De laatste tijd rijd ik op een haflinger van 13 jaar. Zij is vrij traag van haar eigen, maar dit gaat toch al beter... Je krijgt haar alleen in galop met zeer veel moeite! Weet er iemand mss iets waardoor het wat makkelijker gaat om aan te springen?? Alvast bedankt!
Voor de rest: Veel overgangen rijden. Net zo lang totdat je kan denken "ik wil in draf" en je pony ook keurig wegdraaft. Dan pas kun je naar dat galoperen toe gaan werken. Probeer vanuit een voorwaartse draf aan te springen, voor de rest kan alleen een instructeur je helpen. Want ik kan niet zien wat er aan de andere kant van het scherm precies gebeurt.
claudiaaB
Geplaatst: 03-02-09 17:42
Sowieso is prive les een goede optie. verder moet je eerst langzaam draven en dan aangalopperen met de juiste hulpen.
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Geplaatst: 03-02-09 17:43
Langzaam zou ik dan uitleggen als: Niet over z'n tempo heen, maar wel actief. Hoe harder je draaft, hoe moeilijker het word om aan te galoperen. Maar als je pony maar een beetje loopt te sloffen, dan word het ook niks.
Rechtrichten/gymmen om de achterhand sterker en soepeler te maken, Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl Zijgangen zoals schouderbinnen en traver zijn daar hele goeie oefeningen voor.
suzan2992
Geplaatst: 03-02-09 18:09
Om te beginnen moet je ervoor zorgen dat je pony goed attent is op je hulpen, Dus dat als jij wilt dat hij NU gaat draven, dat ook gebeurd. Desnoods eerst als extra hulpje een zweepje gebruiken om de overgangen duidelijk te maken.. Een goeie oefening hiervoor kan zijn, voor jezelf een aantal passen stappen tussendoor afspreken waarbinnen hij weer moet aandraven. Dus bijvoorbeel van te voren stellen, na de overgang naar stap mag hij maximaal 15 passen stappen en dan moet hij weer aandraven. Het aantal passen stap tussendoor kun je dan steeds minder maken totdat je op ieder moment dat jij dat wilt goed kunt aandraven. Ditzelfde kun je daarna doen met de overgangen naar galop en weer terug. Als het dan nog niet lukt kun je proberen om eerst je pony aan de longeerlijn te laten galloperen en hem dan stemcommando's proberen aan te leren die je naderhand onder het zadel weer over kunt nemen met de beenhulp. En vooral, tussendoor VEEL belonen als hij het goed doet! Succes ermee, ik hoop dat je er wat mee kunt!
horselove154
Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-09 21:13
Als ik jullie goed begrijp: eerst zorgen dat de draf goed is voor je probeert te galopperen??
P_A_R_Love
Geplaatst: 03-02-09 21:17
horselove154 schreef:
Als ik jullie goed begrijp: eerst zorgen dat de draf goed is voor je probeert te galopperen??
horselove154
Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-09 21:19
Oké bedankt, heb nog veel werk met deze pony dus.. Ze is 13 jaar, zou het ook van de leeftijd kunnen zijn??
13 is echt nog niet oud hoor, wij zijn zelfs met paarden van 19 nog steeds aan het rechtrichten en moet je zeggen ze knappen er echt van op en kunnen hoop ik nog 15 jaar mee
Ik heb met mijn haflinger van 18 ook die oefeningen moeten doen, en nu met mijn paard van 10 ook... Probeer veel overgangen te rijden tot je er zelf beu van bent haha... en dan nog even doorgaan Gewoon veel oefenen, direkt reageren op je been... dat wil zeggen 1 keer vragen, 1 keer streng vragen (en evt. je stem erbij) en daarna eisen dat hij gaat (dat wil zeggen met een tikje en een strenge hulp) zo is het mij gelukt om mijn paardjes allebei netjes aan het been te krijgen... Succes ermee..
Idem, veel overgangen. Houdt een paard ook wakker. Eventueel corrigeren met een zweepje (je hoeft het paard niet aan te tikken, je kunt er ook mee in de 'lucht' zwiepen), zodat het paard met een reactie komt. Ik doe altijd veel met mijn stem, dus ook met je stem belonen als je hem zo ver krijgt. Succes
Zorgen dat ze steeds beetje sneller wordt voor je been en oppassen dat je dus niet continue been blijft geven. Ze moet dus meer naar voren gaan denken en heel veel herhalen. Ieder keer als ze iets sneller aan springt belonen dat ze gaat begrijpen wat je bedoeling is. Succes!
Myn paard vond het eerst ook moeilijk om in de bak te galoperen. ik heb prive lessen genomen. hierdoor is het beter gegaan, maar ze doet het wel op de ene kant beter als op de andere.
Mss is het ook een iedee om een prive les te nemen? Suc6!