Mijn pony loopt heel erg kort met alleen haar linker achterbeen. Ze is een keer in haar been geschoten lang geleden en er zit nog het eea aan litteken weefsel. Ook op spanning reageert ze heel erg door het been korter neer te zetten. Ze is ook erg zwak in haar achterhand.
Het gaat hier om een arabier.
Sinds kort train ik haar elke dag, 2x per week aan de pessoa, 5x per week een uur dressuur en een lange buitenrit.
Dit doe ik pas sinds twee weken en zet dus nog neit echt zoden aan de dijk, maar gisteren reed er iemand anders op, en haar achterhand en dan vooral links is gewoon erg zwak.
Ze is niet kreupel en alles zit goed in haar been, na een uur rijden is het ook weg.
Mijn vraag is,
Hoe train ik gericht op die achterbenen, achterhand? Welke oefeningen moet ik doen? Hoe kan ik haar aan de grond ook sterker maken? Wat moet ik doen aan de longe? Hoog/laag instellen, wel of geen bijzet?
Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven!
Ook is galop een puntje, ze blijft maar overspringen, van de goede galop, naar overkruisd naar verkeerde galop. Hoe krijg ik haar galop beter?
Ik had precies hetzelfde probleem met mijn paard. Toen ik hem kocht was de pas rechtsachter zo'n 15 tot 20 cm korter als linksachter. Inmiddels is er geen verschil meer, je ziet het niet. Wel zet hij duidelijk nog steeds liever af met links als met rechts, maar ook dit verschil begint steeds kleiner te worden. We werken hier nu al bijna 2 jaar aan.
Je moet de oplossing zoeken in het rechtrichten: aan de hand en onder het zadel. Verder zijn buitenritten over heuvelachtig terrein (zoals wij hier hebben) een hele goede. We gaan regelmatig vrij stijle hellingen op en af in stap: http://www.youtube.com/watch?v=AHq0AAkQ ... annel_page
Voor de overalle losheid in de rug (want daar heeft ij vaak veel spanning) trainden we in het begin ook eens per week met de pessoa, maar hierdoor maak je het verschil niet gelijk.
Verder komt de osteopaat elk half jaar even langs, want de oorzaak zit bij mijn paard in een scheef bekken. Als er tussendoor nog problemen zijn, komt meestal de masseur. Dan worden de spieren allemaal even los gemaakt en kunnen we er weer tegenaan.
Balkjes draven onder het zadel of aan de longe Overgangen naar de linker galop rijden/aan de longe En zolas alicia zegt, rechtrichten!
Bij mijn merrie is een fysio geweest en ik moest haar rechterachtebeen gaan versterken. Ik heb daar ook oefeningen voor gekregen die ik op stal kon doen. Als je wilt kan ik je die wel een keer voordoen op stal
Lijkt me beter dat je er dan een professional bijhaald die het paard volledig onderzoekt en specifieke oefeningen geeft voor dit geval dan oefeningen doen die iemand anders toevallig heeft gehad (en misschien niet helemaal correct uitvoert, en misschien niet van toepassing zijn op jou paard etc.). No offence, gewoon dat je het paard niet per ongeluk nog schever maakt.
Raja
Geplaatst: 10-02-09 21:30
Alicia, dit zijn geen oefeningen die erg moelijk zijn (rechterachterbeen optillen en iest op en neer bewegen) Is gewoon een algemene oefening om een ander been sterker te maken Ik ben zelf ook wel zo slim om geen ingewikkelde oefeningen door te gaan spelen. daarnaast ben ik zelf gediplomeerd paarden sport masseuse, dus weet wel een beetje waar ik het over heb
Lees ik nu goed dat ze in haar been is geschoten???? Hoe is dat in hemelsnaam gebeurt?
Mindfields
Geplaatst: 10-02-09 21:34
Op de linkerhand op het verkeerde been gaan rijden en op de rechterhand gewoon op het goede been. Dan moet het linkerachterbeen steeds net iets meer aantrekken omdat je dan zit op het moment dat het linkerachterbeen het gewicht moet dragen en wegduwen.
Wel opbouwen en niet in 1 keer continue doorgaan.
Schangah
Geplaatst: 10-02-09 21:44
Het korter weg zetten kan ook op een knieprobleem duiden. Is er daar al eens naar gekeken door een dierenarts? Veel overgangen rijden en idd heuveltjes rijden versterkt de spieren van de achterhand. Ik zou vooral veel rechtuit rijden op de binnenhoefslag (voor de balans, anders gaat ze op de bakrand plakken) en zeker geen kleine voltes. Op voltes overbelast je het zwakke been snel. Liefst de eerste maanden alleen maar rechtuit, in de ontspanning en in een laag maar wel actief tempo.
Nog een andere tip, veel overgangen rijden, schijnovergangen en tempowisselingen! In het begin niet te veel vragen (qua verzameling) en pas schijnovergangen gaan rijden als je paard goed warm is. Succes!