden niet op kan lossen, dat houdt dus eigenlijk in zo min mogelijk langs de weg of helemaal niet meer naar buiten als jij er steeds afvalt. Sucses ermee

Ik hou ook heel goed rekening met de veiligheid van andere, omdat ik weet dat de achterbenen dus erg hoog kunnen komen.
Wil het niet op mijn geweten hebben dat er ook maar iemand anders een schram oploopt van mijn paard.
Toch wil je niet alleen in de bak blijven rijden maar ook daar gaat hij het doen als er b.v. een deur hard dicht gaat. Een z'n bok / uitslaan gaat, maar met meerdere achter elkaar lig ik er dus wel naast. Maar mijn paard blijft altijd staan wachten :o Of het dus echt angst is? Daarom hoop ik op tips die ik kan gaan proberen, en een oornetje en oefenen met de geluiden en eten gaan we in ieder geval mee aan de gang. Als het in de bak gewoon goed gaat kunnen we ook langs de weg weer stukjes gaan proberen.
Of man lief aan kijken en met de aanhanger voorbij komen rijden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 04:15

lipenstift op, lipjes getuit, en borstjes vooruit zoals marijke helwegen zou zeggen sucses ermee het oornetje is i.i.g al een heel goed begin eventueel nog extra met vetwatten in oren.