Paard zwaait altijd uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sethlover

Paard zwaait altijd uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 19:25

Heej,
Mijn paard heeft de vervelende eigenschap om op de linkerhand altijd uit te zwaaien. Mijn instructrice heeft mij uitgelegd waardoor dat komt namelijk: hij zit een beetje vast aan zijn rechterkant, en als je dat op de linkerhand rijdt, dan zwaait hij heel snel uit. Het klinkt een beetje vaag maar hij zit dus vast aan zijn rechterkant, maar heeft daarmee problemen op de linkerhand. Nu proberen wij dat samen te corrigeren, alleen dat is makkelijker gezegt dan gedaan. Hij werkt namelijk wel eens tegen als je hem recht wilt zetten (met een bok bijv.) Het ligt niet eraan dat hij iets heeft ofzo, hij is het gewoon niet gewend. (Is het eerste jaar dat hij in een bak rijdt)
We zijn natuurlijk hard aan het werken om hem lekker los te rijden, door voorwaarts neerwaarts etc. Hij loopt ook al best goed nagefelijk. Het paard waar ik het over heb is een 13jarige BWP ruin, is hiervoor altijd voor recreatie gebruikt en endurance (ben ik pas achter :D) maar wij willen ook graag dat hij een beetje dressuur kan lopen want het springen gaat al super :D!

Hebben jullie nog tips om hem lekker los te krijgen en om hem beter over de rug te rijden??

Kaatje0013

Re: Paard zwaait altijd uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:45

Rijd veel voltes, slangevoltes, bochtjes enz. Oefeningen met stelling zodat hij de spieren van de rechterkant moet gebruiken.

zorro10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:44

Zoals hierboven, en contrastelling. Dat helpt bij mij erg goed bij het inrijden.
En natuurlijk ook goed teugelgebruik, en je benen op de goede plaats houden.
Probeer je wel eens (nadat je paard warm is gelopen) met een steeds langere teugel te rijden ?
Ik doe regelmatig, op de volte in galop, de teugels langer later zodat hij naar beneden gaat met zijn hoofd. Daarna gaat kan ik hem super oppakken.

_Dressuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:49

zorro10 schreef:
Zoals hierboven, en contrastelling. Dat helpt bij mij erg goed bij het inrijden.
En natuurlijk ook goed teugelgebruik, en je benen op de goede plaats houden.
Probeer je wel eens (nadat je paard warm is gelopen) met een steeds langere teugel te rijden ?
Ik doe regelmatig, op de volte in galop, de teugels langer later zodat hij naar beneden gaat met zijn hoofd. Daarna gaat kan ik hem super oppakken.

vind ik ook,
rijd hem lekker los door de bak, maakt niet uit of het er perfect uit ziet,
als hij maar buigt en buigt, probeer anders te slalommen,
met pionnen of gewoon denkbeeldig, dat is een super oefening voor
stijfeharken *D

succes!

superkaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:59

Inderdaad, veel afwisseling in de buigingen rijden. Je buitenteugel goed in contact houden en vooral niet naar buiten brengen. Je binnenteugel vragen en loslaten. Niet loslaten in de zin van hij bungelt zo maar ergens maar overdreven stelling vragen en mee terug veren met het hoofd van je paard. Je buitenbeen wat naar achteren leggen om zijn lichaam te begrenzen. Lekker voorwaarts rijden. Je zult zelf ook wel weten dat je als je langzaam fietst je gemakkelijk slingert. Voor een paard geld hetzelfde. Langzaam lopen is slingeren en veel meer scheef zijn. Lekkere tempowisselingen rijden en figuren. Vooral veel afwisseling. Eventueel misschien eerst longeren voor je gaat opstappen. Zo kunnen zijn spieren al lekker opwarmen zonder die massa op zijn rug. Succes

Pep1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 09:45

Mijn paard heeft dat ook sterk gehad maar dan op de rechterkant. Mijn paard is linksgebogen en de linkerkant is haar korte bespierde kant. Ik moest dus deze kant gaan rekken en stretchen. Je kan dat al doen na het lessen met de snoepjes test. Ik lees in je verhaal dat je al bezig bent haar recht te krijgen en dat is al super goed. Bij mij heeft traver en schouderbinnenwaarts ook veel geholpen in stap want danl leren ze beide achter benen er onder te zetten. Oh ja wat ook helpt is altijd dan weer proberen met rijden de voorhand voor de achterhand te plaatsen. Mijn paard doet het nu al stukken minder maar ik moet er wel alert op blijven en vlug zijn met reageren.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 10:28

bedankt voor reacties :D
Ga ik allemaal vandaag eens proberen, en mijn zus gaat vandaag foto's maken, misschien dat ik die even in een topic zet :)

robyn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:53

Probeer rustig te werk te gaan, dus als hij zijn achterhand uitzwaait gewoon je buitenbeen rustig terug leggen en zo proberen de achterhand iets terug te duwen.