Inrijprobleem: Hij wil niet meer vooruit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marit_Muppet

Inrijprobleem: Hij wil niet meer vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 21:22

Bij mijn verzorgpony staat een welsh A pony, clyde. Een meisje daar is hem aan het inrijden. Hij is al zadelmak en pakt het hoofdstel goed. Ook kan ze er al gewoon opzitten en hij reageert al een beetje op haar beenhulpen. Eerst steigerde hij als je erop ging zitten, dit doet hij ook niet meer. Maar nu heeft hij een nieuw probleem. Na ongeveer 1 rondje gaat hij stilstaan en wil ook niet meer vooruit. Als ze even wacht gaat hij wel weer, maar dit gebeurt een paar keer per "rit". Kent iemand dit probleem? Hoe los je dit op?

drafbalk

Re: Inrijprobleem: Hij wil niet meer vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:24

misschien als je haar eerst gaat longeren, dan heb je ook een longeerzweep bij, of kan dat ook met het inrijden.

Wonder_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:31

Dat heb ik ook gehad met mijn welshje, maar mijn welshje deed echt niets meer. Ik had haar een harde tik met de zweep gegeven en ze had het nooit meer gedaan. Alleen is dit waarschijnlijk niet de oplossing voor een pony die net ingereden wordt, denk ik.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:37

Zijn jullie eerst begonnen met longeren? Dat hij leert om op de stem te reageren, stap draf etc. Dat is altijd het begin. Als hij goed reageert op je stem kun je met het zadel aan de slag.

Marit_Muppet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 21:39

Daantje1981 schreef:
Zijn jullie eerst begonnen met longeren? Dat hij leert om op de stem te reageren, stap draf etc. Dat is altijd het begin. Als hij goed reageert op je stem kun je met het zadel aan de slag.

weet ik niet, ze longeert hem soms even voor ze erop gaat. Dat ligt aan hoe hij enthousiast hij is.

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:41

Dat probleem ken ik,, thuis hebben we ook een shetlander staan, en die is ook zo eigenwijs, hij gaat stilstaan, je kan hem drijven en met zweepje, maar niets helpt,,;) Mijn vader heeft zelf met de kraanbak er achter gestaan,, maar zelfs dan kregen we haar niet vooruit. Ik heb haar ook een tijdje gelongeert,, en nu loopt ze al vooruit en draven we al soms.:)

superkaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:12

een jong paard is het beste af en houd het meeste plezier in het werken als hij begrijpt wat de bedoeling is. Als je hem niet goed klaar hebt gemaakt snapt hij het niet. Misschien dat hij zelfs wel boos wordt en een bok geeft. Groot gelijk heeft ie. Laat je vriendin eerst maar aan de slag gaan met het grondwerk. Zoals anderen op dit topic ook zeggen leert je paard op stem reageren. ALs dit goed gaat kan je vriendin als zo goed is als ze denkt (anders ga je geen pony inrijden lijkt me) verder gaan met de dubbele longe. Op die manier kun je nog meer druk geven en zorgen dat je paard de juiste buigingen heeft tijdens het werk. Ook kun je dan achter hem gaan lopen zodat hij leert dat druk en stem ook aanwezig zijn als hij je niet kan zien. Houd het werk leuk en afwisselend. Eerst longeren zodat zijn overvloed aan energie weg kan. Dan pas opstappen en rijden. Beweeg heel goed mee met de bewegingen van zijn lichaam. Dus zowel met je handen voor het hoofd als met je bekken voor de beweging van zijn lichaam. Op die manier beweeg je met je paard mee en werk je zo min mogelijk tegen. Begin altijd met de kleinste hulp, je gewichtsmassa, dan pas been of teugelhulp. Mijn jonge tinker is nu 2 maanden onder het zadel. Het is dus niet zo dat ik uit een boekje praat. Ieder paad is anders maar ze spreken allemaal dezelfde taal. Helaas spreken wij die niet altijd.....succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 09:03

Het dier snapt denk ik gewoon niet wat je bedoelt en voor een jong dier is het ook erg moeilijk lopen met een ruiter op zijn rug, hij zal heel erg uit balans lopen en of ze rennen daar voor weg , of ze gaan daar voor stil staan,
Ik zou even terug gaan naar het begin en gaan longeren en handwerk gaan doen in het rechtrichten, dus voorbereiden op de ruiter,
Als hij steigert met erop stappen zijn er ook geen goeie voorbereidingen geweest, als het paard weet wat er gaat gebeuren en heeft vertrouwen zal hij echt niet zomaar steigeren.
En als je er dan op gaat wees met 3 stapjes wankelen stapjes tevreden en bouw dat uit, maar bij staken of steigeren moet je eraf en weer terug naar de basis en dat is in dit geval grond en handwerk.
Zijn vaak stappen die over geslagen worden ,maar ooit loopt je ergens vast als de basis er niet geod in zit en jamer dat dit nu al bij de eerste stapjes is die juist goed moeten gaan.
Hou de harde schijf zonder beschadiging , want als er op de hardeschijf iets fout gaat krijg je dat met geen enkelen software meer goed,zijn woorden van de Grootmeester Bent Branderup, maar het zijn echt waren woorden.

Dus begin bij de basis en blijf eerlijk en geduldig en ga er niet te snel op, ook al wil je dat graag, soms moet je gewoon de tijd nemen om het dier uit te leggen wat je bedoelt.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:41

het paardje twijfelt,houd de sessies kort en beloon goed als het reageert.

er zijn zoveel mensen die denken dat paarden geboren worden met begrip van beenhulpen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:52

Ik ga met de rest mee ... even terug naar de basis, stemcommando's en grondwerk. En als ze er op zit zorg dan voor iemand die op de grond met een longeerzweep erbij staat om te helpen de been hulpen te benadrukken. Een paard netjes inrijden gaat het makkelijkst met 2 mensen. 1 op de grond en 1 erop. Diegene die op het paard zit is eigenlijk alleen een soort dummie, diegene op de grond geeft (aan de longe) de aanwijzingen en de ruiter voegt alleen de juiste beenhulp toe aan wat de ander van het paard vraagt.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:21

Heel veel goede adviezen hier boven! ik zou zeggen doe er wat mee :D wil alleen nog even toevoegen als je de mogelijkheid hebt, ga buiten rijden! ze willen vaak uitzich zelf wel lopen in de bossen. Lekker voorwaards en niet te lang. Probeer alles op te bouwen en begin aan het begin met longeren en stem hulpen.. en vooral veel belonen!

Kaatje0013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:39

Kaaaren schreef:
Heel veel goede adviezen hier boven! ik zou zeggen doe er wat mee :D wil alleen nog even toevoegen als je de mogelijkheid hebt, ga buiten rijden! ze willen vaak uitzich zelf wel lopen in de bossen. Lekker voorwaards en niet te lang. Probeer alles op te bouwen en begin aan het begin met longeren en stem hulpen.. en vooral veel belonen!

idd maak het voor die pony iets spannender.