Heel sensibel paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bambino

Heel sensibel paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 11:03

Hallo,

heb sinds enkele weken een paard op stal.. wat heel sensibel is,
We rijden in een buitenbak, aan de weg en er ligt een huis tegen die bak aan, het is er niet super druk maar zo af en toe komt er een fietser of auto voorbij gereden , ook de mensen van het huis zijn wel is buiten bezig, opzich geen probleem, maar dit paard schrikt zich een ongeluk als er een fietser,auto of iets voorbij komt, ook als ze bij het huis bezig zijn raakt ze aardig in paniek.

Het is niet echt schrikken meer maar echt in paniek raken, ze staat plots stil draait om en begint te rennen en/of gaat overeind.
Het weer zal ook wel beetje meespelen, ook hecht ze zich erg aan mensen des te meer mensen er in de bak staan of rijden des te rustiger ze is, alleen rijdt er bijna nooit iemand in de bak.

Als ik er met dr aandacht erbij heb is ze fijn en makkelijk te rijden, ook is het geen uitproberen ofiets dergelijks maar gewoon echt angst, op stal is het trouwens een schat en echt heel erg rustig..

Het gekke is ze word dit jaar 7 , en is Z springen met winst dus inprincipe heeft ze al aardig wat gezien van nederland en belgie, het is een royal bravour x pretendent miss dat dit ook wel beetje in de afstamming zit?!

Heeft iemand tips hoe ik haar het beste lekker aan het werk kan houden vooral aan het begin van het rijden?, ik los het nu constant voorwaarts op( ze vind het ook erg moeilijk goed voorwaarts te blijven, als het even te moeilijk is springt ze aan in galop en/of gaat beetje huppel) en veel overgangen, alleen ontspanning is ver te zoeken ja na een uurtje gaat het beter als ze echt moe is en dan begint ze te ontspannen en gaat het best fijn ondanks het vele schrikken er tussen door

Evydepevy

Re: Heel sensibel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:14

Ik herken het wel een beetje maar (stiekem) gelukkig niet zo extreem. Wat bij mij erg helpt is haar ronder instellen en veel kleine klopjes om haar vertrouwen te geven en haar te laten weten dat ik dichtbij ben. Ze reageert daar bijzonder goed op moet ik zeggen. Ik denk dat je zelf meestal al wel een beetje aan ziet komen of ze paniek krijgt dus probeer haar voor te zijn en begin zo snel mogelijk met ronder maken met de intentie juist ontspanning te creeeren dus op tijd ook weer beetje hand toe. Maar merk zelf ook dat bij mijn paard temperatuur vooral een belangrijke factor is. Zodra 0 graden in zicht komt is ze gewoon wat rilleriger. Tsja en verder is geduld een schone zaak! SUCCES!

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 12:17

ja het probleem is dus dat het ronder rijden niet gaat( ze ook veel op slof gereden zoals ik het voel), als ze stresst, stem helpt ook niet veel wel iets dus ben altijd wel dr rustig aan praten maar ze raakt alsnog wel in paniek

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:20

Ik rijd er sinds een paar maanden ook zo een, heel rillerig en sensibel, maar wat een fijn paard. Wat bij mij in het begin vooral geholpen heeft is voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts, en m op mijn handen laten lopen (let op: dit is niet hangen) Maar m net dat beetje steun geven wat hij nodig heeft, en ook handig, je weet meteen 'waar' ie loopt (als je begrijpt wat ik bedoel) Dit soort paarden kan je best achter de vodden aanzitten, maar doe het met beleid, je moet niet over de 'angst-grens' gaan want dan is het gebeurd, maar je moet zeker steeds weer die grens opzoeken en stukje bij beetje (heel voorzichtig) deze verleggen. Dat kan alleen door er aan te blijven rijden! Ieder stukje ontspanning dat je krijgt meteen benutten door een stapje verder te gaan, dit kan scherper aan het been zetten zijn, of buiging of wat dan ook! Succes en veel plezier!

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:21

Ik heb er ook zo eentje. Kan zich ook overal druk om maken en is dan echt niet meer fijn te rijden. Wat bij mij het beste werkt is voor het rijden (gewoon al met zadel op) even tien minuutjes/kwartiertje longeren. Hij kijkt dan overal naar en gaat met zijn staart op z'n rug de bak door. Daarna is hij superfijn te rijden!!!

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 12:24

Ja dat klopt deed in het begin ook longeren, probleem is dat dit niet in de rijbak mag, dus als ik daarna naar de bak ga is het weer paniek, dus schiet niet op, alleen gister wel even gedaan, toen ging ik ineens zo hard door de bak toen moest ik wel ff longeren, maar daarna wel wat rustiger maar nog wel beetje paniekerig

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:04

mijn paard kan zich ook een ongeluk schrikken van niks (vooral kleine dingen, hoe groter hoe minder eng) en is vervolgens in de stress. Wat heel erg heeft geholpen is heel simpel: een orenmuts.
Hij is een stuk minder afgeleid en veel fijner te rijden.

Ernestia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:48

Hallo Dagje,
De meest voor de hand liggende oorzaak van dergelijk angstig gedrag is een gebrek aan vertrouwen in de ruiter. Want een paard dat z'n ruiter vertrouwt is niet bang want weet dat de leider op z'n rug ervoor zal zorgen dat hem/haar niets overkomt. Maar dan moet je wel eerst zorgen dat je paard jou als z'n leider kan beschouwen, waar hij volledig op kan vertrouwen. Daarom zou ik zeggen: ga terug naar 'af' (wat sowieso de enig juiste reactie is op alle problemen, die je tegenkomt bij het rijden/omgang met je paard), helemaal terug naar de basis, door grondwerk te doen: los laten werken (bijv. volgens het systeem van Emiel Voest, 'freestyle' of lees het super boek van Klaus Hempfling 'Natuurlijk paardrijden'). Door je paard eerst vanaf de grond te werken, bouw je een fantastische vertrouwensband met hem/haar op. (En daarnaast natuurlijk ook de dagelijkse omgang, op een bewuste en correcte wijze, observeren is daarbij erg belangrijk!). Het is ook dé manier om je paard echt halstermak te maken, zodat je 'm tenminste niet met zo'n belachelijke ketting om z'n kaak mee moet voeren, alsof dat iets zou helpen als een paard er echt vandoor zou willen! Een echt halstermak paard loopt als een hondje achter je aan, desnoods zonder halster, en je kunt 'm ook gewoon alleen stil laten staan midden op een bospad; hij loopt niet weg maar blijft gewoon bij je, net als een goed opgevoede hond. Zo'n paard (ikzelf heb een zelf getrainde Westfaler en spreek hier uit ervaring) is ook zonder enig probleem zonder zadel en hoofdstel te rijden, te springen of ermee buiten te rijden. Maar om zo'n vertrouwensband op te bouwen (want dat is de kern van alles wat je met je paard wilt gaan doen, vertrouwen!!!) daar moet je wel de tijd voor nemen, en dat is voor de meeste ruiters een groot probleem, omdat ze te snel te veel van hun dier eisen; want ja, ze moeten bekers, rozetten en winstpunten behalen en indruk maken op hun omgeving, nietwaar?!
En als ik zo lees dat je paard ook vastzit (ze heeft blijkbaar moeite met het loslaten van haar rug, teveel met de slof/harde handen bewerkt?!): ook daarom zou het goed voor haar zijn om haar lekker los te laten werken (eerst alleen stappen en draven), zodat ze weer leert op haar eigen benen te lopen, dus in balans. Longeren (dubbele longe) is ook goed ter afwisseling alleen ... dat moet je wel goed doen (en niet te vaak en te lang, want het is veel zwaarder voor de meeste paarden dan de meeste mensen denken) en als je daar geen ervaring mee hebt, kun je het beter niet doen, want dan doe je meer kwaad dan goed. Een deel van je bak afzetten (15 x 15 meter of iets meer) is groot zat voor dat grondwerk.
Tenslotte zou je ook een deskundige naar de rug van je paard kunnen laten kijken om het dier te helpen de spieren daar wat losser te krijgen.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:55

Mijn bijrijdpaard is ook zo'n type. Ik rijd haar pas kort (zo'n 2/3 maanden 2x in de week) dus dat het vertrouwen er nog niet altijd helemaal is is bij ons ook logisch.
Zij schrikt ook van werkelijk alles, andere paarden en iets hoger bultje zand in de bak, de eigenaar die ineens iets zegt etc. Dit terwijl ze op (B-springen) wedstrijd prima te handhaven is.

Zij is ook echt in paniek als ze schrikt en als ze aan het begin van een uur rijden schrikt van iets blijft ze de rest van het uur nog kijkeriger als anders. Ze kan echt vanuit galop stilstaan en de andere kant op springen, omhoogkomen doet ze gelukkig niet.

Ik rijd meestal zodra het tempo weer onder controle is gewoon door alsof er niks gebeurde. Het is echt angst en straffen heeft dan geen zin. Ik rijd gewoon door alsof er niks aan de hand is, en dan kalmeert ze meestal het snelste. Ook probeer ik tijdens het rennnen haar te kalmeren met mijn stem en voor zover mogelijk niet aan de teugels te zitten. Daarna pak ik haar weer op en ga door met het werk waar we gebleven zijn. Als ze dan even (al is het 5 passen) braaf loopt dan beloon ik har uitgebreid met mijn stem.

Deze tactiek lijkt te werken :) Ze schrikt nog niet minder vaak, maar is wel minder in paniek. Nu kan ik meestal na één rondje gewoon weer doorrijden in plaats van dat ze 5 minuten door blijft hyperen.

Evydepevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:03

Vroeg me af of je al enige verbetering hebt ondervonden met alle tips ;-)! Hopelijk werkt er iets voor je. Dag, Evelyn