Hoe maak ik een galopwissel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_ariskaa

Hoe maak ik een galopwissel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 14:21

Hey!
Ik had een vraagje,
ik zie nl. wel eens in filmpjes etc. mensen die galopwissels maken maar hoe doe je dat?
Welke hulpen moet je geven?
Hoe leer je dat dus 'aan'?
xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:25

Gewoon buitenbeen aandrukken en dan springt ie zo om :+

Oftewel, ga les halen tegen de tijd dat je eraan toe bent en ga er aub niet zelf mee aan het spelen... :n

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:32

Relaxed schreef:

als je paard het kent ja ;)

ik mijn paard heb ik het aangeleerd been verlegen van hand veranderen en stelling omdraaten zeg maar

ik weet niet precies hoe ik het uit moet leggen
eerst ging die vaker over kruist maar toen heb ik bij de b afgewend en bij de e op de andere hand dus in eens andere stelling vragen toen deed hij het wel

ik denk dat je dit niet zelf moet doen maar even hulp vragen van een ervaren persoon
wij hier op bokt weten ook niet hoe jou paard het op pakt en reageerd ga dus aub niet zelf aan de slag als je het nog nooit gedaan hebt

veel suc6

Anoniem

Re: Hoe maak ik een galopwissel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:34

Je zou eens kunnen denken aan door een S van hand veranderen en verder is het geen doen om het via Internet uit te leggen, ik zou zeggen, vraag je instructrice?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:34

jessj22 schreef:
Relaxed schreef:

als je paard het kent ja ;)

ik mijn paard heb ik het aangeleerd been verlegen van hand veranderen en stelling omdraaten zeg maar

ik weet niet precies hoe ik het uit moet leggen
eerst ging die vaker over kruist maar toen heb ik bij de b afgewend en bij de e op de andere hand dus in eens andere stelling vragen toen deed hij het wel

ik denk dat je dit niet zelf moet doen maar even hulp vragen van een ervaren persoon
wij hier op bokt weten ook niet hoe jou paard het op pakt en reageerd ga dus aub niet zelf aan de slag als je het nog nooit gedaan hebt

veel suc6

Bekijk dr profiel eens... Dan snap je mijn sarcastisch bedoelde antwoord ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:39

Ik zie dat je op een manege rijdt, het lijkt me verstandiger als je instructeur het je daar goed uitlegt, ipv dat je aan de hand van tips hier zelf gaat experimenteren. Zeker omdat je het een paard wilt aanleren, wat mij dus slimmer lijkt om te laten doen door iemand die zelf al weet hoe het werkt.....

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 14:43

Citaat:
Bekijk dr profiel eens... Dan snap je mijn sarcastisch bedoelde antwoord ;)

Wat is er mis met mijn profiel? :+

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:46

Er moet eerst een hele lijst met dingen in orde zijn voordat je aan zo'n moeilijke oefening begint. Het is niet voor niets een Z- oefening. Als je het verkeerd aanleert zul je altijd spijt hebben hetzelfde met als je het te vroeg aanleert. Je hebt eerst alle oefeningen nodig t/m de M2 klasse. Geen een goede manege/rij-instituut/instructrice zou jou dit aanleren als je nog niet M2/Z startgerechtigd bent.

Wendow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:47

Je bent pas 14 ;) Dat vinden sommigen misschien niet oud genoeg om dit te leren en je rijdt op een manege... Niks mis mee volgens mij, maar ik ben ook van mening dat je het best aan je lesgeefster vraagt, dan kunnen je lesgenootjes er misschien ook nog wat van opsteken en heb je de juiste correcties vanaf het begin. Zo leer je minder fouten :)

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 14:47

Ok ik snap hem mensen..
maar ik wilde het gewoon weten :D
nog bedankt voor de reactie's!

Iris_VDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:50

Van mijn instructrice moet ik altijd weer een overgang terug nemen naar de draf, en vanuit daar weer aanspringen in de galop.. dan heb je volgens mij ook minder kans dat ie hele andere dingen gaat doen of bijv. weer overkruisd gaat!
..hoewel ik een meisje zag rijden die constant overkruisd rijd maarja.. :(:)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:51

Iris_VDM schreef:
Van mijn instructrice moet ik altijd weer een overgang terug nemen naar de draf, en vanuit daar weer aanspringen in de galop.. dan heb je volgens mij ook minder kans dat ie hele andere dingen gaat doen of bijv. weer overkruisd gaat!
..hoewel ik een meisje zag rijden die constant overkruisd rijd maarja.. :(:)

Dat is een foute manier van galopswisselen..toch maar goed dat de TS het toch niet gaat doen!

Wendow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:54

Dat is geen foute galopwissel... Het is er gewoon geen :D Je maakt gewoon een overgang en springt in een andere galop terug aan als de vorige... Dit heeft niks met de galopwissel te maken zoals de TS het bedoelt en zoals meeste mensen het ook begrijpen :) Het is wel een manier als je de galopwissel niet kan en toch moet veranderen.

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:57

Op die manier zoals Iris_vdm zegt kan je het opzich wel leren, maar dat doe je met een pony die je niet in het wedstrijd sport hoog wil uitbrengen. dan moet je gewoon eerst wachten tot je de oefeningen uit het M2 beheerst zoals de SB enz. Jij moet je pony ook zo danig aan eht been hebben dat hij aanspringt bij een aantasting achter de singel (om het makkelijk te zegge)

Maar als je op een manege rijd en nog geen eigen paard hebt. Heb er er eigenlijk niks aan enzoals je het vraagt. is het in mijn ogen dat jij denkt dat het heel gemakkelijk is. maar dat is het dus echt niet.

Het is even kort uitgelegt hoe ik er over denk maar goed..

succes ermee

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 14:58

Wendow schreef:
Dat is geen foute galopwissel... Het is er gewoon geen :D Je maakt gewoon een overgang en springt in een andere galop terug aan als de vorige... Dit heeft niks met de galopwissel te maken zoals de TS het bedoelt en zoals meeste mensen het ook begrijpen :) Het is wel een manier als je de galopwissel niet kan en toch moet veranderen.

:
http://www.youtube.com/watch?v=V05rMklrPa0

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:58

Wendow schreef:

Ja dat is waar officieel is het geen galopswissel.. wel een wissel van de galop als je er bijvoorbeeld maar 1 pas draf tussendoet. Maar inderdaad geen galopswissel

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 14:59

ff ter discussie:
ik snap uit jullie reacties dat ik te jong ben,
geen eigen paard heb etc.
maar dan mag ik toch nog wel weten hoe het moet? :P

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 14:59

M_ariskaa schreef:
Wendow schreef:

:
http://www.youtube.com/watch?v=V05rMklrPa0

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:59

Ryanne_ schreef:
Op die manier zoals Iris_vdm zegt kan je het opzich wel leren, maar dat doe je met een pony die je niet in het wedstrijd sport hoog wil uitbrengen. dan moet je gewoon eerst wachten tot je de oefeningen uit het M2 beheerst zoals de SB enz. Jij moet je pony ook zo danig aan eht been hebben dat hij aanspringt bij een aantasting achter de singel (om het makkelijk te zegge)

Maar als je op een manege rijd en nog geen eigen paard hebt. Heb er er eigenlijk niks aan enzoals je het vraagt. is het in mijn ogen dat jij denkt dat het heel gemakkelijk is. maar dat is het dus echt niet.

Het is even kort uitgelegt hoe ik er over denk maar goed..

succes ermee

Inderdaad en als dit niet duidelijk aangeleerd wordt en je legt per ongeluk een keer je been verkeerd zit je met een wissel. Erg vervelend..spreek uit ervaring :D

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:00

Ja maar wat heb je eraan vraag ik me dan af?

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 15:01

Wat heb je eraan om te reageren in dit topic? :P

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:02

Ryanne_ schreef:
Ja maar wat heb je eraan vraag ik me dan af?

Tja als je op niveau bent is het weer een nieuwe uitdaging en oefening maar nu heb je er eigenlijk helemaal niks aan omdat je het nog niet goed kunt uitvoeren.

Op het filmpje is inderdaad een zeer trage galop, draf en stap te zien. Het wijken is verkeerd en de gangen zijn eigenlijk geen gangen daardoor is de galopswissel wel een wissel maar niet helemaal juist. De achterhand is er niet onder en de activiteit mist.

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:04

TS schreef:

dit meisje, heb ik ook voorbij zien komen op bokt. flortje,

zij heeft haar paard hier duidelijk heel goed aan de hulpen ;)

en zij rijd ook niet op dressuurniveau. zoals je ziet rijd ze op een erg mooie manier zonder hoofdstel enz.

hier kan je dus helemaaal niks mee vergelijken..

en wat ik eraan heb om hier te reageren. volgens mij vraag je er zelf om ;)
Laatst bijgewerkt door Ryanne_ op 10-02-09 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:04

Ik begrijp dat je droomt om zoiets te kunnen als in dit filmpje, maar daar ben je nog een heel eind van as je op een manege rijdt... Laat alles op zijn tijd en leer stap voor stap, misschien vind je binnenkort een bijrijdtpaardje en kan je daarme les volgen... Ik weet uit ervaring dat zo'n dingen (vooral niet met de cordeo) op een manege over het algemeen niet realiseerbaar zijn... Blijf dromen, niks mis mee, maar met jouw vraag hier op bokt te stellen zal je het niet leren :) Ga desnoods op zoek naar iemand die dit kan en ga daar les nemen... Een galopwissel heb je echt niet in een lesje geleerd... Je moet opbouwen vanuit andere oefeningen, zoals anderen voor mij het ook zeggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:05

M_ariskaa schreef:
Wat heb je eraan om te reageren in dit topic? :P

Ik niks, ik vraag me alleen af waarom je wilt weten hoe je een galopwissel moet uitvoeren terwijl je er nog lang niet aan toe bent ;)