Leren uittellen voor een hindernis, help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

futurelover

Leren uittellen voor een hindernis, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 14:13

Ik ben nu al een tijdje met mijn pony dressuurwedstrijden aan het rijden.. dit gaat erg goed..
Maar wil over een poosje springwedstrijden gaan rijden, maar ik kan niet uittellen voor een hindernis.

heeft iemand tips, of uitleg of....?

Alvast bedankt!!

Nimmy

Re: Leren uittellen voor een hindernis, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:17

Les nemen...

Verder begin eens met 2 balkjes neerleggen en proberen om het aantal galopsprongen ertussen af te wisselen. De eerste keer op bijv 4 galopsprongen en dan een keer op 5 of op 3. Zelf hardop tellen hoeveel sprongen je ertussen maakt..

Als dat goed gaat kun je hetzelfde doen met hindernissen. Verwacht niet dat t in 1 keer lukt, heel veel oefenen en dan gaat t vanzelf beter

Opzich als je een pony hebt die een beetje meedenkt kom je een b parcours nog wel rond zonder dat jij t goed afstanden ziet...

amo500

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:21

bij mij helpt het beste door gewoon goed doorgalloperen in 1 tempo, en blijven kijken naar de sprong!

hoe meer sprongen hoe beter het gaat! :P

Chaddie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:26

je kunt het beste goed ritme maken met je binnebeen in de bocht voor de hindernis en het rechte stukje voor de hinder gewoon stil blijven zitten met een heel klein beetje been, dan leert je pony zelfstandig te springen en komt hij/zij goed uit voor de hindernis,, bij mij werkt dit super!!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:26

Niet teveel doen, je pony kan prima zelf uit leren komen, zeker in de lagere klassen.
Gewoon rustig blijven zitten en de sprong naar je toe laten komen en zorgen dat je op tijd in de verlichte zit gaat, maar zeker niet gaan regelen voor je pony.

Kaatje0013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:25

Hier wat basis dingen: een galopsprong is meestal 3 meter. Je weet meestal van je eigen paard of hij grote of kleine galopsprongen maakt. De afzet voor de hindernis 1.5 en de landing is ook 1.5. Succes ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:44

voorlopig nog helemaal niet mee bezig gaan, gewoon zorgen dat je ritme en impuls hebt. Als je te veel gaat regelen terwijl je gene afstanden ziet, maak je het alleen maar moeilijker. B en L springen is prima te doen, met gewoon een mooi ritme.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:23

Wat mij goed helpt is aangallopperen en dan eerst een goede cadans vinden, hardop tellen voor jezelf, 1,2,1,2,1,2 als dat goed gaat dan rijd je op een hindernis aan en blijf je tellen, je voelt dan wel aan wanneer je moet afzetten. Succes!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:24

en dat is dus ritme, en idd nu het allerbelangrijkste.

futurelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 20:50

oke, bedankt allemaal, hier kan ik wel wat mee!:D

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:55

Storm76 schreef:
Niet teveel doen, je pony kan prima zelf uit leren komen, zeker in de lagere klassen.
Gewoon rustig blijven zitten en de sprong naar je toe laten komen en zorgen dat je op tijd in de verlichte zit gaat, maar zeker niet gaan regelen voor je pony.

Zoiets wou ik dus ook gaan zeggen ;)
Wij hebben het op de manege ooit wel gehad, moest je hardop tellen hoeveel galopsprongen je paard steeds voor de hindernis maakte. Om zo het ritme een beetje door te krijgen. En als je er zelf niet lekker uitkwam, liet de intructrice iemand anders meetellen.
Maar nu, moet ik stiekem toegeven dat ik er niet aan denk als ik met Pless spring. En eigenlijk heb ik er nog niet echt problemen mee gehad. Maar moet wel zeggen dat ik tot nu toe altijd mijn oevenparcourtjes in draf heb gereden O:)

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:12

ik tel altijd mee met de galopsprongen en dan zelf meetellen waarneer jij denkt waneer jij zelf zou springen zegmaar ;)

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:31

maar tellen jullie dan allemaal de hele tijd in het parcours? neit de hele tijd door toch of wel ?!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:35

Wat je kunt doen is balkjes op galop afstand neer leggen; niet té veel achter elkaar zodat je beter 'voelt' wanneer je paard een galopsprong maakt.
Later kun je ze dan verder uit elkaar leggen en door oefenen.
Ik geef mensen ook wel eens de opdracht een grote volte in bijvoorbeeld 15 galopsprongen te rijden, dus vanaf C tot aan c gemeten, daarna bijvoorbeeld in 14 en 16.
Daar leer je ook goed van tellen!
Succes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:13

delfa schreef:
maar tellen jullie dan allemaal de hele tijd in het parcours? neit de hele tijd door toch of wel ?!

nee, gewoon zorgen dat je ritme en impuls hebt, dan zie je met wat oefening vanzelf of het past. Eerlijk gezegd vind ik 'tellen' een modekreet die voor een groot deel van de B/L ruiters (incl mezelf) helemaal niet nodig is.

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:01

delfa schreef:

nee, ik alleen een paar galopsprongen voor de hindernis zodat ik ook weet wanneer ik ongeveer in de verlichte zit moet gaan zitten omdat dat pas moet als het paard echt springt ;)