als ik spring gaat m'n pony gewoon haar eigen gang! help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

futurelover

als ik spring gaat m'n pony gewoon haar eigen gang! help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 20:59

Ik rij sinds eind vorig jaar wedstrijden, en wil nu wel graag gaan springen, maar ik heb een probleem:
Als ik over de eerste hindernis heen ben, gaat m'n pony gewoon z'n eigen gang... ik stuur haar op een
hindernis af, daar luistert ze dan nog wel naar, maar als ik haar in wil houden of wat dan ook, blijft ze gewoon dom doorgaan
net als of ik er niet op zit ofzo... ik word er zelf onzeker van, als ik m'n pony niet zo goed onder controle heb ;(

springen dat kan ze wel, ze heeft met de vorige eigenaar Z springen gereden, ik ben gewoon nog niet zo ver met springen..

heeft iemand tips, ervaring met het zelfde probleem, ... ?

Alvast bedankt! :o

Juangi

Re: als ik spring gaat m'n pony gewoon haar eigen gang! help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:59

Ik zou beginnen met springles te nemen;)

vlinder_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:02

Ik zou inderdaad ook goede springlessen nemen van iemand die je kan leren je pony goed onder controle te houden tijdens het springen. Tempocontrole is erg belangrijk om goed te kunnen springen!

futurelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 21:17

Ik rij bij een ponyclub, daar hebben we springen en dressuur om en om... is dat genoeg of ben je dan echt priveles nodig?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:32

Furure, als jouw pony met zijn vorige eigenaar Z heeft gesprongen, lijkt het probleem bij jou te liggen.
Ik zou het springen nog een tijdje laten, en vooral dressuur gaan rijden om meer controle te krijgen over je pony. Je kunt er extra dressuurles bij nemen bij een goede instructrice, kijk eest eens rond naar een goed iemand en neem niet zomaar de eerste de beste, er zijn veel mensen die zichzelf instucteur noemen, maar er zijn er maar weinig die het echt zijn.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:37

Ach wat vervelend voor je.
Ik kan me goed voorstellen dat het je onzeker maakt. Je wilt toch juist graag plezier hebben in het springen.
Het is belangrijk dat jij je pony goed onder controle hebt. Dus als jij wilt dat ie voorwaarts is moet ie reageren, maar zo ook met halthouden. Als ie na de sprong 'heet' wordt meteen op de volte zetten en terugrijden. En pas weer een sprong maken als je em weer goed voor elkaar hebt.
Altijd de touwtjes in handen hebben, dus je pony de baas zijn! Das de grote truc.

Heel veel succes en plezier

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:10

Misschien zou je eens kunnen vragen op de ponyclub of ze je kan helpen met specifiek het onder controle houden tijdens het springen.
Weten ze daar dat je er problemen mee hebt?

Het zal vast wel betere worden als je goede begeleiding krijgt!
Succes

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:32

Ik sluit me volkomen bij Diesel aan en neem vooral de tijd. Als het een half jaar duurt voordat jij 2 sprongen gecontroleerd na elkaar kan nemen dan is dat zo.. Beschouw dit maar als leerproces, van zo'n ervaren pony kun je zoveel leren!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:39

Mijn vroegere E-pony was een springkanon en regelde ook alles zelf, ik lifte een beetje mee "op hoop van zegen". Ik ben eerst lekker gaan dressuren en had iedere week zowel spring-als dressuurles op de vereniging, met het geluk dat mijn instructeur ook parcoursbouwer was en erg handig was met hete paarden :D Ik ben uiteindelijk Z springen geworden, maar toen vond ik het zelf veels te hoog worden :o

Ik sluit me verder volledig aan mij Diesel. Ga rustig aan de slag en vraag desnoods wat meer aandacht tijdens de clubles, dan heb je straks een hele fijne leerpony en beiden veel meer plezier in het springen.

succes

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:35

Dit probleem herken ik heel goed van mijn eigen pony. Die is heel fijn met rijden, maar zodra hij een hindernis ziet wordt hij zo heet/enthousiast dat hij er gewoon als een tank op af rent. :+
Ik heb imiddels al een jaar ofzo niet meer gesprongen, maar me gericht op de dressuur. Laatst had ik zin om weer eens een paar balkjes te doen (gewoon op de grond). Eerst reed ik wat intensiever dressuur, overgangen en tempowisselingen (verzameling-verruiming-verzameling) op mijn zit, en toen ik daarna ging springen kon ik het tempo ook hélemaal met m'n zit regelen.

Wat misschien een idee is, om dressuur te gaan rijden, en een kruisje of balkje in de bak te leggen, en af en toe een keer er overheen, dan weer even 5/10 minuten verder met dressuur, om te voorkomen dat je helemaal de controle kwijtraakt.

Ohja, wat je ook kan doen, bijvoorbeeld voor een sprong, even galopperen op een kleinere volte, hem even iets terugzetten in het tempo en vanuit de volte naar de hindernis toerijden. Maar maak de volte niet te ver van de hindernis af, zodat je pony niet de kans krijgt om weer te gaan rennen.
Succes ;)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:06

Leuke en goede tip:
twee balken op de grond, op 12 meter ( 3 galop sprongen!)
maar je kan ook 19 meter doen (5 tot 6 galop sprongen als ik me niet vergis).

tussen deze balken moet je dan leren schakelen. Probeer eerst eens vijf galop sprongen, en na een tijdje zes. Je moet het paard zo aan de hulpen krijgen, dan hij op jou moet wachten.

of de eerste balk neem je in draf, dan galopeer je aan (tussen die 19 meter) en dan na de 2e balk rustig (wel recht uit rijden!) terug nemen naar stap.

groetjes :)

futurelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 10:00

okee, bedankt voor alle info en tips, hier kan ik echt wat mee:D
super bedankt!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:24