verzet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

verzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 20:58

ik ken een arabiertje die nogal vervelend en respectloos gedrag vertoont. Als ze niet door loopt en je drijft, en je krijgt geen reactie en geeft daarom een tik krijg je een rotbok om je oren. Beest, zadel, alles is verder in orde dus daar komt het niet door. Mevrouw pikt het gewoon niet als je ergens de brutaliteit van daan durft te halen om iets van haar te eisen zegmaar.

Wat zouden jullie hier meer doen? Negeren en doorgaan met wat je vroeg/mee bezig was of ik een keer een pak op z'n donder?

midgie

Re: verzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:25

Ik denk dat er meer respect voor het arabiertje moet komen.
Een pak op de donder vind ik respectloos, je moet ook niets eisen maar samenwerken , denk als je met die instelling gaat trainen dat je al een stapje verder komt.
Ga eens los en grondwerk doen, daar leer je de leiding geven en het vertrouwen krijgen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:37

Ik sluit me volledig bij midgie aan.. Doe wat moeite om dit paardje te leren kennen en ook respect naar het dier te tonen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:44

Als het het arabiertje is uit je profiel dat heeft ze in korte tijd ook erg vele ruiters op haar rug gehad. Arabiertjes zijn vaak erg sensibele dieren, daar kun je niet van verwachten dat ze alles zo maar klakkeloos van je pikken (ik ga er maar niet vanuit dat al haar ruiters tot nu toe supergoed konden rijden..), bovendien is nog erg groen. Geef het dier wat tijd en verwacht vooral niet direct alles van haar.

Kaatje0013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:51

Arabieren zijn erg gevoelig, maar dat betekent niet dat ze niet naar jou moet luisteren. Een paard kan heel goed aanvoelen als de gene die er op bang is of geen zin in. Ga er op zitten alsof er niks aan de hand is.

Het kan ook aan iets heel anders liggen. Ik ken namelijk een pony die ook zo reageert op de zweep. Laat de zweep eens liggen en rijd met spoortjes. Als ze niet naar je been luisterd prik je haar gewoon even met het spoortje. Hier moet je wel uitkijken dat je niet drijft met je spoor. Succes ;)

vlinder_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:00

Mijn merrie wil ook nog wel eens verzet tonen tegen het been d.m.v. trappen naar mijn been of bokken. Het is bij haar echt gewoon dwarsheid/jongheid, als ik haar een keer goed op haar plek zet is het afgelopen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:15

klinkt als mijn fjord een beetje. die had dat geleerd dat ik hem een keer als lespony had uitgeleend, hoewel hij bij mij ook lespony is dus de keer dat ik hem erna pakte was hij niet van plan wat te doen. dus ik zeg kietel hem maar wat hij, bok bok bok. wist niet wat ik zag. dus eerst nog gekeken of alles oke was, en toen zelf er even op. niet aan het been, hard in de mond, zweep was bokken. nou alles afgedaan en alleen touw om de nek en zweepje. leuke dingen met hem gedaan, hindernisje genomen en heleboel bokken moeten uitzitten. als hij niet doorliep kriebel met de zweep-bok-kriebel-bok-kriebel en schreeuw- schrik reactie en schiet vooruit-snoepje. Toen deed hij het weer een beetje. Nou raad ik je niet aan alles af te doen. ik heb dit gedaan omdat ik weet dat mijn pony dat leuk vind en ik op deze manier precies kan voelen of hij ergens vasthoudt in zijn lijf en bij een bok niet perongeluk in zijn mond kon hangen. Na een paar keer goed rijden is het nu gelukkig weer klaar.

Wat gebeurt er denk ik, er wordt iets gevraagt, paard geeft een antwoord in de vorm van een bok, ruiter schikt en stopt met de hulp. paard is dus braaf. vind daarna uit dat het werkt.
mijn pony zat nog in het stadia dat hij dacht dat een bok het antwoord was op de vraag dus door hem simpel te vertellen dat ik iets anders vroeg (hulp herhalen, niet harder, en later met stem wat druk erop en vervolgens belonen bij wel de goede reactie). Vinden ze eenmaal uit dat ze zo iemand bang kunnen maken en onder werk uit kunnen komen wordt het probleem serieuzer denk ik. Een spoor is idd een oplossing of een zachtere zweephulp en dan herhalen tot de goede reactie eris. Verder ben ik het met midgie eens, respect en samenwerken maar wel duidelijk en concequent.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:18

ik lees even mee;)