Ponyprobleem ivm achterwaarts gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bieketjuh

Ponyprobleem ivm achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 17:31

Hi!

De pony van mijn zusje waar ik af en toe eens mee rijdt heeft een eigenlijk wel een gek probleem.
Wanneer je de hulpen voor het achterwaarts gaan heeft, gaat hij niet achterwaarts, maar zet één stapje achteruit en doet dan een kapbeweging met zijn voorbeen. Waarschijnlijk vroeger zo geleerd als trucje, maar in de dressuur ben ik daar niet veel mee..

Heeft er iemand een tip hoe ik haar toch zou kunnen leren om achterwaarts te gaan?
Want afleren zit er waarschijnlijk niet in, iets anders leren dacht ik, maar wat is de vraag natuurlijk ;)

Hopelijk kan iemand me helpen..

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:04

wat bedoel je met kap beweging?

Bieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 22:35

Dorindaikke schreef:
wat bedoel je met kap beweging?

Wel ze geeft eigenlijk letterlijk een voetje zoals een hondje dit zou doen..
Is wel leuk als trucje maarja..

midgie

Re: Ponyprobleem ivm achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 08:59

De spaansepas heet dat.waarschijnlijk snapt de pony niet wat je wil.

Je zou vanaf de grond kunnen oefenen met het achterwaarts, leer het dier wijken voor druk, ik zou het niet met het bit in doen, maar b.v met het stalhalster als je geen touwhalster hebt.
Zorg wel dat het halster niet te laag op de neus hangt,
Geef ook een hulp op de schouder en gebruik er b.v een commando bij in het begin.
Oefen de eerste keren dat je erop zit ook met het halster, want als je druk in de mond moet zetten met bit kan dat behoorlijk poijnlijk zijn en je wil niet dat hij tegen je hulp in gaat en dat gebeurt vaak juist bij pijn.
Doe desnoogds een touwhalstertje onder je hoofdstel waar je het achterwaarts mee kan oefenen en leer er je lichaamshulp bij,
Neem er gewoon even de tijd voor samen met iemadn die je vanaf de grond kan ondersteunen met de hulp op de schouders.

Bieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 23:01

Dank je voor de tip, ik zal het zeker eens proberen!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:10

probeer iemand vanaf de grond mee te laten helpe. leer eerst de pony op comando achteruit te gaan. ga dan rijden zet hem stil zet iemand bij de voorkant(die dus wel uitkijkt voor maaiende voorbenen) en jij geeft dan rustig de hulp en persoon zegt het comando met wat druk op de borst met hand. soms wordt er ookmet een zweepje zachtjes op de borst getikt om achterwaards te gaan.

Armany

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 08:09

ik zou inderdaad eerst achteruit op commando leren. Dus gewoon vanaf de grond. Vervolgens iemand er op en iemand er naast die het commando geeft en vervolgens langzaamaan het commando vervangen voor de hulp.

robyn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 10:48

En elke keer als de pony het goed doet duidelijk belonen, zowel als je op de grond staat als wanneer je erop zit. Dan weet hij/ zij wat je wilt.

Bieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 13:25

Dank u voor de tips allemaal!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:18

Het is trouwens het makkelijkste om het met zijn tweeën te oefenen. 1 op de grond, en 1 erop. Zodat de ruiter de normale hulpen kan geven en de andere persoon deze kan ondersteunen door op de borst te duwen. Dan maken ze meteen de koppeling tussen de ruiterhulpen en het achterwaarts gaan.
Vergeet natuurlijk niet élke stap te belonen!! En blokkeer niet teveel met je handen. Achterwaarts behoort niet op je handen te gaan, dus je hebt net zo weinig druk als bij een voorwaartse gang.