Benen niet recht naar beneden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aukie

Benen niet recht naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 16:06

Er zijn gisteren wat foto's gemaakt tijdens het rijden. De foto's zijn erg wazig, maar goed genoeg om me dood te schrikken van mijn houding en beenligging... Ik heb er mijn instructrice nog nooit over gehoord, dus het verbaasde mij wel een beetje dat ik zo raar zit.
Het lijkt alsof ik in een stoel zit. Dus met mijn kont achterin het zadel en mijn bovenbenen naar voren. Geen gezicht :+
Mijn beugels heb ik altijd vrij lang, dus daar zou het niet aan moeten liggen.Maar ik ga ze morgen nog maar een gaatje langer doen geloof ik. Ik heb een dressuurzadel (geen diepe zit).
Wie heeft er misschien goede tips om mijn houding te verbeteren? Hoe kan ik vanuit het zadel aanvoelen dat ik mijn benen goed recht onder mijn lijf heb?

midgie

Re: Benen niet recht naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:07

Heb je geen foto`s?
Kan zijn dat het zadel niet goed ligt, misschien word je te ver achterover gedwongen door het zadel.
Waar werk je wel aan met je instrutrice?, je zit is een heel belangrijk onderdeel van het rijden.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:11

Je kunt proberen om meer op de binnenkant van je bovenbenen ze gaan zitten. Je doet je beugels uit en maak met je been een beetje de beweging van "achteruit fietsen" Zonder je been echt naar voren moeten plaatsen de beugel weer in doen :) Teminste zo is het mij geleerd heeft heel goed geholpen!
Voelt in het begin heel onwennig maar na loop van tijd kun je bijna niet anders meer zitten :)

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 09:12

Bedankt, dat ga ik eens proberen.

Mijn instructrice had nooit commentaar op mijn zit en ik heb er wel eens naar gevraagd. Misschien is het moment van de foto's ook niet erg goed. Hij liep ook niet heel lekker toen.
Het zadel ligt zeker weten goed op Rafiq. Misschien dat hij voor mij minder geschikt is.
Ik zal binnenkort eens duidelijker foto's laten maken.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:18

Ik ga met Amrah mee :)
Ik heb het ook gedaan en helpt prima!

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:17

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:20

Ik heb gemerkt dat mijn beenligging heel erg zadelafhankelijk is.
Van een prachtige diepe zit (ik was jaloers op mezelf) op een dressuurzadel op mijn ex-bijrijdpaardje, tot een beschamelende stoelzit op mijn laatste bijrijdpaarde met veelzijdigheidszadel.

Beide zadels lagen goed op de paarden, maar het was voor mij een groot verschil!

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:35

Klopt ja het is ook zadel afhangkelijk maar ook zeker aan het paard :) Op de Fjorden van stage zit ik momenteel beter dan op mn eigen KWPN'er

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:46

Een zitprobleem oplossing berust op 2 simpele principes, maar om ze in praktijk te brengen is vaak wat moeilijker en vergt tijd. Het eerste punt is balans, je moet meer balans krijgen op je paard, dit kun je doen door veel zonder beugels te rijden; dus incl. staan zit en simpele oefeningen als kruislings je tenen aanraken. (voor dit laatste heb je wel een paard nodig dat hier niet van schrikt uiteraard) Het tweede punt klinkt simpeler dan het is; blijf erop lettten! Rijd geen pas zonder jezelf te verbeteren en te controleren. Best een moeilijke taak om je paard correct rond te sturen en nog eens intensief op jezelf te letten, maargoed je gaat verbetering zien. Over het zadel, de ligging en het soort; in principe hoort je zit zodanig onafhankelijk dat ze niet afhankelijk is van een zadel. Ik heb hier flink lang aan gewerkt maar nu lukt het me wel om hetzelfde te rijden in een dressuurzadel als in een veelzijdigheidszadel. Daarom ben ik ook geen fan van enorm voorgevormde zadels die je benen en achterste helemaal vast zetten, dat is enkel symptoombestrijding die de illusie wekt dat je beter zit.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 09:13

Bedankt voor alle reacties en tips! +:)+

Gisteren heb ik mijn beugels een gaatje langer gedaan en dat scheelde al behoorlijk naar mijn idee. Ze zijn nu echt heel lang. Als ik mijn beugels uit heb hangen ze gelijk met de onderkant van mijn voeten. Ik lette ook zoveel mogelijk op mijn houding. Er hangt een spiegel in die bak dus kon ik het goed zien.
Alleen had ik mijn handen ook vol aan Rafiq omdat ik in de binnenbak reed (wat we zelden doen) en er 6 andere pony's bij reden. Hij begon een beetje te stuiteren af en toe en met die lange beugels was het best lastig om stevig te zitten.... ;)
Maar goed, het lijkt allemaal gelukkig wel mee te vallen. Mijn instructrice zei ook dat ik helemaal niet zo zit als ik op de foto's dacht te zien. Gelukkig maar. Ik schrok me echt rot namelijk....