Geen Sprong..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stacy S

Geen Sprong..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 17:01

Ik rij met mijn paard in de M1 dressuur.. proef na proef lopen we tegen het punt van de galop aan.., geen sprong.
Op het moment is het zo dat ik ongelovelijk wordt afgestraft in de proef, we halen amper een hoger cijfer dan een 5 voor de galoponderdelen omdat ze gewoonweg te weinig sprong heeft. -:(-

Ik rij veel overgangen en doe oefeningen in de galop zoals op de langezijde naar binnen zetten en schoudervoor op de volte. Ook longeer ik regelmatig met de pessoa..
Toch lijkt dit geen verbetering te geven.. waar ik erg van baal..

Misschien hebben jullie andere (betere) methodes voor dit probleem?
Ik dacht zelf aan het werken met galopbalkjes ofzo, maar ik zou niet weten hoe ik dit moet aanpakken.
Verder heeft mijn paard verbening vh hoefkraakbeen, hierdoor spring ik niet.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.. :)

Ik hoop dat deze link het doet..
Filmpje: http://nnann.hyves.nl/fotos/486255811/0/YPZQ/

robyn1985

Re: Geen Sprong..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:35

Lastig, het ene paard heeft een goede galop en het andere niet. wat jij beschrijft klinkt heel goed, schouder voor en overgangen. Ik denk dat je paard vooral sterker moet worden. Galopbalkjes is een goed idee, die leg je op 3 meter. Ook kan je proberen steeds naar voor en weer terug te rijden in galop, het doel daarvan is dat je paard meer gaat zitten.

Succes ermee!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:15

Door zijgangen vergroot je het zweefmoment. Niet alleen door zijgangen in de galop, maar ook in stap en draf! Veel opzij dus; wijken, schouderbinnen, travers en appuyementen. Galopbalkjes zijn ook een goed idee.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:38

Wat ik als jury veel zie, is dat mensen te veel terug willen rijden in de galop. Dus teveel verzamelen. Vooral een paard wat weinig sprong heeft, zul je steeds actief moeten houden in de galop en de achterhand moeten blijven activeren, dus weg en terugrijden in de galop is ook een mooie oefening, let erop dat je bij het terugrijden de achterhand goed actief blijft houden! Ook moet je erop letten dat je beter iets te snel kan rijden in je proef met een vlakke galop, dan teveel verzameling, dus meer richting een (kleine) middengalop voor jouw gevoel.
Rij veel overgangen naar de galop toe waar je goed oplet dat je eerste galopsprong meteen groot en ruim is. Zoals al gezegt kan je ook balkjes neerleggen (bij een 'normaal' paard 3 mensenstappen ertussen).

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:50

Als eerste wil je graag zeggen dat je een prachtig dier onder je kont hebt! Op het filmpje ziet het er leuk uit.
Ik zou zeggen ga vooral lekker voorwaarts rijden, want het klopt idd dat de sprong mist in de galop. Das echt een stukje training!
Je paard en jij hebben het echt wel in je.
De galop in de training niet te netjes willen rijden maar hupakee voorwaarst! Op het achterbeen en dan pas naar de oprichting en terugrijden.
Komt helemaal goed, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:00

Heb je je paard wel eens bij de osteopaat gehad? Kantelt 'ie goed bij het heiligbeen en zit er niet wat spanning in het niergebied?
Is slechts een vage eerste indruk van het filmpje hoor, maar misschien kun je er wat mee of klinkt het je bekend.

Verder sluit ik me aan bij enkele tips die hierboven ook al min of meer staan; niet teveel proberen te sluiten nog, laat je galoppade gerust nog iets aan de grote kant. Wel beetje schakelen om 'm goed actief te houden, maar nog niet doorsluiten, daar gaat je drietakt gegarandeerd verder onder lijden.
In draf veel wijkende oefeningen rijden, en ook écht als oefening benaderen. Dus niet wijken voor het mooie wijken, maar heel functioneel. Dus liever 2 passen goed, rechtrichten, wegrijden, terugrijden, 2 passen wijken, rechtrichten, wegrijden, etc.

Rij je ook buiten met dit (overigens mooie) paard? Elke rit even een heuveltje op en een paar pasjes op de heuvel achteruit zijn ook een uitstekende oefening om 'm sterk te maken.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:44

Ik heb het idee dat de galopsprongen van je paard niet ruim genoeg zijn. Ze blijven een beetje kort en plat. Ik denk dat je goed bezig bent met het rijden van heel veel overgangen en schijnovergangen. Ook zijgangen zijn inderdaad heel goed om het achterbeen extra te activeren zodat je paard meer sprong kan ontwikkelen. Let er wel op dat je je paard niet van het achterbeen af rijdt tijdens het naar voor rijden. Hou hem goed in balans en op die achterhand.

Ik weet niet of je regelmatig gaat wandelen, maar af en toe je paard is lekker voluit laten gaan kan ook goed doen. Bij mijn paard was dat ook, die moest leren om zich helemaal te laten gaan. Dat is natuurlijk iets dat je zelf moet aanvoelen, dat werkt niet bij elk paard.

Geef je paard genoeg tijd om sterker te worden en blijf heel veel schijnovergangen in galop rijden. Volte vergroten en verkleinen is ook een goede oefening, je rijdt goed vooruit als je op een grote volte zit en je vangt rustig op als je de volte verkleint.