Zeer angstig paard in de bak... Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Zeer angstig paard in de bak... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 18:02

Help!

Sinds een maand staat er een super lieve andalusier bij ons op stal. In omgang is het echt een schat (hij heeft ook mijn hart veroverd!) doet geen pas verkeerd. Je mag hem overal aanraken, poetsen vind hij heerlijk, maar als hij eenmaal buiten is, veranderd hij in een seconde. Hij komt overgens uit Spanje sinds eind december.
Voor we hem kregen heeft de DA en de TA hem na gekeken. Niks aan de hand, geen haken of rug problemen.

Sinds de eerste keer dat ik op hem zat:
ik reed hem op een dubbel gebroken agrentaan bitje. Zadel past goed, hoofdstel zat goed, niks aan de hand. Maar van een op de andere seconde bouwde hij zoveel spanning op. Van uit het niets. Het was in de hele bak dat hij gespannen was, op sommige stukken erger dan andere. De opbouw van de spanning gaat zo snel, maar hij bouwt de spanning ook niet af. Het ging zo mal de eerste keer, hij pakte het bit vast, en rende met een noodvaart naar de uitgang. Er was geen rem te vinden. Hij draait zich snel om, en je krijgt hem ook niet om, hij wordt zo sterk dan.

Toen hebben er een ander bitje er in gehangen, een spaanse stang. In het begin ging het goed, maar deze actie's hield hij nog steeds. Wel minder, maar toch.

Nu hebben wij er een proffesioneel iemand bij gehaald, die vaker paarden helpt met deze angsten. Vanaf de eerste sessie bleek dat hij heel erg bang voor de zweep was. Maar ik heb hem nooit met zweep gereden ( sporen ook niet).
We zijn inmiddels vier sessie's verder, en nu doet hij het ook aan de longe als die man er is.

Ik heb hem al eens gelongeerd aan het halster, waar hij heel relaxt mee is. Maar als eenmaal het bit in de mond zit, dan is het zo anders.
Van deze man mag ik momenteel niet op dit paard rijden, omdat hij er mee bezig is. (Man komt 3x in de week langs.) Maar in de dagen dat de man er niet is, dan wandel ik met het paard in de bak, stop bij de enge plaatsen, beloon hem, en loop verder. Hier is dus weinig spanning te merken. Ook loopt hij niet weg.

Wat kan ik doen, in de dagen dat de man er niet is. Paard komt iedere dag met andere paarden in de bak (waar het 'probleem' is.) hij is dan ook wat angstig naar de enge plaatsen. Meer dan als ik met hem aan de hand loop.

Het is geen mogelijkheid om hem bitloos te gaan rijden, omdat hij dan ook zulk gedrag zal vertonen. (Dit beweerd de man).

de man heeft verteld dat het tussen de oren van het paard zit. Sinds deze man er is, is de stang er uit, en heeft hij een pelhalm er in. Maar omdat het paard het bit vast pakt, probeert hij deze week een rolletjesbit.

Ik hoop op zinvolle/ helpende reacties.

groetjes :)

*stukje er bij ;) *

Amaretto27

Re: Zeer angstig paard in de bak... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:49

Ben benieuwd naar de reactie's! (ff stipje :P)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:09

Ik denk dat je het beste aan de man die hem behandeld kan vragen wat je op de overige dagen met het paard mag doen. Anders heb je kans dat je zijn behandeling gaat tegenwerken en daar schiet niemand mee op.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:14

Bij mij op stal staat ook een Andalusier uit Spanje. Hij is vroeger mishandels in Spanje. Die kan je ook niet in de bak rijden omdat ze daar in Spanje (op sommige plaatsen!!) helemaal afgeramd worden..
Hij dient nu als recreatie paardje..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:17

Ik dacht als eerste dat jij misschien op het paard zelf teveel spanning opbouwt, maar als hij dit nu ook al op de longe doet.

Zal eerst eens afwachten wat er gaat gebeuren wanneer die man klaar is. Maar hoe is hij buiten? Want misschien is hij zoals Boooo al zegt, bang voor de bak. Ga eens een klein rondje aan de hand met longeertouw naar buiten en kijk hoe hij dan is.

_Dressuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:39

Juangi schreef:
Ik dacht als eerste dat jij misschien op het paard zelf teveel spanning opbouwt, maar als hij dit nu ook al op de longe doet.

Zal eerst eens afwachten wat er gaat gebeuren wanneer die man klaar is. Maar hoe is hij buiten? Want misschien is hij zoals Boooo al zegt, bang voor de bak. Ga eens een klein rondje aan de hand met longeertouw naar buiten en kijk hoe hij dan is.

mee eens :j
ik dacht precies het zelfde,
maar ik kan me er verder niet mee bemoeien, ik zal niet weten
wat ik moet zeggen,
zal ook buiten eens een rroondje doen, gewoon hoofdstel of halster met een lang touw er aan
vast...verder: hoe reageerde die in de trailer en het eerste moment toen hij aan
kwam?

succes verder, weeet echter geen goede raad *D (hahah)

Vleermuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:08

Hallo,

Ik heb zelf ook zo'n paard .
Toen ik mijn merrie kocht viel er niet met haar te rijden.
Pakte steeds het bit vast ( dubbelgebroken) en ging er als een speer vandoor .
Daarna hebben wij een gewoon gebroken bit geprobeerd waarbij er weinig verschil te merken was.
Uiteindelijk een stang geprobeerd maar het werd van kwaad tot erger....
Het longeren ging altijd prima met halster zonder zweep ( hiervoor is zij heel erg bang )
Zodoende dat ik op een dag tegen mijn vriend zei : Ik probeer het gewoon eens met halster.
Hier was mijn vriend erg op tegen omdat hij hier niet al te veel vertrouwen in had.
Toch gedaan ... en moet zeggen dat mijn paard goed ontspannen was waardoor ik een hele goede vertrouwingsband op kon gaan bouwen.
Een weekje later heb ik een bitloos hoofdstel voor haar gekocht en dit ging echt super goed .
Toch wat veiliger als een halster maar je moet ergens beginnen toch ??
Je kon haar in een paar weken zo goed op je stem rijden ongelofelijk !!
Blijkbaar heeft deze merrie zoveel meegemaakt waardoor haar vertrouwen in de mens weg was ...
En hebben wij dit zo heel rustig opgebouwd .
Wij hebben haar nu 5 jaar en zijn afgelopen zomer begonnen haar te beleren voor de kar ( BITLOOS )
Perfect ..
Ik wil niet zeggen dat alle paarden hierop goed zullen reageren maar je zou het altijd in overweging kunnen nemen ...
Proberen kan altijd.
Zolang je dit doet in de binnenbak kunnen er geen gekke ongelukken gebeuren ...
Wel zou het fijn zijn ( als de mogelijkheid er is ) met je paard te trainen zonder al te veel andere paarden om je heen .
Zeker in het begin ......
Dan zijn jullie goed op elkaar aangewezen .....

Succes ......

Vleermuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:18

Oh ja vergeten mijn advies door te geven haha
Ik zou in ieder geval zorgen dat jou paard er elke dag uitkomt ...
Veel aan de hand lopen en longeren ( grondwerk )
Zodat het paard je kan gaan vertrouwen en andersom ...
Maar gun het paard ook zijn rust door deze trainingen zodat hij dit ook kan verwerken ...
3 a 4 dagen trainen is meer dan genoeg ....de rest van de week ook leuke dingen doen ...
En geduld hebben ...heel belangrijk ....
Dit is er niet binnen een week uit .....onderschat het niet
Maar wees wel duidelijk in de dingen die je wel wilt en niet ....
En niet het paard laten beslissen maar jij...

Succes ....

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 21:20

Ik heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking. Ook ligt deze bak tegen een 80 km weg, en een 60 km weg. Genoeg verkeer dus!

Ik reed hem altijd zonder andere paarden in de bak, heb hem twee keer met een ander paard in de bak gereden, hiermee was hij rustiger omdat hij een leider voor zich had.

k heb overlegt met die man, en van hem mag ik tot het longeren gaan. dus ook aan de hand ;) wat ik dus nu ook doe :)

blijf maar komen met reactie's ben benieuwd.

@ vleermuis: ik ben bang, als ik bitloos ga, dat ik helemaal geen rem meer heb...
ik ben wel al een tijd aan het overwegen om met kaptoom en bit te gaan rijden...
het paard krijgt na elke sessie een dag rust. hij komt iedere dag buiten in de bak, en ook komt hij in de stapmolen wat hij erg goed doet.
ik poets hem iedere dag, was hem ook een keer in de twee weken.
ik voel wel dat we een band krijgen, maar toch wil ik meer vertrouwen winnen van hem.

het is trouwens een bijna 6 jarige, in spanje was het een goedgekeurde dekhengst, en heeft goede keuringen gelopen.
we denken ook dat hij nog niet zo goed onder het zadel is, maar die man denkt het anders...

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:23

Ik zat ook te denken aan bitloos eerlijk gezegd.
Je geeft zelf aan dat hij in de stress schiet als je er een bit in hebt..
Probeer het gewoon een keer.. Trek een bodyprotector aan een cap voor het geval dat het misgaat..
Het kan denk ik geen kwaad het te proberen? :\

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:40

Angst oplossen door een ander bit lijkt mij een heel vreemde redenatie.

Wat meer zal helpen is om een prettige en veilig associatie met de bak en eventueel bitje te leggen. Hoe gek is dit paard op eten? kauwen zorgt ook voor ontspanning en eten uit bak op de grond helpt ook om rustiger te worden (nl hoofd laag maakt rustgevend stofje aan). Met een paard dat graag eet is het een poging waard om de enge plekjes positiever te maken met voer, daarna paar emmertjes met en zonder iets erin, zodat hij uitgenodigd wordt om alles zelfstandig te onderzoeken. Ook onder het zadel zou je dit kunnen doen. Gaat dat allemaal goed dan afbouwen naar af en toe snoepje vanuit het zadel tot bv alleen 1 als signaal einde werk voor het afstappen.

Daarnaast is het boek van linda tellington-Jones : gedrag en training van paarden erg goed om te helpen bij stress en trauma verwerking, en kan je met dat boek en ook met het boek van Inge Teblick : Grondwerk met paarden aan de hand erg veel bereiken.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 17:59

Zijn er meer suggesties?

Ik ga (als ik er weer op ga/ mag rijden) hem met een soort kaptoom rijden, maar ook met bit.
Maar dan meer op de neus proberen te rijden, en desnoods heb ik dan de teugels met het bit nog :)

groetjes

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:09

Herkenbaar dit! Aangezien het paard nog niet lang in NL staat, kan het zijn dat dit paard door de stress van de reis en de stress van de verhuizing zijn spieren helemaal vast heeft gezet. Dan kan het zadel prima passen, maar dan doet het nog steeds zeer als je erop gaat zitten. Misschien is het een goed plan om het rijden even stil te zetten en het paard eerst na te laten kijken door een fysio of een osteopaat. Mijn (import) paard kwam namelijk ook ingereden en wel bij mij, maar vertoonde exact hetzelfde gedrag. Na een bezoekje en behandeling van de osteopaat was dit helemaal verdwenen.
Succes!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 18:19

maar hoe kan het dan, dat het paard dit ook aan de longe doet???

en zo'n proffecional hoort hier dan toch ook rekening mee te houden?

Ik kan me wel helemaal inleven in jou reactie hoor, maar dan zijn er dus ??? naar die man toe?

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:20

tamary schreef:
Angst oplossen door een ander bit lijkt mij een heel vreemde redenatie.

Eh... Ze verteld in haar opneningspost dat als ze hem zonder bit longeert hij heel relaxed is.. Wellicht ligt de angst dan bij het bit.
Kijk ik heb geen ervaring met bitloos maar wat ik ervan hoor is vrijwel alleen maar positief. Het kan toch geen kwaad om het eens te proberen?

winstonGR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:20

Heb je al eens naar zijn tanden laten kijken. Als een paard haken en/of wolfstanden heeft kan hij ook paniekerig reageren doordat hij dan pijn heeft. Verder probeer ik steeds met een angstig paard om hem goed bezig te houden tijdens het rijden. Door veel figuren te rijden oa, zo vermijd je soms dat ze op de loop gaan.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 18:26

Sinds gister zijn we gestopt met de proff. hulp.

Gister heb ik hem weer gereden, met bit, maar in combinatie met een soort kaptoom. Dus ik reed hem meer op de neus, kwam eigenlijk niet aan het bit.
Het was minder de angst, maar vandaag hadden we precies het zelfde gedaan....
En meneer heeft me 4x de bakrand laten zien (kei hard op afgerend) en 1x bij de mesthoop :S (mesthoop ligt naast de bak)

wat is de situatie? :
de bak is afgezet, ik rijd in een 'bak' van 20 bij 20 meter. We vragen hem alleen de 'hoefslag' te volgen. In stap is hij wel goed aan te voelen wat hij doet. Ik draaf pas aan als we de poort en mesthoop voorbij zijn. Dan draaf ik +/- 10 meter, en ga terug naar stap.
Doe ik dit niet, dan ben ik al te laat, en dan rent hij (let op: hij rent echt kei hard in galop naar het hek, en hij is echt niet te sturen!)
als ik dit voor mekaar krijg is hij klaar.
Maar het is nog steeds niet gelukt...
Links is zijn beste kant...

het is geen angst meer, denk ik. maar vlucht gedrag ofzo iets?
hij doet het rechts meer, (naar links gaan ineens)

spanning bouwd hij nog steeds op, wordt snel erger etc. Maar na een aantal rondjes bouwd hij het ook af. (veel praten, belonen, brokjes etc.)
maar hij kan het in 1 stap weer opgebouwd hebben.

@ wintston: tandarts is wezen kijken een maand geleden, en alles zag er goed uit. geen pijnlijke tanden/kiezen of tandvlees.
wangen waren ook dik in orde.

wat kan dit wezen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:01

Heeeeeel snel weer proffesionele hulp op stal halen.
Want dit is niet op te lossen met een adviesje via internet. Je hebt hier een groot probleem, wat je alleen onder zeer goede en zeer frequente begeleiding op kan gaan lossen.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:13

ik raad je www.stalequus.nl aan. Ik heb deze man veel paarden met angsten en trauma's zien veranderen.
Hij begint bij de basis alsof het een onbeleerd paard is.
Hij doet dat allemaal in de roundpen. Paard loopt eerst los en hij begint met een join up. Dit is heel mooi om te zien, heb het meerdere malen gezien. Hij wint het vertrouwen van het paard.
Nou ja, ik kan het wel allemaal uitleggen, maar je moet het eigenlijk gewoon zien en ervaren!
Ik heb meerdere paarden met trauma's (o.a. trailerangst/zadelangst en andere 'probleempaarden') er als engeltjes vandaan zien komen. Onder andere die van mezelf.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 18:16

We hebben vandaag met Gert van den Hof gebeld.

Het paard gaat er donderdag heen. Hopelijk komt hij wel met vooruitgang :)

groetjes

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:25

Heel verstandig!!
Heel veel succes met het paard en hopelijk gaan jullie er in de toekomst nog veel plezier aan beleven!