Vanuit arbeidsdraf in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Vanuit arbeidsdraf in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 12:46

Op zich heb ik niks te klagen gehad over het inrijden van mijn pony.
Alleen wat voor ons beiden moeilijk blijft is de overgang van een rustige arbeids draf naar de galop.
We zijn vrij laat begonnen met het galopperen, en dat merk ik dus nu.
ik moest hem van de instructrice eerst goed voorwaarts laten gaan, maar ik vind nu dat het tijd word om de overgang wat beter te laten verlopen.
Dus niet eerst knettershard gaan draven alvorens in galop aan te springen.

Een fout van mezelf is en dat zit er zo in op de een of andere manier, dat ik de neiging heb als ik hem wil laten aangalopperen, ik te veel naar voren ga zitten.
Ik zet hem ook altijd op de grote volte.
Hebben jullie misschien nog wat huis tuin en keukentips voor me om dit iets soepeler en rustiger voor elkaar te krijgen?
Alle tips zijn welkom.

bonte_bente

Re: Vanuit arbeidsdraf in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:51

zorg alleereerst dat je pony begrijpt wat de galopshulp is als hij goed op stem reageerd kun je dit gaan combineren.
vervolgens ga je draven en geef je de galopshulp wanneeer je voelt dat hij onder je wegloopt pak je hem terug en moet je hem laten wachten op jouw hulp dit moet je een aantal keer gaan doen zowizo helpen overgangen ook goed om hem aan je been te laten zijn.
verwacht niet dat hij dit alles in 1 dag leert!

en voor het voorover zitten, je maakt de voorhand zwaarder waardoor het voor je pony moeilijker word om aan te springen ga daarom voor JOUW gevoel iets naar achter zitten zodat zijn voorbenen vrijwel vrij zijn van gewicht.

veel succes

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:13

Leer hem aan de longe op exact jouw stemhulp aanspringen, eventueel bijgezet na een tijd zodat hij zich wat ronder houdt. Je kunt dan eventueel een paar keer oefenen aan de longe met jou erop of los met die stemhulp.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:51

oefenen, oefenen, oefenen en nog meer oefenen.. Je paardje moet sterk zijn in zn achterhand een goede balans hebben voor een mooie draf-galop overgang. DIt krijg je alleen door het heeel veel te doen! Wat ik deed bij jonge paarden was ze aan de longeerlijn een rondje laten galopen, rondje draven, rondje galoperen, rondje draven.. heel zwaar maar wel goed voor ze! Als ze dit aan de longe gemakkelijker doen, leren ze het ook beter met jou op hun rug..

Wat betreft het zitten, dat ken ik.. Toen ik Romy ging inrijden ging ik ook eerst zelf galoperen in hoop dat mn paard mee ging doen.. Dat werkt absoluut niet!!! Doe bierfiltjes tussen je knieen, zo hou je benen aangesloten en lang! Daardoor kan je niet naar vore toe vallen.. werkt super, het is soms de kracht der eenvoud :+

succes!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:27

Romyv schreef:
Toen ik Romy ging inrijden ging ik ook eerst zelf galoperen in hoop dat mn paard mee ging doen..

Ai... Heel herkenbaar..

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 19:41

Duidelijk word me hier dus dat ik meer moet gaan longeren.
Ik ben daar uietaard mee begonnen voor ik hem ging rijden.
Maar toen ik eindelijk erop kon heb ik de longeerlijn in de ring gegooid zeg maar want ik vind het zo'n vervelende bezigheid, word er zelf altijd knetters dol van.
Maar moet het dan toch maar weer wat gaan oppakken.
Bedankt voor de adviezen meiden!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:42

Als je voor jezelf een soort trainingsplan opzet en doelen stelt met longeren wordt het wel leuker, maar kan je geen ongelijk geven..

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:51

Wat verzamelder/langzamer draven dan aangaloperen en dan niet versnellen in draf voor het galoperen.
En niet te lang, bijvoorbeeld steeds een halve volte en dan weer stukje draven en opnieuw aangaloperen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:54

Het hoeft niet per sé aan de longe, ikzelf vind dat een erg leuke manier maar niet iedereen longeert graag e.
Je kunt ook buiten op een recht stukje profiteren van de woorwaartsheid door daar gewoon zo traag mogelijk aan te springen, vaak snappen ze het daar iets beter.

En gewoon goed sterk maken in draf, rijd veel overgangen stap-draf en terug, dat helpt ook enorm en schijnovergangen :)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 19:57

Ik was door gezondsheids omstandigheden al een tijd niet meer in het bos geweest.
Afgelopen week weer voor het eerst gedaan en idd, daar op de rechte stukken gaat het wel een stuk beter dan in de bak.
Ik denk dus dat hij het tegerlijker tijd inbuigen van de volte en het aanspringen moeilijk vind, want hij wil dan ook nog wel eens een bokje eruit gooien als ik hem naar zijn mening iets teveel verzamelt heb met aan galopperen.
Ik neem alle tips die hier gegeven worden zeker mee!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:12

Klein beetje contrastelling nemen kan ook wonderen doen als ze dat anders nog te moeilijk vinden :j