Sinds een maand staat er een super lieve andalusier bij ons op stal. In omgang is het echt een schat (hij heeft ook mijn hart veroverd!) doet geen pas verkeerd. Je mag hem overal aanraken, poetsen vind hij heerlijk, maar als hij eenmaal buiten is, veranderd hij in een seconde. Hij komt overgens uit Spanje sinds eind december.
Voor we hem kregen heeft de DA en de TA hem na gekeken. Niks aan de hand, geen haken of rug problemen.
Sinds de eerste keer dat ik op hem zat:
ik reed hem op een dubbel gebroken agrentaan bitje. Zadel past goed, hoofdstel zat goed, niks aan de hand. Maar van een op de andere seconde bouwde hij zoveel spanning op. Van uit het niets. Het was in de hele bak dat hij gespannen was, op sommige stukken erger dan andere. De opbouw van de spanning gaat zo snel, maar hij bouwt de spanning ook niet af. Het ging zo mal de eerste keer, hij pakte het bit vast, en rende met een noodvaart naar de uitgang. Er was geen rem te vinden. Hij draait zich snel om, en je krijgt hem ook niet om, hij wordt zo sterk dan.
Toen hebben er een ander bitje er in gehangen, een spaanse stang. In het begin ging het goed, maar deze actie's hield hij nog steeds. Wel minder, maar toch.
Nu hebben wij er een proffesioneel iemand bij gehaald, die vaker paarden helpt met deze angsten. Vanaf de eerste sessie bleek dat hij heel erg bang voor de zweep was. Maar ik heb hem nooit met zweep gereden ( sporen ook niet).
We zijn inmiddels vier sessie's verder, en nu doet hij het ook aan de longe als die man er is.
Ik heb hem al eens gelongeerd aan het halster, waar hij heel relaxt mee is. Maar als eenmaal het bit in de mond zit, dan is het zo anders.
Van deze man mag ik momenteel niet op dit paard rijden, omdat hij er mee bezig is. (Man komt 3x in de week langs.) Maar in de dagen dat de man er niet is, dan wandel ik met het paard in de bak, stop bij de enge plaatsen, beloon hem, en loop verder. Hier is dus weinig spanning te merken. Ook loopt hij niet weg.
Wat kan ik doen, in de dagen dat de man er niet is. Paard komt iedere dag met andere paarden in de bak (waar het 'probleem' is.) hij is dan ook wat angstig naar de enge plaatsen. Meer dan als ik met hem aan de hand loop.
Het is geen mogelijkheid om hem bitloos te gaan rijden, omdat hij dan ook zulk gedrag zal vertonen. (Dit beweerd de man).
de man heeft verteld dat het tussen de oren van het paard zit. Sinds deze man er is, is de stang er uit, en heeft hij een pelhalm er in. Maar omdat het paard het bit vast pakt, probeert hij deze week een rolletjesbit.
Ik hoop op zinvolle/ helpende reacties.
groetjes

*stukje er bij
*
) 
(hahah)